Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hallo,

Ik ben een beginner in de moestuinwereld.

10 april heb ik diverse soorten in de grond gezaaid waaronder bieslook, bosui, rode ui en pastinaak.

Hoewel het meeste van de andere planten inmiddels ontkiemd zijn, is van bovenstaande vier nog niets te zien. De ontkiemingstijd zou voor de bieslook 10 dagen zijn en voor de andere planten tussen de 14 en 20 dagen. Inmiddels is dez termijn voorbij.

Wat nu? Kan ik mijn grond beter met iets anders bezaaien of is het een kwestie van de aanwijzingen op de zakjes niet zo serieus te nemen en meer geduld te hebben? Wat is jullie ervaring?

Alvast dank!

aangepast door Gast
Geplaatst:

Pastinaak is een langzame kiemer en ik weet niet waar je ze hebt staan maar het is nogal koud geweest de afgelopen tijd. Ik heb zelf pastinaak gezaaid, ruim 2 a 3 weken geleden en die is ook nog niet op. Misschien ben ik wel te vroeg geweest en moet ik het opnieuw doen. De tweede rij ga ik komende week zaaien.

Voor uien geld dat het zaad van snel achteruit gaat. Ik heb al meerdere keren uien gezaaid en soms gaat het goed maar heb ook al meerdere keren gehad dat er niets op kwam, ook zaden die juist gekocht waren in de winkel. Meestal zie je binnen 2 weken wel plantjes verschijnen dus al er volgende week niets op is ben ik bang dat ze niet opkomen.

Basilicum kiemt ook niet zo snel dus ik zou nog even geduld hebben met al je zaden.

Wat voor grond heb je gebruikt? Ik zaai meestal in potgrond met brekerzand en af en toe zaai en stekgrond. Voor de meeste zaden werkt dit prima. Je kunt overwegen om de zaden eens 24 uur voor te weken voordat je zaait.

Als je wilt weten of de zaken nog goed zijn kun je ze op nat zand leggen en in een bakje met deksel, als het zaad nog goed ik zie je vanzelf kiempjes verschijnen na verloop van tijd. Als die niet gebeurd kan het zaad weg.....

Succes!

Geplaatst:

Bedankt voor je reactie.

Oei, heb ik Basilicum geschreven? Ik bedoelde eigenlijk Bieslook.

Ik zal het in mijn eerste bericht aanpassen als dat kan.

Ik zaai in compost, vermiculiet en turfstrooisel in een bak.

Ik ga de tips even uitproberen, en wacht nog even.

Nog een vraag; Hoe zaai ik 24 uur vooraf voor?

Op de verpakking staat dat het gezaaid moet worden voor mei. Heeft het nog zin om opnieuw te zaaien?

Alvast dank.

Geplaatst:

Dag Marda,

Bieslook is ook familie van de ui en wellicht gaat dat zaad ook snel achteruit. Bieslook en bosui kun je zeker opnieuw zaaien maar voor rode uien is het te laat. Die groeien tot de langste dag waarna je ze moet strijken en dat is over 7 a 8 weken al. Je kunt nog rode pootuitjes in de grond stoppen, dat lukt nog wel om wat te oogsten maar dan moet je ze eigenlijk vandaag al poten

Uien moet je ergens in januari/februari zaaien en dan in april uitplanten, dat doe ik in ieder geval voor de speciale soorten. Pootuitjes gaan ergens in maart/ half april de grond in.

Ik bedoel 24 uur voorweken in water en dan pas in de grond zaaien. Ze kunnen dan goed opzwellen en kiemen gemakkelijker.

Heb je wel vers zaad gebruikt? De grond die je gebruikt lijkt me prima.

Succes en groeten,

Sjaak

Geplaatst:

Hartelijk dank, Sjaak. Ik leer er graag van.

Zaadjes komen uit een zakje van het tuincentrum.

Ik wacht het nog even af en anders zaai ik wat anders op die plek. Volgend jaar ga ik eerst de zaden testen en als dat goed gaat probeer ik het dan nog eens.

Groeten Marda

Geplaatst:

Geen dank, succes. Kijk het een weekje aan en zet er snel iets anders neer. Met dit weer gaat alles snel groeien.

Die zaadjes zouden goed moeten zijn maar ik heb al twee keer zaden gekocht van rijnsburger uien en italiaanse rode uien bij een tuincentrum, en beiden kwamen vrijwel niet op. De rijnsburger uien was dit jaar nog en het zaad was recent gekocht, geen enkel plantje van zeker 100 zaadjes

Ik heb wel zaad gekocht via ebay uit Kroatie (witte ui en giant exhibition) en deze kiemden geweldig, vooral vorig jaar toen ik het had gekocht en gaven mooie grote uien in juli, Het restje dat ik daarvan dit jaar heb gezaaid kiemde al minder maar dat is normaal met ui en prei zaad.

Groeten Sjaak

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...