RobO Geplaatst: 13 april 2016 Geplaatst: 13 april 2016 tsja, gebleekte red champagne rabarber geplukt en bereid, beloofd was een zachte heerlijk geurende rabarber met zacht stelen...notzacht, ok, smaak gebruikt in een recept van Jamie met varkenshaas in de oven...dit recept... takkezuur dus! heb ik pech/iets verkeerd gedaan/is die bleekrabarber altijd zuurder dan de gewone? Quote
weknow Geplaatst: 13 april 2016 Geplaatst: 13 april 2016 Had nog nooit gehoord van bleekrabarber, Robo. Maar iets zegt me dat planten licht nodig hebben om suikers te kunnen vormen uit CO2....... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
rdenk Geplaatst: 13 april 2016 Geplaatst: 13 april 2016 De Engelsen hebben een andere manier van Rabarber maken. Zij doen dat in donkere ruimtes en oogsten bij kaarslicht gedurende de wintermaanden. Daardoor is de Rabarber veel zachter van smaak dan de Nederlandse. En met zachter bedoel ik dat de rabarber friszuur wordt in plaats van 'takkezuur'. In Engeland wordt het ook als een fruitsoort gezien en niet als groente zoals bij ons. Quote
weknow Geplaatst: 13 april 2016 Geplaatst: 13 april 2016 Zou dan wel eens een handleiding willen lezen voor kweek van rabarber-fruit op zijn Engels.....? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
rdenk Geplaatst: 13 april 2016 Geplaatst: 13 april 2016 De traditionele kweek van Rabarber in Engeland wordt gedaan in het gebied driehoek tussen Leeds, Wakefield en Pontrefact in Yorkshire. Dat gebied wordt de rhubarb-triangle genoemd. Sinds de 18 e eeuw wordt er in dit gebied gekweekt met rassen die de kwekers angstvallig geheim houden. Wat ik wel weet is dat ze de wortel helemaal uitputten door drie jaar achter elkaar te oogsten. De rabarber wordt in de winter 'opgekweekt' in zogenaamde forcing-sheds. De rabarber wordt in het donker geforceerd tot groeien gedwongen door donkerte en warmte. Daardoor is Engelse Rabarber niet rood zoals de Nederlandse maar heel zacht roze, en daardoor dus veel zachter van smaak. Dat forceren is overigens erg spectaculair. Je hoort letterlijk de rabarber groeien met een zachte 'pop' geluid. En erg arbeidsintensief aangezien er in het donker ( met alleen kaarslicht) met de hand geoogst moet worden. Vandaar dat je in de supermarkten in de Uk vaker de Nederlandse rabarber tegenkomt dan de Engelse. Quote
diesel4666 Geplaatst: 13 april 2016 Geplaatst: 13 april 2016 Ik heb hier op het forum wel eens foto's van mensen gezien, die een soort bleekpot gebruiken over hun rabarber geplaatst. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 13 april 2016 Geplaatst: 13 april 2016 rabarber-forceren-t512.html Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
speets Geplaatst: 14 april 2016 Geplaatst: 14 april 2016 Dan ligt het dus niet aan het forceren (tenzij Jorieke er een hoop suiker door doet, wat me trouwens niet zou verbazen ). Da's balen, want ik heb ook net een Red Champagne gekocht, juist voor die zachte smaak Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 14 april 2016 Geplaatst: 14 april 2016 Ik doe er wat suiker doorheen, maar niet een hoop. En wat kaneel. Maar ik eet het dan ook als toetje, niet onder een varkenshaas Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
RobO Geplaatst: 14 april 2016 Auteur Geplaatst: 14 april 2016 (aangepast) ook zo gedaan als Jorieke, stengels zagen er hetzelfde uit.. ik snap nog steeds de zure smaak niet want als ik ze gewoon laat groeien zijn ze lekker@weknow: dacht ik ook, suikertekort door weinig zeg maar geen licht maar die van Jorieke dan? 15 april 2016 aangepast door Gast Quote
