Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gladiolenknollen had ik voor de winter in een emmer gedaan met wat vochtige aarde. Deze stond in een koele en donkere schuur. Het is voor het eerst dat ik dit doe.

Nu lopen ze uit en groeien uit de emmer, met scheuten van 20 cm. Ik heb de emmer nu buiten gezet zodat het licht de rek kan verminderen. Het lijkt me nog te vroeg om de knollen te planten. Wat zal/kan ik wel doen?

Geplaatst:

Je hebt geluk gehad dat je gladiolen buiten de winter hebben overleefd! Nu hebben we natuurlijk ook geen strenge winter gehad, maar een gladiool is een tropische bloem, die normaal gesproken geen winter/vorst aankan!

Geplaatst:

Ik zou ze ook poten. Je kan er altijd vliesdoek of noppenfolie overheen leggen als het toch nog dreigt te gaan vriezen.

Maar volgens mij glijden we na Pasen zó de lente in

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
Je hebt geluk gehad dat je gladiolen buiten de winter hebben overleefd! Nu hebben we natuurlijk ook geen strenge winter gehad, maar een gladiool is een tropische bloem, die normaal gesproken geen winter/vorst aankan!

Dat is waar. Maar met de winters van laatste jaren, en als de bollen zijn diep genoeg in de grond... Overleven gladiolen (zelfs jonge kleine bolletjes) zonder probleem buiten... Het grond wordt niet dieper dan paar cm bevroren, dus bolletjes blijven vorstvrij overwinteren..

Geplaatst:

Kan je de emmer niet voorlopig buiten laten staan en ze rond de tweede week van april uitplanten? Ik denk dat de kans op vorst dan toch wel heel klein is. Ook kijkende naar de voorspellingen. Alle planten die hier niet tegen de vorst kunnen staan nu in potten in de tuin. Als het toch nog té koud zal worden dan kan ik ze even binnen zetten, en zodra het weer warm genoeg is staan ze lekker buiten.

Geplaatst:

Bij mij zijn de gladiolenbollen die buiten, onbeschut, op een hoop liggen ( had er zó veel ) zelfs aan het uitlopen. De onderste dan. Gewoon lekker poten, wat dieper, waardoor er weinig groen boven staat. of poten en als er nog échte vorst komt even afdekken.

Geplaatst:

Ga ik doen, de grond in en dan goed diep. Zo nodig afdekken met nopjesfolie als er nog vorst komt. Dat laatste kan nog tot ½ mei, dus zal het ook wel gebeuren. Tuinlieden, bedankt!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...