Richard74 Geplaatst: 14 maart 2016 Geplaatst: 14 maart 2016 Ik heb in afgelopen jaar in November al mijn bedjes voorzien van ongeveer 10cm compost, verder er niets mee gedaan, alleen erop gegooid en laten liggen. Dit is overigens de eerste keer dat ik dit doe, ik wil geen dierlijke mest op mijn tuin gooien, enkel compost. De compost bestond voor 50% uit groen materiaal en 50% uit bruin materiaal. Nu de zon een beetje begint te schijnen, zie ik eigenlijk alleen maar het bruine materiaal op de bedjes liggen. Als ik de grond in ga natuurlijk niet meer maar het kost mij veel moeite om het bruine materiaal, takjes twijgjes enz, weg te harken om zodoende niet tegen het bruine materiaal aan te kijken. Is dit normaal? Het bruine materiaal aan de oppervlakte waardoor het lijkt alsof je alleen maar hout erop gegooid hebt. En moet ik de neiging om het weg te harken zodat ik weer zwarte grond zie wegduwen? Alvast bedankt voor de reacties. Quote
weknow Geplaatst: 14 maart 2016 Geplaatst: 14 maart 2016 Moeilijk om een goed beeld te vormen en van wat je precies bedoelt en er iets constructiefs van te zeggen dan. Ik werk op dezelfde manier, maar weet niet of ik je indruk herken...en of er daarmee een probleem is? Misschien kun je een foto maken? Compost maken verloopt in 2 fasen (die niet precies na elkaar komen, in de praktijk deels door elkaar lopen). A. Afbraak en B. Omzetten naar nieuwe complexe koolstofverbindingen. Daarvoor is inderdaad "groen" en "bruin" nodig. Groen levert de benodigde stikstof. Vertering gebeurt vrij snel en door bacteriën vooral. In het begin van compostering loopt daardoor de temperatuur ook vaak op. Bruin materiaal wordt omgezet door schimmels en bacteriën en andere organismen, ligt er wat aan wat het is (hout, stro en welk soort, bladeren...), dat gaat aanzienlijk langzamer. Na de vertering heeft de compost nog een behoorlijke tijd nodig om goed = rijp te worden en stabiel (de vastere koolstofverbindingen moeten zich kunnen vormen). Ik durf niet te zeggen wat er aan de hand is. Was je compost echt rijp? Hoeveel en hoe grof was het bruine spul dat je gebruikte en wat voor een hout? (sommig hout, bijv. veel coniferen, verteert zeer langzaam)En of er een probleem is? Met wat herkenbare stukjes takken of hout tussen de compost zit ik zelf niet zo als die er ook bij liggen op de bedjes. Sommige mensen zeven hun compost en doen het duidelijk nog niet verteerde deel weer terug. Dat het grovere spul bovenop blijft en het fijnere deel makkelijk zakt en wellicht al in je bovenlaag is opgenomen door het bodemleven is op zich niet abnormaal en ook vrij logisch. Ik denk niet dat het echt kwaad kan als het al behoorlijk gecomposteerd is, maar als het je stoort zou je bruin spul dat duidelijk nog niet verteerd is inderdaad wat bij elkaar kunnen harken en nog een keer mee laten gaan in de compostbak/hoop. Als er echt nog een laag onverteerd hout op je grond blijft kan het beter zijn om dat eerst elders te laten verteren (om te voorkomen dat er tijdelijk stikstof uit de bodem gehaald wordt voor de vertering). Gaat het toch om redelijk verteerd houtachtige en grovere resten, dan zou je het gewoon kunnen laten liggen als voedsel voor de bodemschimmels en omdat precies ook de grovere (en dus nog zichtbare) delen van de compost veel bijdragen aan de structuur van de bodem...... Nog een edit: Het laagje takjes e.d. werkt ook als bescherming en zal normaal gesproken de komende maanden ook verteren. Compost is natuurlijk ook een soort mulch, zeker een zo dikke laag als jij aanbracht. Dus al met al denk ik dat er niks raars aan de hand is, integendeel. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Richard74 Geplaatst: 15 maart 2016 Auteur Geplaatst: 15 maart 2016 Bedankt voor je reactie Weknow. Ik heb twee foto's toegevoegd als voorbeeld. Ik ben bang dat ik niet duidelijk heb gevraagd om rijpe compost want ik heb duidelijk onverteerde resten in de compost zitten. Nou hoorde ik pas weer dat dit juist goed is omdat het bodemleven dan echt iets heeft om te verwerken, terwijl bij rijpe compost het allemaal al verteerd is...Geen idee of daar waarheid in zit. Ik ben benieuwd naar jouw mening op basis van de fotos. Alvast bedankt weer. Quote
