Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardbei-Project (bato bakken)


Borsalino

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,ik ben nieuw op dit forum.

Ik ben bezig met een tuinkas te maken.

Ik wil in de kas aardbeien en tomaten gaan kweken,en kwam toen bij het Aardbei project terecht.

Dit stuk al een paar keer doorgelezen,en ik wil ook in bakken gaan kweken.

Deze bakken wil ik zelf maken van hout , en van binnen bekleden met dikke rubberen vijverfolie

de bakken worden 2 meter lang en ik wil er 8 maken , deze wil ik tegen het glas aan hangen ( 7-10 cm vrij ervan)

Zodat ik de aardbeien maar aan een kant plukken kan.

Kan dit?

 

tuinkas-00188081363107054.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat je beter in het midden aardbeien kan zetten da kun je ze langs 2 kanten laten overhangen.

Je kan hiervoor een stelling bouwen en met Bato bakken werken.

Kijk vooraan in dit topic.

Daarbij denk ik dat het beter is om de tomaten aan de ramen te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit forum heb ik wel 5 keer door gelezen ,en dat heeft mij ook op het idee gebracht om het in bakken te doen .

De materialen voor deze bakken heb ik nog liggen dus kost mij dat niets.

De bakken zijn ook alleen maar in grote eenheden te koop , soortgelijke bakken los zijn erg duur.

Ik was bang dat de plantjes niet zo dicht tegen het glas aan mogen staan.

Ik had gisteren ook een email gestuurd naar de verkoper van aardbeienplanten.( Erwin)

En ben er vanavond achter gekomen dat hij ook op dit forum zit.

Volgens hem is het geen probleem, ik moest de planten alleen op tijd door halen.

Op deze manier kan ik meer planten in mijn kas kwijt,de de zon draait vanaf 12 uur over de lengte van de kas , dus in het midden van de kas komt dan ook nog veel zon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je ook eens gaat moeten stilstaan bij het gewicht van die bakken, eens berekenen hoeveel de grond gaat wegen in natte toestand enz...

Het gewicht zal vrij groot zijn en allemaal aan die wanden hangen dus je constructie zal vrij stevig moeten worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kas zelf kan dit makkelijk dragen, is een houten kas,ik ben timmerman van beroep,in de 8 bakken samen gaat ongeveer 4800 liter grond,600liter per bak, daar komt nog een dun laagje hydrokorrels bij.

Als dit nat zand zou zijn dan kom je op een gewicht uit van ongeveer 800 kilo.

Maar het is geen nat zand. Kijk bij samenstelling van de grond bij borsalino.

De constructie word bijna de zelfde als van borsalino,alleen hang ik de bakken aan de wand,

De samenstelling van de grond doe ik ongeveer hetzelfde als borsalino,ik doe alleen onder in de bakken nog een laagje hydrokorrels met daar over worteldoek , daarom heb ik deze bakken ook 2cm hoger gemaakt dan de bato bakken.

En ik had alle andere materialen liggen om deze bakken te maken, en ik kan ook niet snel aan bato bakken komen.

Als het klaar is zal ik een paar foto s maken dan word het allemaal een beetje duidelijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Amaai, al eens uitgerekend hoeveel het gaat kosten aan 4800 liter substraat?

 

Juist rekenfout, doe maar overal een nul vanaf

 

 

Daar je nu nog ten eerste een kas moet maken en de bakken, tegen wanneer denk je de bakken te beplanten?

 

Ze gaan het veels te warm hebben, mijn Bato bakken in de serre zijn allang beplant en staan er ook al heel de winter in, de bedoeling is in de serre vroegere oogst te hebben.

Anders kan je ze beter buiten zetten.

 

Vroeg genoeg in de serre geeft een oogstvervroeging van iets van 1 maand.

 

En zo een bak van zegt iets van 80 kilo zet je ook niet op 123 buiten.

Zou je beter geen Bato bakken aanschaffen, komt voor zelfde hoeveelheid op iets van 84€.

https://www.moestuinforum.nl/aanschaft-aardbeienbakken-bato-5-t7998.html

 

En daar kan je makkelijker mee spelen, want te warm is ook niet goed in een serre voor aardbeien.

Nog gezwegen van ziekten en insecten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar ik toch genoeg Bato bakken heb en er enkele werkloos staan te staan.

Deze beplant met overschot stekken, bij wijze van proef welke ras beste is voor in de serre.

4 Bato bakken Rumba, 4 bakken Elsanta, 4 bakken Figaro, 4 bakken Kimberly.

 

Vroegheid is van primair belang, heb dus geen late rassen genomen.

 

Momenteel staat het rek met 34 Bato bakken met Lambada's, die zijn wel supperlekker en vroeg, doch de keerzijde van de medaille is dat ze niet zoveel opbrengst geven.

 

Heb de voorlopige proefopstelling Bato bakken opgehangen aan hout 4/4" X 4" aan het frame van de serre, wel 50 cm van zijwand en laag genoeg dat ik erover aan kan om te plukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Borsalino.

Ik heb de bakken al bijna klaar, je hebt gelijk een nul te veel ,dat scheelt enorm in het gewicht.posting.php?mode=reply&f=13&t=2035#

Als ik de bakken met water vul dan is het gewicht dus 480 kilo : door 8 = 60 kilo per bak , maar zo zwaar zullen de bakken nooit worden.

Ik schat ongeveer 45 kilo per bak, dit kun je met 2 mensen makkelijk dragen.

Als de kas er staat dan is de grond op ( jammer maar ik heb niet zo n groot stuk dan dat jij hebt.)

Het was ook niet de bedoeling van mij om met dit aardbei project te beginnen ,tot ik op dit forum kwam en zag wat een belg er van maakte.

Tomaten wilde ik er inzetten, en als ik het zo maak als ik nu doe dan moet dat denk ik kunnen?

Aan de kant waar de 6 bakken komen( daar komt ook de meeste zon) wil ik oprolbare schaduwdoek maken.

De kant waar maar 2 bakken komen, wil ik de lambadas zetten,daarvoor komen de tomaten te staan,de hoop is dat de oogst van de lambadas al is gebeurd voordat de tomatenplanten alle licht weghaald.

Als het weer mee zit is de kas over een dag of 10 klaar

Erwin wilde mij aankomende woensdag de plantjes sturen,(ik heb gevraagd dit nog een week uit te stellen) maar denk dat ik hier op terug moet komen want de bakken zijn dan wel klaar.

een tekening van de ligging van de kas volgd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...