Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Iets raars op de passieflora en vlekken op de planten


pippi

Aanbevolen berichten

Weken, nee maandenlang gaat alles redelijk goed en nou opeens wordt alles ziek.

 

De bladluis op de ribes heb ik nu redelijk onder controle geloof ik, maar op een van mijn passieflorazaailingen zitten allemaal honingdauwdruppels. Ik zie geen beestjes, maar dat komt van beestjes, toch? Was dat trips?

 

Gelukkig staat deze boven in een slaapkamer voor het raam, samen met nog twee passieflora's en de aubergines. Dat is nu dus quarantainegebied, want de passieflora's die beneden staan doen het nog prima. Sowieso doet alles wat beneden binnen staat het best goed, dus niet 'alles' is ziek, en mijn hangende tomatenplanten hadden waarschijnlijk inderdaad teveel water gekregen en trekken alweer wat bij.

 

Maar.

 

Alles wat buiten staat, werkelijk alles behalve in de minikasjes en in winterzaaibakjes waar nog een deksel opzit, en behalve de fruitbomen en bessenstruiken, heeft volgens mij meeldauw of een andere aandoening. Ik heb me gek zitten googelen op alle plantenziektes, en meeldauw lijkt er echt het meest op. De aardbeien, de aardappels, de rucola, de knoflook, de uien, de rode kool, de goudsbloemen, , maar zelfs tot en met de paardenbloemen tussen de tuintegels, heeft witte vlekjes. Ik zal kijken of ik er morgen een foto van kan maken. De planten zijn niet heel erg aangetast, je moet goed kijken om de vlekken te zien, maar de slasoorten en andere bladgroenten kan ik wegmieteren, want die ga ik echt niet meer eten.

 

Zou er nog hoop zijn voor de rest? Kan het misschien iets anders - onschuldigs - zijn? Kan het koudeschade zijn? Of zure regen/hagel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo van dichtbij zie ik toch beestjes, trips?

goudsbloem-met-iets12691462116380.jpg

 

en dit is de passieflora. Ik las dat dopluizen die honingdauwdruppels kunnen maken, maar de plant heeft helemaal geen vraatschade. Wat kan het dan zijn?

passieflora-druppels75621462116315.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gok op hagel, maar dan hoef je niks weg te gooien hoor. In de moestuin is niet alle groente zo perfect van uiterlijk als in de supermarkt.

 

Ja maar ik blief geen beestjes in mijn sla.

 

Ik heb besloten om alle aangetaste bladgroenten morgen in de kliko te gooien, en de rest ga ik bespuiten met zachte zeep en spiritus en kijken of er nog wat te redden valt. Pokkebeesten.

 

Nou ja, een voordeel: ik heb opeens weer heel veel plek in mijn tuin en op de tuintafel. En sommige dingen kan ik nu nog wel een keer zaaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

RobO, ik vond het ook wel op gutteren lijken, het zit ook steeds op dezelfde plaats op de stengels en blaadjes, bijna symmetrisch. Maar bij gutteren komt toch gewoon water vrij? Dit is echt heel kleverig spul.

 

Nou ja, we wachten af met de passieflora.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...