weknow Geplaatst: 15 maart 2016 Geplaatst: 15 maart 2016 Ziet er okay uit, Richard. Niets aan doen! Omdat grof bruin materiaal veel langer verteert, kan het best dat er in toch rijpe compost resten daarvan zitten. Dat is niet erg. (Zie mijn vorige reactie)De vertering van vers materiaal in compost is een ander proces dan wat bodemleven verder doet met compost die je opbrengt. Het verteren zelf van (vers) organisch materiaal trekt andere organismen aan en dat werkt groei op zichzelf tegen (in onrijpe compost kan weinig zaad kiemen en weinig groeien!) Dus als er gezegd wordt dat je beter onverteerd organisch materiaal op/in de bodem brengt is dat m.i. kletskoek. Tweede nadeel is dat in goede compost er optimaal stabiele verbindingen worden opgebouwd in de koolstof (dat heet met een duur woord: humificatie) Bij mulchen en op de grond laten verteren is die oh zo gewenste "humificatie" niet te controleren en gebeurt ze niet of weinig ...zeer grote kans dat heel veel nuttige ingrediënten vrij snel verloren gaan. Dat is een tweede reden voor mij om compost-maken te adviseren...zeker in de moestuin. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Richard74 Geplaatst: 15 maart 2016 Auteur Geplaatst: 15 maart 2016 Ah ok, heldere uitleg. Ik ga niet er aan veranderen dan Ik moet zeggen dat ik vanaf November eigenlijk geen last van onkruid heb gehad sinds ik de compost als een mulch laag op de bedjes gegooid heb, maar nu vind ik het wel spannend worden. Gaat er ook iets kiemen en groeien, met andere woorden, gaat het ook resultaat geven. Ik ben erg benieuwd. Ik heb zondag Rucola gezaaid, dus ik zal het snel genoeg zien. Quote
Tikketim Geplaatst: 16 maart 2016 Geplaatst: 16 maart 2016 10 cm is dan ook een dikke laag , natuurlijk kan daardoor geen zaden meer kiemen die in de grond daaronder zitten. Zolang je die grond niet gaat keren zullen die ook niet kiemen. Wat je wel gaat hebben later in het seizoen is dat er altijd onkruid zaden van ergens anders kunnen komen. Door de wind of vogels etc. Maar dat gaat miniem zijn normaal gezien. Die rucola zal waarschijnlijk wel kiemen in die compost. Hou ons op de hoogte ! Quote Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/
Bit Geplaatst: 21 maart 2016 Geplaatst: 21 maart 2016 Wat een volgende keer ook een optie zou zijn, is dat je wanneer je je compost op de tuin verspreid, dat het toch nog een keer zeeft. In die zin, dat je de grootste niet verteerde delen weer terugdoet in je nieuwe composthoop voor de volgende keer. Bij mij gebeurd het wel dat ik zo een jaar of 2 delen dus toch niet gebruik en steeds weer teruggaan op de composthoop. Bij bepaalde teelten kun je de grove delen dus ook wel inzetten als mulch. Ik gebruik de grove 'niet goed verteerde delen ) ook wel als mulch bij de bessenstruiken en het kleinfruit. De fijnere compost gebruik ik voor zaai en zaailingen-teelt. Quote
Richard74 Geplaatst: 21 maart 2016 Auteur Geplaatst: 21 maart 2016 Mooi moment, vandaag zag ik dat de rucola gekiemd is in de kas, daar heb ik ook 10cm compost erop gegooid. Nu buiten nog Quote
Richard74 Geplaatst: 8 april 2016 Auteur Geplaatst: 8 april 2016 Even een update.. Ondanks de angstige vraag, zou alles wel kiemen, wat gelukkig goed ging, kan ik zeggen dat ik vreselijk tevreden ben. Aan het einde van het seizoen gaat er weer een laag compost op de bedjes, wat minder dan dit jaar, maar toch nog wel een goede laag. De grond is super makkelijk te bewerken, als het bovenop droog lijkt en je haalt wat grond weg om te zaaien dan zie je dat het daaronder gewoon perfect is. Niet droog, ook niet nat maar wel vochthoudend. Alles kiemt en groeit als een malle. En geen onkruid, of laat ik het zo zeggen, minimaal. Er kwamen collega tuinders bij mij kijken en die verwonderen zich over de spinazie, geen enkel onkruidje ertussen, dat was bij hun wel anders Ik verwerk nu ook lavameel en lavagruis in de grond als ik iets zaai of plant. Ik heb er een bijzonder goed gevoel over, en niet alleen dat, ik vind alles er ook prachtig uit zien. Kan mij niet meer voorstellen dat ik een jaar geleden naakte grond nog mooi vond Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.