Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal,

bij voorbaat bedankt voor al het advies, voor als ik zo onaardig ben om dat te vergeten!

Ik heb dus sinds kort een (moes)tuintje gekregen op een complex in de buurt welk voor mij de volgende indeling had:

tuin78361453720347.png

De vorige 'eigenaar' had altijd de delen die aangegeven zijn elk jaar netjes bemest zoals het hoort, echter had hij altijd het einde van de tuin bestraat waar hij dan kon gaan zitten. Ik vindt deze 'zithoek' een beetje zonde van de ruimte en wil hier ook groente en fruit gaan verbouwen.

Mijn vragen heirover zijn dan ook:

- de bemeste delen hoef ik niet om te spitten toch?

- moet ik wel wat mest uitstrooien/mulchen op de vroeger bemeste delen?

- als ik het bestraatte deel ga omtoveren tot een eens tuk grond voor teelt, moet ik dan de mest erin spitten om net als bij de rest het er gewoon over uitstrooien/mulchen?

nogmaals bij voorbaat dank!

Geplaatst: (aangepast)

willen we toch wat meer info:

wat voor grond heb je?

wat is je teeltplan?

bedekken mulchen met oude mest is altijd goed (behalve bij de uien, wortels, bonen) want onder een terras zit wsnlk niet veel bijzonders: lekker losspitten en mest onderwerken lijkt me daar ook prima

aangepast door Gast
Geplaatst:

Als je zegt dat de vroeger beteelde delen al bemest zijn, zou ik die nu voor het seizoen zeker niet nóg een keer bemesten hoor, zelfs al zou je op zand zitten. Mulchen kan altijd, als je dat wenselijk vindt ( mulchen met mest vind ik geen mulchen, dat is mesten ) Zie de topics 'mulchen' ( rechtsboven zoekvenster )

Start je seizoen eens zónder extra te mesten. Eerst es kijken wat dat geeft. Is het al jaren een moestuin; dikke kans dat het dik overbemest is, al jaren.

Er zijn ook teelten die nauwelijks mest vragen he ?

En oude mest. Wat is oude mest ? wie heeft dat tegenwoordig nog.

Geplaatst:
willen we toch wat meer info:

wat voor grond heb je?

wat is je teeltplan?

mulchen met oude mest is altijd goed (behalve bij de uien, wortels, bonen)

onder een terras zit wsnlk niet veel bijzonders: lekker losspitten en mest onderwerkn lijkt me prima

ik ben geen expert maar in mijn ogen(met kennis die ik hier gelezen heb) lijkt het een veen grond te zijn. Het is in iedergeval niet een zand grond dat is zeker!

ik heb het hele plan nog niet af maar dit is wat ik tot nu toe had(moest het volgens bepaalde richtlijnen van de vereniging indelen)

moestuin-plan72631453805447.jpg

waarbij het fruit gedeelte dan onder het voorheen bestraatte stuk ligt.

Als je zegt dat de vroeger beteelde delen al bemest zijn, zou ik die nu voor het seizoen zeker niet nóg een keer bemesten hoor, zelfs al zou je op zand zitten. Mulchen kan altijd, als je dat wenselijk vindt ( mulchen met mest vind ik geen mulchen, dat is mesten ) Zie de topics 'mulchen' ( rechtsboven zoekvenster )

Start je seizoen eens zónder extra te mesten. Eerst es kijken wat dat geeft. Is het al jaren een moestuin; dikke kans dat het dik overbemest is, al jaren.

Er zijn ook teelten die nauwelijks mest vragen he ?

En oude mest. Wat is oude mest ? wie heeft dat tegenwoordig nog.

het is 'oude paardenmest volgens mij 1 jaar oud, tenminste dat is mij verteld...

De tuin is al jaren een moestuin, het complex bestaat al dik 25 jaar dus ik denk dat het ook al zolang een moestuintje zal zijn geweest

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...