Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zo maar iets wat ik mij vanavond bedacht. Zou je op een bestaande perenboom van een jaar of 10 oud nog extra rassen kunnen enten/oculeren?

Ik heb al een Duopeer in de tuin ( Bonne Louise / Conference ) en zou nog graag een stoofpeer erbij willen in de tuin, alleen daar heb ik jammer genoeg geen plek voor. De Bonne Louise heeft groeikracht zat en die zou die extra energie denk ik prima kwijt in een extra loot.

Als dit kan is dan alleen de vraag hoe kom ik aan knoppen/twijgen van een juiste boom en is het enten of oculeren makkelijk zelf te doen zonder de boom in gevaar te brengen?

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Geplaatst:
Ik sluit mij graag aan bij deze vraag

Bij mij betreft het een kersenboom

Ik heb twee kersenboompjes in mijn tuin ( rassen moet ik even opzoeken ). Als ik die ga snoeien van het najaar dan mag je daar wel wat takjes van hebben.

Dat gaat prima en wordt ook vaak gedaan/geprobeerd zoals te lezen op dit forum.

Dat kan ook dan op een 10 jaar oude onderstam om er een knop in te oculeren? Of moet dat altijd op 1 jarig hout?

En dan natuurlijk; wie heeft er een stoofpeer in de tuin staan die ge-ent zou kunnen worden op een Bonne Louise

Geplaatst:

Bedank voor het aanbod.

Alleen heb ik zelf al 2 kersen bomen 1 staat op een gisela 5 onderstaande en de andere niet.

Nu heb ik een oog van de regina (colt onderstam) op mijn kordia ( gisela stam) geënt en dat is ook nog gelukt.

Probleem is alleen dat die niet wil uitlopen doordat hij op alle eigen ogen uitloopt.

Geplaatst:

Hmm, dat zet me wel aan het denken. Als er al een behoorlijke hoeveelheid groen aan de boom zit dan heeft die extra knop die wordt toegevoegd behoorlijk wat concurrentie, waarom zou die knop uberhaupt gaan groeien dan inderdaad.

Ik zou graag nog een extra peer willen in de tuin ( stoofpeer ). Daar moet ik dus wat anders op gaan vinden.

Ik kwam op een zoektocht via Google dit tegen.

gieser-15-jaar-in-bloei41111464468374.jpg

Alleen hoe houd je die in bedwang?

Geplaatst:
Ik sluit mij graag aan bij deze vraag

Bij mij betreft het een kersenboom

Ik heb twee kersenboompjes in mijn tuin ( rassen moet ik even opzoeken ). Als ik die ga snoeien van het najaar dan mag je daar wel wat takjes van hebben.

Dat gaat prima en wordt ook vaak gedaan/geprobeerd zoals te lezen op dit forum.

Dat kan ook dan op een 10 jaar oude onderstam om er een knop in te oculeren? Of moet dat altijd op 1 jarig hout?

En dan natuurlijk; wie heeft er een stoofpeer in de tuin staan die ge-ent zou kunnen worden op een Bonne Louise

Als je wat over houd dan wil ik ook wel 1 of 2 als dat van je mag.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...