Hollands Hoop Geplaatst: 15 maart 2016 Geplaatst: 15 maart 2016 Aangezien ik via de zoekfunctie op dit forum en via google niet verder kwam, even via deze weg een beroep op jullie kennis. Enige tijd geleden het een en ander gezaaid en nu heb ik wat vragen. Op de eerste foto staan de tomaten stekjes (links net buiten beeld pepers, daarnaast tomaten en rechts kerstomaten). - Zien deze stekjes er naar jullie mening goed uit? Niet te hoog op stam?- Moet ik nu al gaan dieven of wachten tot de plant sterker is en dan goed kijken wat de "dieven" zijn?- Zijn er meer planten die je moet dieven of is dit echt alleen bij tomatenplanten zo?- Op de tweede foto staan komkommer stekjes. Nu zag ik bij deze stekjes, maar ook bij de courgette etc. dat er verschillende soorten bladeren op 1 plant zitten. Dus rond maar ook gekarteld. Hoe zit dat precies? Het zijn voor mijn gevoel domme vragen maar ik kon er zo gauw geen antwoord op vinden. Bedankt alvast! Quote
Paeonia Immaculee Geplaatst: 15 maart 2016 Geplaatst: 15 maart 2016 Je plantjes zien er goed uit hoor! Zou ze alleen wel wat water geven, dan hebben ze wel nodig. De aarde ziet er wat droog uit!Het is in dit stadium nog veels te vroeg om te dieven, dat komt pas als het al een 'echte plant' is geworden.Er zijn meerdere planten die gediefd kunnen/moeten worden, bijvoorbeeld pioenrozen kun je dieven, al noemen we het daar pluizen.Over komkommerplanten heb ik niet heel veel verstand, maar het komt vaak voor dat de eerste bladeren verschillen van de bladeren die volgen. Al met al, geef je plantjes wat water, en wacht met spanning af! Quote
Hollands Hoop Geplaatst: 15 maart 2016 Auteur Geplaatst: 15 maart 2016 Ja heb ze na de foto water gegeven, was inderdaad droog. Maar bedankt, gelijk wat antwoorden op m'n vragen! Als je voor het eerst begint heb je een hoop vragen. En er zijn al een hoop antwoorden op dit forum te vinden en nu dus ook weer. Dank! Quote
Paeonia Immaculee Geplaatst: 15 maart 2016 Geplaatst: 15 maart 2016 Haha, ja beginnen is altijd lastig! Of het durven beginnen misschien wel Maar al doende leert men! Quote
Nadi Geplaatst: 15 maart 2016 Geplaatst: 15 maart 2016 Bij de komkommer planten zijn de ronde blaadjes de kiem blaadjes en de gekartelde blaadje de eerste "echte" blaadje. Zo zal je zien dat dat ook bij meerdere zaailingen zo is. Ook bij de tomaten plantjes op de eerst foto kan je zien dat de kiemblaadjes iets anders zijn dan de echte blaadjes. Veel plezier met al je nieuwe moestuin ervaringen Quote
pippi Geplaatst: 16 maart 2016 Geplaatst: 16 maart 2016 Dieven is ook niet iets wat moet hoor. Het is alleen handiger voor jezelf omdat je nette rechte planten krijgt, maar die tomaat maakt het geen zak uit, die doet het ook prima zonder dieven. Vroeger gooiden wij gewoon wat tomatenplantjes achter in de tuin (omdat tomatenplanten zo lelijk zijn) en dan zagen we wel. Nou, het zag er niet uit maar er kwamen prima tomaten aan hoor. Het is hetzelfde als met snoeien. Als je niks doet, doet die boom of struik het ook best goed, alleen kan je niet meer over je paadje lopen. Knippen in planten dient het gemak van de mens, en sla je het een keertje over is er geen man overboord, maar het wordt allemaal wat rommeliger en er zal misschien eens een tak afbreken. De plant of boom zelf heeft daar echt niet zoveel last van. Quote
Nadi Geplaatst: 16 maart 2016 Geplaatst: 16 maart 2016 Mijn ervaring met niet dieven (In de kas) is dat de planten te bosserig werden en dat er vaker op deze manier veel vocht op de planten lag omdat de wind het niet goed droog kon maken. We hadden dus door ons laksheid met dieven (vermoed ik) toch wel phytophtora in alle tomatenplanten . Ik denk dat het wel in een droger klimaat helemaal goed gaat met niet dieven. Ik zag in Griekenland bijvoorbeeld dat iedereen in zijn tuintje gewoon de tomaten planten lieten groeien zoals ze willen. En de planten zagen er super gezond uit. En misschien ligt het ook aan onze kas hoor dat er niet genoeg lucht kon doorstromen. Al hadden we de deur toch heel de zomer open staan Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.