Jump to content

Is dit schimmel?

Recommended Posts

Ik heb een vraagje. Ik ben helemaal nieuw met moestuinieren en kweken van plantjes etc. Ik heb sinds zondag een kweekbakje voor komkommer, spaanse peper en twee soorten pluksla. Tevens heb ik een twee kleine bakjes met zonnebloempotjes (eentje met vochtig keukenpapier en eentje gezaaid in zaai- en stekpotgrond met kokos-potgrond gemengd.

Nu komen de zaailingen van de komkommer en plaksla mooi op, evenals de zonnebloem zaailingen (zowel in keukenpapier als in potgrondmengsel), maar ik zag dat er kleine witte (schimmel-achtige) haartjes op groeien. Vooral op de komkommer en ondergronds bij de sla en zonnebloempjes.

Op de foto's hieronder zie je wat ik bedoel. Ik vroeg mij af (aangezien er op de rest van de bak / potjes geen spoortje schimmel te bekennen is), is dit toch een vorm van schimmel? Of is het een andere ziekte/aandoening?

Ik heb al lichtjes gisteravond met kaneel gesprenkeld, maar nu, de volgende dag, zie ik geen enkel resultaat... Evenals de kap van de kweekbak (staat op mijn slaapkamer) heb ik eraf gehaald en geen water gegeven gisteravond. Grond was vochtig, dus de plantjes hadden nog wel te drinken?

Wat kan ik hiertegen doen?De foto's:

IMG600872081464787314.JPGIMG601127161464787321.JPGIMG601215181464787323.JPGIMG601052701464787318.JPGIMG600949161464787316.JPGIMG600783281464787251.JPG

Zachtjes de wortels bedekken met ietsje meer grond, zou ik zeker even doen....die haarworteltjes behoor je niet te zien. Deze soorten mag je wat dieper zaaien.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.