Jenneke Geplaatst: 24 februari 2016 Geplaatst: 24 februari 2016 Vanmorgen op mijn werk een mij totaal onbekende groente binnen gekregen, nl: Punterella. Ik kreeg een stronk/krop van mijn baas om uit te proberen. Het ziet er bijzonder uit. De buitenste bladeren lijken een beetje op paardebloemblad maar dan met witte stelen. Het bijzondere zit hem in het hart, dat bestaat uit een knoedel van aspergevormige stelen. Na wat googlen besloot ik het hart traditioneel klaar te maken als salade met een ansjovisdressing. Je haalt dan de steeltjes los. Je laat het topje heel en snijdt de onderkant in fijne reepje zodat je kwastjes krijgt, die je een uurtje in ijswater legt ijswaterlegt. Zodat ze mooi opkrullen en minder bitter worden. Ansjovisdressing (paar ansjovisje, knoflookteentje, sap van 1 citroen, olijfolie, peper en zout samen mixen) erover en klaar. De stelen heb ik in stukjes gesneden en een half uurtje in ijswater gelegd, daarna in olijfolie met een paar fijngesneden ansjovisfiletjes geroerbakt. En door de risotto geroerd, gekookt eitje erbij en wat Pecorino erover. Ik moet zeggen dat ik het erg lekker vond. Het hart was totaal niet bitter, maar lekker knapperig bijna een beetje zoetig zelfs, erg lekker met die dressing. De stelen vond ik rauw behoorlijk bitter, maar dat was na het roerbakken veel minder, zelfs nog iets milder dan witlof. Nu de vraag: Heeft er iemand ervaring met het telen van deze bijzondere groente en zou het geschikt zijn voor in de Makkelijke Moestuin of in een flinke pot? Kan het gewoon buiten of beter in de kas? Quote
pippi Geplaatst: 24 februari 2016 Geplaatst: 24 februari 2016 Nog nooit van gehoord, maar het klinkt wel heel interessant. Hier kan je zaden kopen: http://www.seedo.nl/cichorei-punterella-galatina-cichorium-7200-zaden-%C3%82%E2%82%AC160-p-2450.html?language=nl Quote
Jenneke Geplaatst: 24 februari 2016 Auteur Geplaatst: 24 februari 2016 Hier kan je zaden kopen: http://www.seedo.nl/cichorei-punterella-galatina-cichorium-7200-zaden-%C3%82%E2%82%AC160-p-2450.html?language=nl Wooooooow, inhoud +/- 7200 zaden Dan heb ik voor de komende 500 jaar genoeg Zal nog maar even verder zoeken, of een (ruil)oproepje in "Vraag en Aanbod" plaatsen. Maar eerst maar even afwachten of er iemand ervaring heeft met het kweken hiervan. Quote
Erny Geplaatst: 24 februari 2016 Geplaatst: 24 februari 2016 Ziet er leuk uit en deed mij ook gelijk aan andijvie denken, maar jouw ervaring met de binnenknopjes dan weer meer aan Witlof. Helaas niets voor mij dus want ik blief deze bittere groenten niet. Uit de link blijkt dan ook dat de Puntarella lid van de Cichorei familie is en dus ook van de Paardebloem Cichorium intybus Puntarelle di Galatina http://amicidellortodue.blogspot.nl/2008/12/cicoria-puntarelle.html (even door de Translate halen, ook altijd goed voor een lachmomentje de Translatefunctie.) Zouden ze leuk aan het kruisen zijn geweest of is deze soort een toevalligheidje waar ze verder mee zijn gaan kweken?? Maar heel leuk voor de bitter liefhebbers, dan heb je andijvie en witlof tezamen in één plant. Quote
appelvrouw Geplaatst: 25 februari 2016 Geplaatst: 25 februari 2016 Precies! En ik ben dol op bitter!Samen zaadjes kopen? Ik wil hem wel een proberen die punterella.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jenneke Geplaatst: 25 februari 2016 Auteur Geplaatst: 25 februari 2016 En ik kon me niet bedwingen, dus de zaadjes zijn besteld Als er inderdaad zoveel zaden inzitten dan heb ik echt veeeeeeeeeeeeel te veel, dus iedereen die interesse heeft laat het maar weten.Misschien kunnen we ruilen of anders postzegel opsturen of zo als er veel interesse is.Maar goed als ze binnen zijn maak ik eventueel nog wel een topic aan in "Vraag en Aanbod". Quote
Flup Geplaatst: 25 februari 2016 Geplaatst: 25 februari 2016 Die wil ik ook wel proberen. Heeft deze plant, net zoals de paardenbloem, ook een vreselijke wortel die je er nooit uitkrijgt en waar telkens weer opnieuw zo'n plant uitgroeit? Of valt dat weer mee? Quote
appelvrouw Geplaatst: 25 februari 2016 Geplaatst: 25 februari 2016 En ik kon me niet bedwingen, dus de zaadjes zijn besteld Prima laat maar weten wanneer je ze hebt dan maak ik je wel wat geld over... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Erny Geplaatst: 25 februari 2016 Geplaatst: 25 februari 2016 Nou, als je dan toch een lading zaden hebt besteld doe ik ook mee. Mijn ouders houden wel van bitter en het is natuurlijk een erg leuk plantje om aan andere tuinders te laten zien. Laat maar weten wanneer en waarheen ik mn envelopje en geld moet sturen. Edit: @Jenneke ik kwam net dit topic van Appelvrouw tegen:catalogna-pugliese-t6297.html Quote
jootje Geplaatst: 25 februari 2016 Geplaatst: 25 februari 2016 Ook ik zou erg graag wat zaad hier van over willen nemen...ziet er zo mooi uit! Dus laat maar weten als je over hebt! Quote
Jenneke Geplaatst: 25 februari 2016 Auteur Geplaatst: 25 februari 2016 Edit: @Jenneke ik kwam net dit topic van Appelvrouw tegen:catalogna-pugliese-t6297.html Aha, dank je Erny. Het bestaat dus ook in een variant zonder aspergevormige scheuten. Weer wat geleerd Ik kreeg al een mailtje van Seedo dat de zaden al verstuurd zijn. Quote
appelvrouw Geplaatst: 26 februari 2016 Geplaatst: 26 februari 2016 Wat grappig, dat was ik helemaal vergeten. Die zaden zijn dus nooit gekomen. Ik ben benieuwd of wij het kunnen kweken, misschien beter in de kas? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jenneke Geplaatst: 28 februari 2016 Auteur Geplaatst: 28 februari 2016 De zaden zijn vrijdagmiddag binnen gekomen, voor Seedo Het zijn er inderdaad veel te veel voor mij alleen dus ik maak er graag anderen blij mee, Kies maar wat je wilt, ik hoef geen geld voor de zaden, zo duur waren ze niet.Wel zou ik het leuk vinden om ze te ruilen, ik zoek zelf nog zaad van Oesterblad en Aspergesla/Stengelsla. Maar het mag ook iets anders zijn, ik hou van aparte soorten van van alles o.a. bladkool, tomaten (maar liever geen cherry), komkommer, aubergine, suikermais, tuinkruiden (o.a. citroentijm) etc.Heb je niets te ruilen dan vraag ik alleen de verzendkosten, je kunt dan een aan jezelf geadresseerde envelop met postzegel sturen of geld overmaken (dat laatste zal handiger zijn als je niet in Nederland woont).Geef ook even aan hoeveel zaden je ongeveer zou willen hebben, de THT is 12-2017.Stuur maar een pb voor mijn gegevens Quote
Flup Geplaatst: 28 februari 2016 Geplaatst: 28 februari 2016 Stengelsla heb ik wel zaden van. Niet veel (in de zakjes van Vreeken zitten altijd te weinig zaden ), maar die wil ik zeker wel ruilen tegen wat zaden van de Punterella als dat nog kan. En aparte groentensoorten heb ik ook nog meer dan genoeg. Quote
Jenneke Geplaatst: 28 februari 2016 Auteur Geplaatst: 28 februari 2016 Tuurlijk Flup, ik heb er echt zat, hoeveel zaden wil je ongeveer hebben?Stuur me van de stengelsla maar wat je kwijt wilt maar niet meer dan 20 hoor, dan heb ik genoeg.Stuur me maar een pb met je adres. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 29 februari 2016 Geplaatst: 29 februari 2016 Ik wil er ook wel wat proberen. Ik heb wel zaden van een leuke komkommer voor je? Of nou ja... leuk...? Gewoon normaal lekker, en iets kleiner dan de standaard vorm uit de supermarkt. Dus handiger met plukken en eten. Ze bevallen mij in ieder geval goed. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jenneke Geplaatst: 29 februari 2016 Auteur Geplaatst: 29 februari 2016 Jorieke, Appelvrouw, Erny, Flup, Jootje en Speets hebben pb Als er nog meer mensen zijn die interesse hebben, stuur me maar een pb of plaats hier een reactie. Ik heb meer dan genoeg zaden nog overZoals eerder gezegd vind ik het het leukst om iets te ruilen, je hoeft me echt niet hetzelfde aantal zaden te sturen mag best veel minder zijn, ik vind het gewoon leuk om iets te ruilen Quote
Jenneke Geplaatst: 2 maart 2016 Auteur Geplaatst: 2 maart 2016 De zaden zijn gepost, alleen die voor Erny en Appelvrouw nog niet want daar heb ik het adres nog niet van. Quote
Erny Geplaatst: 2 maart 2016 Geplaatst: 2 maart 2016 Komt eraan... het gaat allemaal zooo snel... Wilde eerst even kijken wat ik voor jou had enzo. Quote
Jenneke Geplaatst: 2 maart 2016 Auteur Geplaatst: 2 maart 2016 Sorry Erny, ik heb er geen haast mee hoor, ben soms alleen een beetje ongeduldig De zaadjes lopen niet weg Misschien zijn er nog meer mensen die nog zaden willen, ik kan nog wel wat missen hoor. Quote
Yosha Geplaatst: 2 maart 2016 Geplaatst: 2 maart 2016 Wat grappig, ik zag dat dit ook een varieteit is van Cichorium intybus, daar had ik een tijdje terug zaadjes van gekocht als cichorei, voor de bloemen. Alleen had ik ze met grote rond-achtige bladeren (en zonder die stengeltjes in het hart), en bleek het om de groenlof varieteit te gaan. Ze hebben heel lang met hele mooie (en veel!) lilablauwe bloemen gebloeid (en wat van het blad geplukt en als andijviestamppot gegeten). De nieuwe zaailingen uit de herfst hebben de winter tot nu toe ook gewoon overleefd, al weet ik niet of het aan de varieteit ligt. Quote
appelvrouw Geplaatst: 3 maart 2016 Geplaatst: 3 maart 2016 Je envelop is klaar..ik stuur je mijn adres. Wil je een adres in Nl of maakt je dat niet uit? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jenneke Geplaatst: 3 maart 2016 Auteur Geplaatst: 3 maart 2016 Je envelop is klaar..ik stuur je mijn adres. Wil je een adres in Nl of maakt je dat niet uit? Maakt mij niets uit. Quote
Jenneke Geplaatst: 3 maart 2016 Auteur Geplaatst: 3 maart 2016 Ik die van jou ook, dinsdag al, sorry helemaal vergeten te melden Jij ook bedankt Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.