dennis78d Geplaatst: 8 maart 2016 Geplaatst: 8 maart 2016 Toen ik hier vorig jaar kwam wonen, stond er in de tuin nog een pruimenboom. Volgens mij is het een Mirabelle de Nancy. De boom is in de laatste 6 jaar niet gesnoeid en volgens mij daarvoor ook niet goed onderhouden. Ik vraag me af wat slim is. Ik heb geen verstand van fruitbomen, heb eigenlijk ook niet veel met pruimen…maar deze zijn zo mooi en ook lekker zoet…als ze de kans krijgen, want het wemelt hier van de kauwen en andere dieven. Ik wil de pruimen wel de kans geven, maar de boom is de hoogte in geschoten en nu zo’n 7 meter hoog. Dat is voor mij niet te onderhouden en ik kan er ook niet makkelijk een net over spannen tegen de vogels. Was hij maar kleiner… Vandaar mijn vraag…is dit te redden? Kan ik de boom snoeien of nog erger, toppen…zonder dat hij over 2 jaar dood is. Er zitten diverse kruisende takken die weggesnoeid moeten worden en er zijn ook een aantal takken waar gewoon geen bloesem aan zit, terwijl de rest van de boom in bloei staat. Ik neem aan dat ik nu niet meer kan snoeien, nu dat hij in bloei staat, of kan dit wel? Of moet ik wachten tot na de oogst? Hoe pak ik dit aan? Ik plaats een paar foto's, maar ik vrees dat het allemaal niet zo goed te zien is. Misschien zegt het jullie iets meer dan mij. Quote http://www.moestuinforum.nl/blog/dennis78d/
weknow Geplaatst: 9 maart 2016 Geplaatst: 9 maart 2016 Omdat er nog geen andere reactie is, toch een kleine duit. Je kunt deze boom geleidelijk gedrongener maken.....de langste takken in stappen inkorten en stimuleren dat ze op lagere takken verder groeit en daar nieuwe uitlopers en vruchttakken maakt, die je dan door bijsnoeien lager houdt. Maar doe het beter niet in een keer, maar over enkele jaren gespreid. Zo kun je meer een parasolvorm van pakweg 3 a 4 meter hoog maken. Gevolg is wel dat je gedurende de hervorm-jaren weinig oogst zult krijgen, maar als het goed gaat behoud je een gezonde, toegankelijke en vruchtbare boom. Voor zover ik het kan beoordelen ziet de boom er gezond maar erg stakerig uit. Inderdaad een aantal jaren ongebreideld laten gaan. Die 4e geknotte stomp is lelijk en gevoelig voor een schimmelaantasting, probeer die te verwijderen met zo weinig mogelijk wonden en dan zeker een wondafdekking toepassen. Gebruikelijk is om pruimen na de oogst te snoeien (juli tot september) maar het kan vanaf pakweg mei/juni. In ieder geval moet je nu nog even wachten met de zaag er in zetten omdat de kans op schimmelaantasting (vooral loodglans) erg groot is. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
sugar Geplaatst: 9 maart 2016 Geplaatst: 9 maart 2016 Zoals weknow aangeeft, Je mag nu geen steenfruit snoeien. Wachten tot in de maand mei. En ik zou geen wondafdekkingsmiddel gebruiken, want dat heeft geen enkel nut.Als ik naar de groeiwijze van de boom zie, lijkt me dat toch eerder een sterk groeiende onderstam, ik vrees dat die boom toch zal blijven doorschieten vanwege de groeikracht (pruimen zijn sowieso al flinke groeiers) Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
dennis78d Geplaatst: 9 maart 2016 Auteur Geplaatst: 9 maart 2016 Bedankt voor de reacties, ik ga met deze informatie aan de slag. Vind het gewoon zonde om die boom weg te doen, maar het moet wel passen in de tuin. Pruimen in brandewijn...kan daar wel aan wennen Quote http://www.moestuinforum.nl/blog/dennis78d/
permanatuurtuin Geplaatst: 9 maart 2016 Geplaatst: 9 maart 2016 Een paar takken lijken onder de entplaats te komen en zijn dan een andere pruim dan de bovenste takken. Ik zou de boom zo laten, omdat pruimen zich niet goed laten snoeien (dragen dan vaker een paar jaar niks tot bijna niks) en verder is de boom al behoorlijk oud. Ik zou wel de kruisende takken weghalen, wat ik overigens nooit in het groeiseizoen zou doen, omdat dit een klap geeft. Je zou overigens net zo goed een nieuwe kunnen zetten, want ze zijn niet echt duur en na een paar jaar heb je al een redelijk goed producerende jonge boom, waar je nog alles mee kunt. Quote
