Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Noui met al deze duidelijke informatie ga ik dus morgen aan de slag, ik heb nu de beste plaats in de tuin bepaald wat zon betreft, ik heb alleen een nadeel daar staat ook een denneboom en als het goed is ga ik dat echt net redden, die boom is me al jaren een doorn in het oog, maar heb al twee maal geprobeerd er een kap vergunning voor te krijgen maar krijg steeds geen toestemming.

Ik heb mijn fototoestel al klaar leggen dus zal zoveel mogelijk fotos maken.

Geplaatst:

Gewoon snoeien,en daar houd de dennen niet van moet je wel kappen.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Ik heb hier zonet alle bloem en vruchtenstengels van mijn planten afgeknipt. Frigoplanten waren eerder laar geplant en ik zou graag volgend jaar bergen aardbeien oogsten (200 planten). Niet dat ik weet wat er mee te doen, maar dat is een ander probleem.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Geplaatst:
  • Auteur
Ik heb hier zonet alle bloem en vruchtenstengels van mijn planten afgeknipt. Frigoplanten waren eerder laar geplant en ik zou graag volgend jaar bergen aardbeien oogsten (200 planten). Niet dat ik weet wat er mee te doen, maar dat is een ander probleem.

Tip: Schoonmoeder.

Geplaatst:

Ik heb de materialen al liggen voor de overkapping maar zit nog een beetje te twijfelen om daadwerkelijk de overkapping te maken. Wat zouden precies de voors en tegens zijn van het niet toepassen van een overkapping boven de stellingen?

Voordeel overkapping

- Droog en daardoor minder uitspoeling grond en voeding

- betere temperaturen in het voorjaar en najaar

Nadeel overkapping

- te warm in de zomer

- grotere kans op meeldauw door droge omstandigheden

- zit toch wat in de weg en misschien niet zo heel mooi

Bij geen overkapping dus meer uitspoeling door regen maar een deel van de voeding wordt weer opgevangen via de drainbuizen. De ontwatering van de bakken is vrij goed, maar het substraat is nu ook nog los en is het dus lastig om dat in te schatten.

Wat zou jij adviseren borsalino?

Geplaatst:
  • Auteur

Beste is natuurlijk je de overkapping zou kunnen opendoen.

Maar ik blijf voor mezelf bij de constante overdekking.

Je kan ze dan zoals ik gedaan zeer stormvast maken.

Er zijn meer koudere dan te hete dagen.

Bij openbare kappen moet je wel op het weer spelen, en dan moet je weer de hele tijd bij je aardbeien zijn.

De eerste proefopzetting vorig jaar was de overdekking naar boven schuifbaar.

bv s'morgens bij zonnig weer zette ik de pvc helemaal naar boven geschoven, weer veranderde in de loop van de dag, dus was niet ideaal.

Ook vice-versa.

Ik blijf bij vaste opstelling.

Geplaatst:
- grotere kans op meeldauw door droge omstandigheden

Hmmm? Meeldauw is toch een schimmel die juist sneller groeit bij vochtige omstandigheden?

Geplaatst:

Zo vanochtend om 9 uur begonnen met de stellingen voor de Bato aardbeien bakken en even na 8 uur staat het dus helemaal klaar, volgende week het druppelsysteem instaleren en dan kan ik aardbeien gaan verkopen, denk dat ik een kraam ga zetten bij de Ikea, of krijg ik niet gelijk emmers vol aardbeien??

stelling0118871345924745.jpgstelliong0254701345924777.jpgstelling0327591345924806.jpgstelling0440081345924831.jpg

Geplaatst:

Ziet er prachtig uit Ben!

@borsalino: ja zag er goed uit bij jou, in principe willen we het ook zo doen. Ik ben echter gaan twijfelen nadat de bakken het overtollige water goed blijken af te voeren. Ik vraag me af of het nadelig zou zijn als er geen overkapping geplaatst wordt. Wat was voor jou de reden om voor een overkapping te kiezen? Voors-tegens?

@dennislp: klopt alleen voor de schimmel op aardbeien zie hier: http://databank.groenkennisnet.nl/meeldauw_aardbei.htm

@sugar: hier ook gedaan vorige week, mooi dat het zo werkt en de plant denkt dat het nu voorjaar is.

Geplaatst:
  • Auteur

Ben is te zien hoe groot die emmers zijn he!

Kan je mooi berekenen, heb daar een excel bestandje voor gemaakt.

Neem nu dat 1 plant 250gram zou geven verspreid over 20 dagen.

Neem dan je verschillende rassen en hun rijptijden http://www.vissers.com/?/nl/aardbeiplanten/rijptijden

En je hebt een indicatie hoeveel ze per dag zouden kunnen geven!

Het enige wat je niet op voorhand weet in het voorjaar is de begindatum, die kan nogal verschillen.

De rassen volgen zich wel mooi elkaar op.

Jorg, ik vind dat met een overkapping dat de plantjes warmer staan, ze koelen ook af door regen.

Je kan bij regen droog werken.

De vruchten blijven properder.

Hommels en bijen hebben geen last van de folie.

Het hout blijft droger, dus gaat langer mee.

Ik span geen bladtouw meer, open en bloot regenen de planten hun bladeren open en hangen ze dan voor de vruchten.

Ter vookoming meeldauw ga ik terug 2 X wekelijks bij zonnige dagen de planten natspuiten, duurt 5min.

Geplaatst:

Dat zijn inderdaad enkele belangrijke voordelen ter overweging. Bedankt! Morgen eens kijken hoe de planten er bij staan na de stortbuien en harde wind van vannacht en vanochtend...

