GTman Geplaatst: 4 juni 2016 Geplaatst: 4 juni 2016 Beste medetuiniers, Op dit moment hebben we bij ons op het tuincomplex overal witte vlindertjes of metten rondvliegen. Niemand op het complex weet wat voor soort het is, ook al zitten er daar tuiniers met vele jaren ervaring. Nu vroeg ik me af of iemand hier op het forum weet welje soort het is en of het schade aan kan richten. Als iemand een idee heeft hoor ik het graag Quote
pippi Geplaatst: 4 juni 2016 Geplaatst: 4 juni 2016 Geen idee wat het is, maar ik heb ze ook, sinds gisteravond. Hele wolken door de hele tuin heen. edit: Volgens mij zijn het koolmotten: Quote
weknow Geplaatst: 4 juni 2016 Geplaatst: 4 juni 2016 Hier ook in de siertuin en moestuin en ook in de open delen, met name het grasland, van de bostuin op 15 km. afstand. Tevens dezelfde meldingen uit omgeving Knokke. Samen met jullie meldingen dus een ruim kustgebied van Vlaanderen tot Noord-Holland........Zeer massaal....als je rondloopt vliegen of springen hele zwermen op.Intrigerend verschijnsel! Ook vanuit Vlaanderen werd "koolmot" als mogelijke identificatie gegeven.Ik citeer: "Er is geen foto bij maar waarschijnlijk gaat het om de (koolmot). Het is een trekvlinder uit Zuid-Europa die op dit moment massaal wordt waargenomen. Ze kunnen schade aanrichten op koolachtigen." https://nl.wikipedia.org/wiki/Koolmot Hier nog niet veel schade aan koolrabi, radijs en rucola. Wel op eeuwig moes, ook door slakken....... kleine groene rupsen waargenomen en vraat, maar niet zeker of het de rups van deze koolmot is. https://www.google.nl/search?q=koolmot,+rups&biw=1344&bih=671&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwilo57MgY7NAhXhKsAKHWOpBdsQsAQIMQ Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
weknow Geplaatst: 4 juni 2016 Geplaatst: 4 juni 2016 Bio-preventie:http://www.biokennis.org/nl/biokennis/showdossier/Koolmot-voorkomen-en-bestrijden.htm Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
AnnekeW Geplaatst: 4 juni 2016 Geplaatst: 4 juni 2016 Grappig dat ze overal tegelijk zijn. Hier (Friesland) ook sinds gisteravond. Quote
pippi Geplaatst: 4 juni 2016 Geplaatst: 4 juni 2016 Het zijn trekvlinders en ze kunnen wel 3000 kilometer vliegen. Quote
Erny Geplaatst: 4 juni 2016 Geplaatst: 4 juni 2016 Ja, gisteren bij mij op de tuin ook hele kuddes die gingen rondfladderen als ik ze opschrok als ik langs liep. Quote
Patrijs Geplaatst: 4 juni 2016 Geplaatst: 4 juni 2016 Fijn dat ze nu bij jullie zitten, hier waren ze gister ook Quote De moestuin van Patrijs
zaaizee Geplaatst: 4 juni 2016 Geplaatst: 4 juni 2016 Ik las je bericht vanochtend en ging later de tuin in, hier ook opeens... heel interessant. Ze vlogen op van de palmkool en de eeuwigmoes en de sla-mix (met koolsoorten: rucola, mosterd ed) Quote
GTman Geplaatst: 5 juni 2016 Auteur Geplaatst: 5 juni 2016 Wow, ik dacht dat wij de enige waren met dit probleem. Op een van die links heb ik gelezen dat de larven van de koolmot mineerders zijn die beginnen in het hard van de kool. Nou dan wil ik niet weten hoe de kool er bij staat over een aantal weken met deze aantallen. Quote
Dakmoes Geplaatst: 5 juni 2016 Geplaatst: 5 juni 2016 Hier in Zaandam heb ik ook een wolkje. Gek genoeg niet op mijn broccoli & radijsjes, maar in de bak met aardbeien en bladplanten. Als ik de tuinslang erop zet, stuift het hele spul omhoog. Zal mijn broccoli nauwlettend in de gaten houden en verwacht verder veel initiatief van de lokale spinnen. Quote Het doorzettingsvermogen van onkruid is bewonderenswaardig
weknow Geplaatst: 5 juni 2016 Geplaatst: 5 juni 2016 Grappig....vandaag 4 tuinen bezocht in de ruime omgeving (Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen) in verband met Velt-eco-tuindagen. Heb er speciaal op gelet maar nergens van die motjes aangetroffen. Intrigerende vraag...waarom zitten ze zo wijd verbreid en soms zo massaal, maar toch ook weer niet overal...? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
pippi Geplaatst: 5 juni 2016 Geplaatst: 5 juni 2016 Ze zijn bij mij vrijwel allemaal weer weg, ik zag er vandaag nog maar eentje. Quote
Patrijs Geplaatst: 5 juni 2016 Geplaatst: 5 juni 2016 Dat kan kloppen pippi,Ze waren weer terug bij mij. Maar het waren er niet meer zo belachelijk veel als eergister.Zelf vind ik het wel boeiende belevenissen.Vergelijkbaar met het vliegen van de mieren, of nog veel indrukwekkender, de termieten.Of zoals hier aan de kust, de komst van de badgasten..... Quote De moestuin van Patrijs
speets Geplaatst: 6 juni 2016 Geplaatst: 6 juni 2016 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Erny Geplaatst: 6 juni 2016 Geplaatst: 6 juni 2016 Bij ons op de tuin zijn de massa's ook verdwenen. Zo her en der waren er nog wel wat achtergebleven. Quote
GTman Geplaatst: 7 juni 2016 Auteur Geplaatst: 7 juni 2016 Bij mij op de tuin zitten er nog wel een paar maar niet meer zo massaal veel. Ze zitten vooral op de koolplanten en op de aardbeienplanten. Maar nu is het afwachten wat er gaat gebeuren als de eitjes van de motten uitkomen. Quote
Razende21Bol22 Geplaatst: 26 juni 2016 Geplaatst: 26 juni 2016 Ik heb mijn moestuin in Den Helder genaamd VVV De Razende Bol en zeker al een aantal weken geleden ontdekte ik ook die motjes met samengeknepen vleugeltjes op de planten als ik tegen de planten van biet, kool en aardappel tikte vlogen ze op. Inmiddels zitten alle koolsoorten onder de gaatjes en zweven er kleine groene rupsjes aan spinnen aan de planten net als je wel eens ziet bij de appelbomen. Bij iedereen hier op het complex zitten er gaatjes in de kool. Ik heb met spiritus en groene zeep gespoten en het helpt wel. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.