AshaiRey Geplaatst: 10 maart 2016 Geplaatst: 10 maart 2016 Er is nog een optie waar je nu al aan kan beginnen. Hij is heel rigoureus dat wel.Neem nu wat goed eenjarig snoei hout af en bewaar dat zolang in de koelkast.Als de boom in blad begint te komen en dus de sapstroom lekker opgang komt zaag dan de boom op ongeveer een meter boven de grond af. Neem nu het eerder genomen snoeihout en plaats dit als 5-6 kroon enten op de afgezaagde stam. Hiermee heb je wat meer speling en mocht alles aanslaan dan kan je het overschot alsnog verwijderen. Een van de vele voorbeeldenhttp://www.npv-pomospost.nl/pomospost/1993/Winter/Enten_verschillende_manieren_deel3.htm of algemenerhttps://www.google.nl/search?q=kroonenten&biw=1156&bih=954&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjO7J2X3bXLAhWLVhoKHYj8CwkQsAQIIg Quote Groetjes,Bram
Erny Geplaatst: 12 maart 2016 Geplaatst: 12 maart 2016 Goed idee @AshaiRey Kwam dat kroonenten laatst ook tegen tijdens mn entstudies... En dacht dat dat ook wel geschikt zou zijn voor de totaal uit de kluiten gegroeide pruimebomen achter mn huis (deze ga ik daarom dus ook op geschikte onderstam enten). Leek me een goede oplossing en zag er redelijk simpel uit qua uitvoering. Kijk nu opeens met heel andere ogen naar die twee bomen. Quote
dennis78d Geplaatst: 18 april 2016 Auteur Geplaatst: 18 april 2016 Ik schop m'n post weer eens naar boven Na het lezen van alle reacties, kies ik er dit jaar voor om goed te snoeien, niet teveel, maar een goed begin. Dat doe ik volgend jaar dan weer als de boom er geen last van heeft. En hopelijk wordt het dan een fatsoenlijkere boom. Dus afgelopen weekend een aantal dode/beschadigde takken verwijderd uit m'n pruimenboom. Ik zit echter met een probleempje. Ik liep tegen deze tak aan: Nu vraag ik me af, het is een wond van jaren oud...is het nodig daar nog iets mee te doen? De tak zelf heeft bloesem gehad en draagt nu ook gewoon blad, dood is het dus niet. Maar is het goed voor de boom om dit te laten zitten? Als het nu een takje was, had ik deze al weggehaald...maar dit wegzagen is ongeveer 20% van de boom wat dan al het grootste deel is van wat ik mag wegsnoeien dit jaar. Wat is wijsheid? Quote http://www.moestuinforum.nl/blog/dennis78d/
weknow Geplaatst: 18 april 2016 Geplaatst: 18 april 2016 Ik denk dat hier wijsheid is om het gewoon zo te laten. Zou niet weten wat je er aan zou kunnen doen tenzij de boom wegdoen of tot een stomp terugbrengen, die dan hopelijk (!) weer uitloopt. Herken het helemaal (hier nog erger in een Reine Claude dÓuillins) er is ooit een grote tak afgebroken/gescheurd door wind/te veel vruchten, achterstallige snoei (hier meerdere takken uit die boom 4 jaar geleden) en dat laat een lelijke scheurwond achter. Zo lang de boom zich weer herstelt en niet duidelijk ziek wordt...laat het maar. Haalt hij het niet...geen boom is eeuwig.....dan kan verwijderen en iets anders planten nog altijd. Voor hier was het wel de aanleiding om de boom geleidelijk tot een meer hanteerbaar en minder kwetsbaar model terug te snoeien...eigenlijk zoals ik al in de eerdere reactie beschreef. Betekent concreet: enkele jaren bijna geen opbrengst (ons ras is sowieso een soort die pas laat draagt) maar met wat geluk wel het behoud van een boom die al 20 jaar staat en veel heerlijke vruchten gaf. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
blije bakkus Geplaatst: 22 april 2016 Geplaatst: 22 april 2016 Sorry voor mijn bijzonder late reactie! Ik vermoed dat je boom geen Mirabelle de Nancy is maar een kerspruim, ook wel Myrobalan genaamd. Mijn vermoeden is gebaseerd op de sterke groeikracht en de bloeitijd (begin maart). De mirabelle de Nancy daarentegen groeit minder krachtig en bloeit later in het seizoen. Een kerspruim is bijzonder sterk, je hoeft je bij deze soort geen zorgen te maken over ziektes en snoeitijden. Quote
dennis78d Geplaatst: 18 mei 2016 Auteur Geplaatst: 18 mei 2016 Zie je reactie nu pas. Een kerspruim hmmm! Ik was er steeds van uit gegaan dat het een Mirabelle de Nancy was...verkeerd gegoogeld Net even gekeken naar de foto's en de vruchten lijken enorm op elkaar. Snel te verwarren voor een leek. Bedankt voor de informatie! Quote http://www.moestuinforum.nl/blog/dennis78d/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.