Anneliesdj Geplaatst: 9 mei 2016 Geplaatst: 9 mei 2016 Ik heb in mijn border veel plek over een ik wil heel graag fruitbomen. Nu heb ik in het verleden een kers sunburst gehad en het weinige fruit wat er ervan gehad geven was groot en zalig. Dus die wil ik graag weer, ik ben er inmiddels achter dat die niet volledig zelfbestuivend is dus dan zou ik er 2 moeten nemen, ook prima. Echter, ik wil er eigenlijk ook wel een appelboom bij een ik twijfel of er plek genoeg is voor 3 bomen. Plus, krijg ik dan niet onnozel veel fruit? Ik kwam op het spoor van duo fruit. Maar nu hoor en lees ik daar weinig ervaringen over, de sites die ze verkopen zijn er erg positief over maar bij mijn tuincentrum zijn ze minder positief. Ik kan ze daar wel bestellen maar een variant met hedelfinger en meikers. Ik zou wel de sunburst als laagstam kunnen bestellen. Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met duo fruit, met de genoemde soorten kersen en hoeveel ruimte moet ik rekenen voor zo'n volwassen boom? Wat raden jullie aan? Is zo'n duo boom al productief in het eerste jaar of moet ik dat echt geduld voor hebben? En duo appel met Elstar, heeft dat zin? Elstar is goed zelf bestuivend begrijp ik, dus heeft weinig meerwaarde? Quote
harms1 Geplaatst: 9 mei 2016 Geplaatst: 9 mei 2016 U zou dan kunnen kiezen voor een duo appel- en een duo kersenboom? Sent from my MotoG3 using Tapatalk Quote
harms1 Geplaatst: 9 mei 2016 Geplaatst: 9 mei 2016 http://www.fruitbomen.net/mobile/cat.php?n=duofruit Sent from my MotoG3 using Tapatalk Quote
harms1 Geplaatst: 9 mei 2016 Geplaatst: 9 mei 2016 Eigen ervaring heb ik er niet mee, maar het zal heus wel werken, anders kwamen dit soort boompjes niet op de markt? Sent from my MotoG3 using Tapatalk Quote
aalterse-willy Geplaatst: 9 mei 2016 Geplaatst: 9 mei 2016 Ik heb er vier staan, op de foto van links naar rechts, pruimen, appel, peren en kersen.Gekocht bij Henk Houweling.De appels bloeien nu nog uitbundig, de andere zijn reeds uitgebloeid.Ben ik er tevreden over? Denk het wel, is beter dan niets maar gewone laagstam is beter denk ik, die duo's gaan ook niet zo lang mee is me verteld geworden.Vorig jaar weinig fruit gehad, nu zou het veel meer kunnen zijn. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Frans D Geplaatst: 9 mei 2016 Geplaatst: 9 mei 2016 Ik heb twee jaar geleden een duo pruim / abrikoos in de tuin gezet, die nu het derde jaar in gaan.Het pruimdeel heeft dit jaar voor het eerst gebloeid, de abrikoos heeft nog niets gedaan.Qua snoeien is het al lastig, omdat je bij voorkeur beide soorten open wil houden aan de bovenkant om het fruit licht te gunnen.Tegelijk mogen beide soorten ook niet teveel in elkaar vergroeien omdat dat ook weer licht wegneemt.Je hebt naar mijn gevoel dan ook niet zo'n ideale situatie, als dat je een solitaire boom zou hebben. In het geval van weinig ruimte, dan zou ik persoonlijk eerder voor meerdere ballerina's gaan.Voordeel daarvan is dan tevens dat je meerdere soorten fruit hebt i.p.v. veel van één soort, wat wellicht ook weer snel gaat vervelen.En mocht een bepaalde fruitsoort niet helemaal naar je smaak zijn, dan is deze makkelijker te vervangen, als wanneer je er een boom van hebt staan. Edit: Boompjes van jou zien er fraai uit Willy, stuk beter als bij mij. Quote
Anneliesdj Geplaatst: 10 mei 2016 Auteur Geplaatst: 10 mei 2016 Wat bedoel je met een ballerina? Het snoeien werd idd als nadeel genoemd maar ook een verschillende groeisnelheid. Ik zou idd een duo appel kunnen nemen en 2 gewone kersen, maar als een duo boom echt zulke nadelen heeft kan ik dan beter een gewone laagstam nemen aangezien er ook zelfbestuivende appels zin. Kan ik een laagstam fruitboom houden op een stuk van 2x2, als ik netjes snoei? Mijn border is ongeveer 8 meter lang, daar moeten wel 3 bomen naast elkaar kunnen staan toch? Quote
weknow Geplaatst: 10 mei 2016 Geplaatst: 10 mei 2016 Een ballerina is een klein zuilvormig boompje dat apart gekweekt wordt...speciale rassen waarmee dat kan op speciale onderstammen. Bijvoorbeeld: Dat zou op 2x2 best goed kunnen...misschien zelfs 2 of 3.Een laagstammetje misschien...maar dan moet je goed kunnen snoeien, zodat je en een goede vorm en goede vruchtzetting krijgt Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Frans D Geplaatst: 10 mei 2016 Geplaatst: 10 mei 2016 Zelf vind ik duofruit niet zoveel voordelen hebben, maar daar zullen anderen wellicht weer anders over denken. Is het de border van een Moestuin, of van een gewone tuin?Houd in het laatste geval rekening dat je eigenlijk in een border die grenst aan directe buren geen bomen mag plaatsen.Als je zo'n laagstam echter onder de schutting houdt, dan zal het niet zo'n probleem zijn. Quote
