JBT Geplaatst: 28 januari 2016 Geplaatst: 28 januari 2016 Een paar foto's van mijn experimenten met Morchella Quote
Ferdi Geplaatst: 31 januari 2016 Geplaatst: 31 januari 2016 Hoi JBT, wat ga je met het Morchella broed doen? ga je ze buiten kweken of binnen? op stro, of op iets anders? ik ben niet nieuwsgierig hoor, maar wil wel graag alles weten Quote
JBT Geplaatst: 2 februari 2016 Auteur Geplaatst: 2 februari 2016 Hallo FerdiIk ga ze binnen kweken maar wil eerst de beste methode van op substraat en daarna veel verschillende testen met poging tot fruiten.Ik heb een paar veel belovende test bakjes van 2 liter.Ben nu ook begonnen met Eekhorentjesbrood en Cantharel, die heb ik uit sporen heb gekweekt en het zeer goed doen op een experimenteel substraat. Quote
JBT Geplaatst: 3 februari 2016 Auteur Geplaatst: 3 februari 2016 Paar foto's van Eekhoorentjesbrood , cantharel en Morchella cultuurtjes Quote
Stan Geplaatst: 14 februari 2016 Geplaatst: 14 februari 2016 Ziet er veelbelovend uit Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
JBT Geplaatst: 15 februari 2016 Auteur Geplaatst: 15 februari 2016 Dankjewel StanMet de moriel heb ik met testen een zeer goed resultaat met een experimenteel substraat zonder as maar wel met chemie toevoegingen.De volgende stap is het laten fruiten van de moriel dit zal het moeilijkste worden.dus zal ik gaan testen met temp, vocht, licht , grondsoorten , toevoegingen en met bacterie en anders weer met chemie.Ik ben tot nu tevreden met de testen zeker met het laatste substraat waar ik nu 26 liter van heb gemaakt.Maar steek er ook wel erg veel tijd in na mijn werk en dan het hele weekend ook nog. Quote
Stan Geplaatst: 15 februari 2016 Geplaatst: 15 februari 2016 Ja er gaat idd erg veel tijd in zitten maar dat mag zeker de pret niet drukken. En ook als je het niet aan het fruiten krijgt leer je er iig weer heel erg veel van. In mijn eigen beleving waren de proefjes leuker dan het kunnen oogsten echter ik heb er op het moment niet genoeg tijd voor en al mijn laaste broed is steeds mee naar workshops gegaan en vaak kon het daarna wel weg ivm contaminatie. Maar ook ik ga dit seizoen weer vol aan de gang en ben ook aan het onderhandelen over een boek voor dummies. Mocht je daar ook nog iets in willen betekenen? stuur mij dan even een pb. En graag zo nu en dan een foto van je vooruitgang . Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
JBT Geplaatst: 18 februari 2016 Auteur Geplaatst: 18 februari 2016 Hallo StanDe beste manier van kweken van moriel heb ik gevonden en voordeel er van is dat andere schimmels er niet op willen groeien.Het gaat nu nog alleen voor mij om de beste manier te vinden om ze zover te krijgen dat ze gaan fruiten en dan ook goed fruiten. Het zaaien van de sporen van moriel is zeer goed gelukt weet niet welke soort alleen dat het de zwarte is, en ja ben nog steeds op zoek naar andere soorten van de moriel De witte en de gele staan hoog op mijn verlanglijstje maar ook de grijze of zwarte . Dat je met workshops last heb van contaminatie is erg vervelend maar waarom zorg je er niet voor dat je voor elke workshop een nieuwe cultuurtjes heb. Wil je wel helpen met het boek met al mijn testjes weet ik wel een manier dat de grootste dummy het als nog voor elkaar krijgt om ze te kweken als hij of zij het wel opvolgt.Foto's geen probleem zal je wel een pb sturen Quote
JBT Geplaatst: 21 februari 2016 Auteur Geplaatst: 21 februari 2016 Kreeg bericht uit de vs dat hij volgende week twee strains met de zwavelzwam opstuurt Quote
Ferdi Geplaatst: 21 februari 2016 Geplaatst: 21 februari 2016 ik kwam bijgevoegde video op youtube tegen. lijkt me leuk om in mijn eigen moestuin eens te proberen, nu nog een paddenstoel regelen Quote
JBT Geplaatst: 21 februari 2016 Auteur Geplaatst: 21 februari 2016 Je kan daar in de VS pakketten voor bestellen a 69 dollar per stuk of andere pakketten die zijn 125 dollar per stuk zonder transport {en dit is duur voor 6 LBS}.Of je haalt gedroogde moriel en gebruikt die sporen om je eigen pakket te maken. Hier in Europa worden dat soort kweek pakketten niet aangeboden helaas.Ik kan ze wel maken van de soorten die ik heb { 4 soorten } tot nu toe zit alleen aardig wat werk in en tijd en dure substraat middelen { geen graan of zaagsel}.Zelf maak ik dit soort pakketten niet hier ben ik nog niet mee bezig heb tot nu toe mij alleen nog bezig gehouden met de beste soort substraat voor de groei dan wil ik mij gaan focussen op het laten fruiten van de moriel wat tot nu toe nog niemand echt is gelukt. Misschien als er genoeg vraag naar is dat ik wel wat wil gaan maken maar onthoud dat dit een van de moeilijkste soorten is en heel lastig zelfs in de tuin aan het fruiten te krijgen. En zoals dit filmpje zijn er nog meer maar echte resultaten zijn er niet. Quote
JBT Geplaatst: 28 februari 2016 Auteur Geplaatst: 28 februari 2016 Een paar van mijn taartjesGrijze oesterzwam Pruikenzwam Koningsoesterzwam Quote
JBT Geplaatst: 28 februari 2016 Auteur Geplaatst: 28 februari 2016 Hier is een experiment van een Moriel en dat witte zijn ja wel sclerotia zou het mij dan gelukt zijn het geheim te ontrafelen. Quote
JBT Geplaatst: 4 maart 2016 Auteur Geplaatst: 4 maart 2016 Een kennis van mij verstuurd volgende week 4 of 5 culture van de zwavelzwam die al meerdere keren hebben gefruit Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.