Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Luizen

dvdmeer

Recommended Posts

Vandaag even wezen kijken bij mijn worteltjes en bosuitjes.

Nu zag ik ineens dat de bodem aardig vol zit met kleine witte beestjes. Ook zag ik groene monsters (wortelluis?).

Is dit schadelijk voor de wortels (voor de ui denk ik niet?)? Zo ja, wat kan ik het beste doen, de wortels oogsten, ook al zijn ze nog niet volgroeid?

Zegt u het maar, maar ik wil niet chemisch bezig gaan zijn.

Vandaag even wezen kijken bij mijn worteltjes en bosuitjes.

Nu zag ik ineens dat de bodem aardig vol zit met kleine witte beestjes. Ook zag ik groene monsters (wortelluis?).

Is dit schadelijk voor de wortels (voor de ui denk ik niet?)? Zo ja, wat kan ik het beste doen, de wortels oogsten, ook al zijn ze nog niet volgroeid?

Zegt u het maar, maar ik wil niet chemisch bezig gaan zijn.

Waren het witte wormpjes? Dat vrees ik voor maden van de wortelvlieg...

Als het de wortelvlieg is zou ik de aaneengesloten rijtjes oogsten, en dan voornamelijk om te vookromen dat er weer nieuwe vliegen ontstaan uit die larven. Weet niet in welk stadium ze aangetast zijn (je schrijft dat ze nog niet volgroeid zijn maar is dat net enkele weken oud of al wat langer) maar als er nog niet veel wortel is zal de schade te groot zijn/worden.

Bedankt voor jullie reacties.

Even wat extra informatie:

De worteljes en uitjes zitten bij elkaar in een houtenbak (in rijtjes).

Af en toe schud ik door het loof van de plantjes, juist om te kijken of ik iets weg zie vliegen. Dat heb ik ook inderdaad gezien.

Ben net nog even wezen kijken, en ik merk dat de luizen en het 'witte' vooral op de jonge, in ontwikkeling zijnde blaadjes zitten. Dat ik ze op de grond tegenkwam is gekomen door het schudden vermoed ik. Het witte dat ik op de grond zie, zie ik verder niet bewegen. Maar aangezien ik het in de blaadjes zie, is het wel iets levend. Ik heb daarom een aantal foto's gemaakt (met telefoon), waarmee het hopelijk wat duidelijker wordt (ook al zijn de foto's niet super). O ja, ik kwam ook nog een lieveheersbeestje tegen. Die zal er wel vanwege de luis zijn.

De zaaidata van de plantjes is 28-03.

Hieronder de foto's:

DSC00023.jpg

DSC00023.jpg

DSC00028.jpg

DSC00029.jpg

DSC00030.jpg

Oh paniek om niks dus (door jasmin en mij dan ), het 'witte' zijn dode luizen en/of luizen die vervellen. Luizen zitten het liefst op jonge toppen dus dat klopt helemaal. De luizen moet je er wel afhalen, voornamelijk omdat ze schimmels aantrekken/verspreiden.

Met de hand kan al je al een deel van de luizen dood maken, wat ook helpt is om de luizen er met een 'harde' straal koud water af te spoelen. Al is dat met wortels lastig omdat ze zo weer naar een volgend plantje kunnen kruipen. Eventueel een biologisch middeltje van ecostyle tegen luizen halen.

met harde waterstraal heb ik geprobeerd dat werkt opzich wel, maar ze liggen dan op de aarde, daar heb ik ze dan nog maar even met de hand geplet en doodgeveegd, als je dat niet doet lijkt mij dat je luizen verspreid over je tuin want ze gaan niet dood van het water ze vallen enkel van het blad af

denk toch wel dat ze dan gewoon omhoog kruipen als je ze met rust laat waneer ze gevallen zijn.

Players only love you when they're playing.

Luizen zijn erg gevoelig voor alcohol. Als het met de hand e doen is haal ik de luizen er meestal met de hand af en gooi ze in een bakje met wat alcoholische drank is bij mij effectiever dan platdrukken. Misschien kan je ook wat sterke drank op de plant spuiten, dat heb ik zelf nog nooit gedaan dus ik weet niet wat voor effect dit heeft op de plant. Zoiezo als je dit doet daarna even goed afspuiten met water.