pippi Geplaatst: 14 april 2016 Geplaatst: 14 april 2016 De traditionele kweek van Rabarber in Engeland wordt gedaan in het gebied driehoek tussen Leeds, Wakefield en Pontrefact in Yorkshire. Dat gebied wordt de rhubarb-triangle genoemd. Sinds de 18 e eeuw wordt er in dit gebied gekweekt met rassen die de kwekers angstvallig geheim houden. Wat ik wel weet is dat ze de wortel helemaal uitputten door drie jaar achter elkaar te oogsten. De rabarber wordt in de winter 'opgekweekt' in zogenaamde forcing-sheds. De rabarber wordt in het donker geforceerd tot groeien gedwongen door donkerte en warmte. Daardoor is Engelse Rabarber niet rood zoals de Nederlandse maar heel zacht roze, en daardoor dus veel zachter van smaak. Dat forceren is overigens erg spectaculair. Je hoort letterlijk de rabarber groeien met een zachte 'pop' geluid. En erg arbeidsintensief aangezien er in het donker ( met alleen kaarslicht) met de hand geoogst moet worden. Vandaar dat je in de supermarkten in de Uk vaker de Nederlandse rabarber tegenkomt dan de Engelse. Nou ben ik echt niet van de club die denkt dat planten een bewustzijn hebben vergelijkbaar met dieren, maar dit vind ik toch wel akelig en heel onnatuurlijk klinken. Ik zou zeggen, steek al die tijd en moeite in het op een natuurlijke manier kweken van een rabarbersoort die van zichzelf zachter van smaak is. Lijkt mij veel leuker voor de teler en toch ook wel voor die rabarber. Quote
RobO Geplaatst: 15 april 2016 Auteur Geplaatst: 15 april 2016 het werk hier was het plaatsen van een pot over een paar nét uitlopende neuzen en wachten (resp. 3 minuten en 1 maand of 2)het id was eerder en zachtere rabarber (de RobO houdt wel van een beetje opscheppen in 2 betekenissen ) Quote
rdenk Geplaatst: 21 april 2016 Geplaatst: 21 april 2016 ook zo gedaan als Jorieke, stengels zagen er hetzelfde uit.. ik snap nog steeds de zure smaak niet want als ik ze gewoon laat groeien zijn ze lekker@weknow: dacht ik ook, suikertekort door weinig zeg maar geen licht maar die van Jorieke dan? De rassen die we in Nederland kweken bevat een hoog gehalte aan oxaalzuur. Door het in het donker te laten groeien maakt de plant minder oxaalzuur aan. De rassen die ze in Engeland gebruiken bevat van nature veel minder oxaalzuur dan de Nederlandse. Vandaar dat ze het in Engeland ook gebruiken bij het koken. Dus een 'Engels' recept is niet zo maar te gebruiken in Nederland, tenzij je van zuur houdt Quote
speets Geplaatst: 21 april 2016 Geplaatst: 21 april 2016 De rassen die ze in Engeland gebruikenMaar Red Champagne ís toch een Engels ras? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
weknow Geplaatst: 21 april 2016 Geplaatst: 21 april 2016 Ik concludeer dat het dus vooral de kweekwijze is die veel uitmaakt. Zou het eens moeten proberen* zoals in de link die Jorieke gaf, zeg maar op zijn Engels. De (Nederlandse) volkswijsheid zegt dat je rabarber tot in juni zou mogen oogsten omdat anders het gehalte aan oxaalzuur ongezond hoog zou gaan worden. Dat de plant dat zuur vormt door licht (en warmte?) zou dus best wel kunnen. Maar wat heb jij dan anders gedaan dan de Engelse manier, zeg maar, Robo, dat het resultaat zo extreem zuur is? * Jammer dat dit soort kleine en wat bewerkelijke experimentjes er bij mij nogal eens bij inschiet Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.