Geplaatst:
  • Auteur

Sugar dan zijn je planten al forse kanjers me dunkt.

Een koelcelplant, zelfs een forse wachtbedplant gaan er makkelijk 6 in.

Je mag wel de wortels inkorten, ze mogen niet omgekruld op de bodem liggen.

Ik kort ze in op iets van 12 à 15 cm volgens forsheid plant.

Geplaatst:

Planten hebben hier een tijdje in een drieliter pot gestaan, en zijn dus inderdaad flink gegroeid

Hier twee Malwina's in één bak (er moeten er nog twee bijkomen)

p974282417-3.jpg

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Geplaatst:
  • Auteur

Dat zijn al serieuze bossen, problemo dus.

Geplaatst:

Ik heb ergens gelezen dat ze alles boven de grond afknippen,misschien voor je planten een toepassing?

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:
  • Auteur

Wel Sugar dat ze zo groot zijn dat ge er moeilijk 6 gaat inkrijgen laat staan zelfs 4.

Geplaatst:
  • Auteur

Nog een argument om een overkapping te gebruiken is tegen vruchtrot.

Begin dit jaar had ik de te late bakken met Elvira uit de serre gewoon buiten gezet zonder overkapping, raar maar waar vanaf toen kwamen er rotte vruchten voor.

Wat bij een overkapping een zeldzaamheid is doordat het niet op de vruchten regent.

Want bij sommige rassen met rechtopstaande bloemen blijft water in de bloembodem staan wat vruchtrot kan geven.

Besmetting gebeurt doordat met de regen opspattend water met schimmel op de prille bloembodem spat.

Geplaatst:

Vandaag heb ik worteldoek onder de stellingen gelegd ivm het onkruid en de modder (kleigrond). Ook heb ik van de week het druppelsysteem bevestigd. De pe-leidingen boven zitten ieder aan de schaduwzijde, onder zitten ze aan de binnenkant (vanaf boven als geheel afsluitbaar + ieder individueel). De ton is een 220 liter vat en staat op vier palen die ieder 40 cm de grond in zitten.

dscf004757371346609041.jpg

De timer staat nu ingesteld op 90 minuten druppelen per dag maar ik moet nog even kijken of dat niet te lang is. De plantjes doen het in ieder geval prima in de bakken.

De planten hebben afgelopen week ook hun eerste vaste meststoffen gehad, als het goed is krijgen ze over een paar weken ook nog wat vloeibare meststof via het druppelsysteem. Als laatste heb ik vandaag de drainbuizen gemaakt, om een beetje speling te hebben tussen de bakken zijn de buizen iets minder dan half open gezaagd. Ze worden ergens van de week gemonteerd en aangesloten op het blauwe vat op de foto.

dscf006458321346609050.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Amaai dat ziet er goed uit, denk dat ik van de winter als ik tijd heb er ook worteldoek onder leg.

Twijfel nog tussen worteldoek of asfalt

Wat dat druppelen betreft, ik druppel nu 3 keer per dag 15 minuten.

Enkel voor de Evie2 in volle produktie is dat aan de krappe kant, maar nog net op het randje, geef ze om de 2 dagen eens een beurt extra.

Voor de gesnoeide andere planten is dit zeker genoeg, zelfs aan de ruime kant.

Maar ik gebruik kortere capillairen (ik heb ze in 2 geknipt) 3 per bak, zo te zien zijn de jouwe aan de lange kant, weet nu niet juist hoeveel dit minder geeft per uur.

Je kan natuurlijk altijd een combinatie doen, de bovenste de kortste en de onderste langer omdat die meer druk krijgen vanuit de regenton.

Ik ga de onderste leiding voorzien van insteekdruppelaars, moet nog testten de 2 liter of de 4 liter versie.

Ga daar dan de leiding onder de bovenste bakken hangen met een kraantje, want zoveel bakken zullen er niet staan en dan nog enkel in afwachting van produktie.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Helemaal niet aan gedacht dat er dan minder water gedruppeld wordt. Voorlopig laat ik het zo. Als ter zijner tijd de resterende aardbeienrassen geleverd worden en onder het druppelsysteem ook verder afgemaakt wordt zal ik eens kijken hoeveel verschil er zit in de watergift onder/boven.

Ik heb vorige week via de druppelaars de eerste (vloeibare) voeding meegegeven, met een geleidbaarheid van 1200 µS/cm (voor aardbeien min-max 1200-1800 µS/cm). Omdat ik niet dagelijks op de volkstuin ben wil ik de dosis in het vervolg uitspreiden over de week. Als ik het goed begrijp zit ik dan veilig als er dagelijks geïrrigeerd wordt met water dat zo rond de 400-600 µS/cm ligt? Begrijp ik dat zo goed of moet ik nog lager zitten?

Geplaatst:
  • Auteur

Heeeuuuuuuuuuuuuuuuuuuu, ik gebruik EC dan is het iets van 1.2 tot 1.8, is dat zelfde als uwe qs-cm?

En water heeft ook nog eigen EC, mijn putwater is iets van 0.4.

Regenwater niks.

Geplaatst:

Ja is dezelfde, de output van mijn ec meter geeft de geleidbaarheid weer als 1200 µS/cm wat dus inderdaad een EC van 1.2 is Ik gebruik een mix van regen en kraanwater (wat er tijdens het bijvullen voor handen is). De waarden van het water voor het toevoegen van voeding zitten in ieder geval (ver) onder die 0,4 (of 400 µS/cm in mijn geval).

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic