Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zeer geachte moestuinders. Mijn naam is Mark, 50 jaar en sinds afgelopen zomer in het bezit van een ruim stuk grond (7350m) in de Noordoostpolder, met daarop een houtsingel, gemengd bos, boomgaard met divers fruit en noten, vijvers, gazon, wijngaard en heel veel vaste planten. Een feest. Op dit stuk grond bevindt zich ook een moestuin van ca. 180m. Nu moesten we wel op ontdekkingsreis, toen we eens gingen bekijken wat we nu eigenlijk nog allemaal voor lekkers konden gaan oogsten, want de vorige bewoonster van onze woonboerderij was een natuurvrouwtje met allerlei buitenissige kookboeken. Dit is een foto van hoe de moestuin eruit zag:

2tE3NnK.jpg

Wij zijn beiden biologen, maar van dit soort oerwouden hadden wij geen kaas gegeten! Hier en daar herkenden we natuurlijk wel wat soorten, en de kruiden waren met de neus en Google vrij gemakkelijk thuis te brengen. Toch kwamen we nog maanden allerlei dubbel vergeten groenten tegen omdat het onkruid inmiddels de moestuin aardig in bezit had genomen. Zo lagen er in de late herfst ineens nog een paar meterslange courgettes onder een struik...

De rest van de groente was flink doorgeschoten en we hebben alleen nog flink komkommers en tomaten uit de tunnelkas geoogst (totdat de phytophtora toesloeg). Helemaal bovenin zie je de lichtgroene bladeren van een vak aardperen, waarvan we pas bij het spitten een vermoeden kregen waar we mee te maken hadden. Tot afgrijzen van de rest van de familie eten we er nog steeds van

Voor de winter hebben we de stoute schoenen aangetrokken en besloten de gehele moestuin om te spitten en te bemesten. Zwaar, die kleigrond hier. De mollen zijn verjaagd (krijg je wel weer extra woelmuizen door, maar onze kat is inmiddels ook al 4 kilo aangekomen) en er is kalk en houtas in gegaan (waar nodig).

Inmiddels is het weer enigszins herkenbaar als moestuin:

FAXevh0.jpg

Met de verdere aanleg en indeling zijn we nog niet helemaal klaar, vanwege het weer en onduidelijke plannen, en gewoon tijdgebrek.

Dit jaar wordt voor ons waarschijnlijk een snelcursus plantenziekten en -plagen, we moeten echt alles nog leren. Daarom ben ik de hele site van achter naar voor aan het lezen! Wat een troost dat er zoveel liefhebbers zijn die hun ervaringen willen delen. Heel erg bedankt daarvoor.

Wij gaan dit leerjaar allerlei traditionele gewassen telen. We hebben al paprika's en tomaten staan, en voor de winter al de knoflook en asperges geplant. Inmiddels (konden we niet laten) is er ook al het nodige zaad onder glas en in potten gegaan: zaaiui, peulen, tuinboon, prei, bieten (jazeker), radijs, spruitkool en nog allerlei grut. En er gaat nog het nodige volgen aan aardappels, sla, koolsoorten, bonen, aardbeien en mais. Een gedeelte nemen we nu nog niet in gebruik omdat we zo zonder ervaring al genoeg hooi op de vork hebben, denken we. We hebben ook al een aspirant-paddenstoelenteler onder ons, tenslotte. Moet ook allemaal uitgevonden en verzorgd worden. Wel hebben we er al ontzettend veel lol in en verheugen ons zeer op het seizoen.

Op 16 april gaan we naar de MTFD en komen we jullie allemaal even de hand schudden!

Wat je ook doet is van geen enkel belang, maar het is erg belangrijk dát je het doet

Geplaatst:

Welkom! :

Het forum van voor naar achter lezen is ook wat ik heb gedaan toen ik hier nieuw kwam, maar dat was eind 2011 en sindsdien is de dosis leesvoer enorm gegroeid en het lijkt me een hele opgave om dat nu te moeten doen. Maar... zo kom je wél alles tegen. Succes!

(Voor het opslaan van de nuttige informatie die je allemaal tegenkomt zou je het gratis programmaatje CintaNotes kunnen proberen, je hoeft alleen de text te selecteren en op Ctrl F12 te drukken en hopla, de text staat in je database. )

Mooie lap grond zo te horen. En wat een verschil tussen de vóór en ná foto (dat topic kom je ook nog wel tegen) van de moestuin.

Van die aardperen heb je er toch wel weer een paar in de grond gestoken zodat de familie volgend jaar daar weer mee kan "verwennen"?

Phytophthora ín de tunnelkas? Misschien is het Tomatengetest van Fruitlent ook iets voor jou dan?...

testers-gezocht-voor-nieuwe-aardappelziekteresistente-tomaten-t19703.html

En wat leuk dat jullie gelijk naar de MTFD komen, ik schud je de hand alvast vanaf hier want ben daar hoogst waarschijnlijk niet aanwezig.

.

Geplaatst:

Kijk! Gelijk al tips om er wat van te maken! Dat de tomaten ten gronde gingen kwam hoogst waarschijnlijk omdat ik in mijn onschuld de planten steeds geheel van boven naar beneden nat spoot en het in de kas dus een waar broeinest werd, ideaal dus om je tomaten snel om zeep te helpen...

Dit jaar wil ik er natuurlijk toch weer tomaten in zetten die dan alleen op de grond bewaterd worden, hopelijk blijft het nu wel goed gaan. De tunnelkas gaat sowieso het laatste seizoen in want is aardig versleten en misschien kan ik mij ergens een mooie glazen kas op de kop tikken.

Wat je ook doet is van geen enkel belang, maar het is erg belangrijk dát je het doet

Geplaatst:

Welkom medepolderbewoner . Mooi stuk tuin daar. , en waarschijnlijk zaten er prachtige (vergeten) planten tussen het stuk,maar man,man, wat een oerwoud.

Succes met het komende jaar.En op het forum is echt enorm veel te vinden over van alles. Ik zou nog gauw even wat aardpeertjes terug zetten

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...