Anneliesdj Geplaatst: 10 mei 2016 Auteur Geplaatst: 10 mei 2016 Een halve meter buiten de erfgrens. Maar de buren hebben daar een grote carport dus die zullen er geen last van hebben. Waarom vind jij er geen voordeel aan zitten? Dat is juist waar ik nieuwsgierig naar ben. Quote
aalterse-willy Geplaatst: 11 mei 2016 Geplaatst: 11 mei 2016 Mijn kerselaar is nu toch al een drie meter hoog hoor, die ga ik na de pluk goed toppen want ik wil niet meer een hoge ladder op pm wat kersen te plukken. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Frans D Geplaatst: 11 mei 2016 Geplaatst: 11 mei 2016 Een halve meter buiten de erfgrens. Maar de buren hebben daar een grote carport dus die zullen er geen last van hebben. Een directe buur mag aan jou vragen wanneer er binnen twee meter van de erfgrens bomen staan, die boven de erfscheiding uitkomen, om deze te verwijderen. Ik geef het slechts aan zodat je er vanaf weet, voor het geval dat nog niet zo is. Zelfs in het geval van de vermelde carport, kan in de (verre) toekomst het wortelsysteem van de bomen overlast gaan geven, vooral op zo'n korte afstand. Waarom vind jij er geen voordeel aan zitten? Dat is juist waar ik nieuwsgierig naar ben. - Als het goed is dan kies je je fruit op eigen smaak, bij Duofruit moet je heel veel geluk hebben, dat beiden soorten naar jouw smaak zijn.- De kans is aanwezig dat één van de soorten het minder goed doet als de ander, hoe ga je daarmee om. - Per soort nooit zoveel opbrengst als een solitaire boom.- Snoeien is wat lastiger. Ik heb zelf achteraf spijt dat ik er aan ben begonnen.Het pruim deel bloeit nu eindelijk in het derde jaar, het abrikoos deel nog steeds niet.Echter groeit het abrikoos deel weer beter als het pruimdeel. Ik geef het geheel nog maar even de kans, maar had daar achteraf gezien toch liever een solitair boompje gehad. Maar goed zoals gezegd, zullen anderen wellicht meer positieve ervaringen er mee hebben. Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 11 mei 2016 Geplaatst: 11 mei 2016 Zelf heb ik erg goede ervaringen met duo fruit, heb ook een kers 'Sunburst' Vind duo (en nog veel meer variëteiten) tot meer dan 2 soorten op 1 boom) ook leuke voordelen hebben, op zich hoef ik niet zo'n, grote oogst te hebben , daarentegen moet het fruit wel van goede kwaliteit zijn, zelf ent ik dan ook uitgezochte soorten waarvan ik weet dat ze de moeite waard zijn, ook houd ik rekening dat er op zulke ' Multi bomen ' meerdere soorten zijn welke elkaar bestuiven en ook elkaar opvolgen in rijpheid zodat je een geruime tijd kan plukken uit 1 boom. Zo heb ik een appelboom met 10 verschillende soorten, scheelt ruimte. Maar een Duo boom is niet zo makkelijk als men denkt. Het moeilijke deel van dit type bomen is een goede balans in groeikracht en productie te vinden tussen 2 en (of) meerdere soorten. (wat doet het goed bij elkaar en wat niet bv.)Daarnaast moet je ook nog iets weten over hoe en wat je moet snoeien. Wil je meerdere soorten in 1 type boom, en dan vooral soorten die bij jou in de smaak vallen, dan zal je toch zelf moeten kunnen enten, of iemand zien te vinden die zo'n boom voor je wil 'maken' In een tuincentrum ga je ze moeilijk vinden. Quote
Anneliesdj Geplaatst: 11 mei 2016 Auteur Geplaatst: 11 mei 2016 Een directe buur mag aan jou vragen wanneer er binnen twee meter van de erfgrens bomen staan, die boven de erfscheiding uitkomen, om deze te verwijderen. Ik geef het slechts aan zodat je er vanaf weet, voor het geval dat nog niet zo is. Zelfs in het geval van de vermelde carport, kan in de (verre) toekomst het wortelsysteem van de bomen overlast gaan geven, vooral op zo'n korte afstand. Ik maak me daar geen zorgen om, niet als de boom niet zo groot zal worden, daarom kies is ook een laagstam. Ik was ergens een combinatie kordia sunburst als duo tegen gekomen maar kan die niet weer vinden. Persica: how bevalt jouw sunburst en welke heb jij erbij voor bestuiving? Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 11 mei 2016 Geplaatst: 11 mei 2016 Sunburst is deels zelfbestuivend maar ik heb hier ook nog Stella (zelfbestuiver) en Starkrimson ook een zelfbestuiver en geschikt om Sunburts te bestuiven, heb nooit problemen met de zetting. Maar tegenwoordig zijn er kwalitatief betere variëteiten. Een absolute aanrader is: Grace Star (zelfbestuiver) en Kordia (word bestoven Grace Star) Quote
Anneliesdj Geplaatst: 11 mei 2016 Auteur Geplaatst: 11 mei 2016 Jij vind sunburst niet zo'n goede? Hij wordt ook bestoven door kordia dus dat is dan toch wel een goede combi denk ik. Grace star ben ik nog nergens tegen gekomen, is niet makkelijk te krijgen? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.