Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat heb je net (in)gemaakt? (uit eigen tuin)

Featured Replies

Geplaatst:

wow, dat ziet er goed uit! Lekker! Vooral die kruisbessen!

Ik zie dat je ook vroegere weckglazen gebruikt, met geslepen rand. Bevallen die?

Ik heb een behoorlijk hoeveelheid van dat soort weckglazen gekregen, maar nog niet geprobeerd. Ben helemaal nieuw, wat wecken betreft. Vind het wel een waanzinnig systeem.

Straks de appelen, de kweepeer, de pruimen ..

Als we maar genoeg glazen hebben.

Geplaatst:

Als je maar de goede sluiting heb.

Bijna alle glazen zijn met rundrand deksel.

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Anderhalve liter augurken.

Weer met die klabats-boem dicer in barreltjes gehakt.

Ui erbij, knoflook. dille, mosterdzaad. Pepertje uit eigen tuin.

Azijn.

Aangezoet met .. Stevia! Heel benieuwd wat dat gaat worden!

Geplaatst:

Weer met die klabats-boem dicer in barreltjes gehakt.

!

klabats-boem dicer ? eeehhh, een hamer ?

ben nu wel nieuwsgierig.

• 3 weken later...
Geplaatst:

Vanavond een soepkom O.I. kers geplukt..dat wil zeggen de zaden. Deze staan nu in het zout, en morgen, na het afspoelen en uitlekken gaan ze met venkelscherm, laurier en citroenverbena in de azijn. Ik hoop er nog veel meer te plukken, dat zal wel lukken, want ik heb veel kers staan dit jaar. Vorig jaar gemaakt ( recept komt van Foodtube)..heerlijk!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

De eerste lading pasta-saus! (bij pa uit de tuin )

roma en cherry tomaatjes, snackpaprika (rood), worteltjes, courgette, ui (winkel) en kruiden (uit eigen tuin!) basilicum en tijm.

3 potten (voor twee personen) en een bakje over voor in de koelkast, eet ik morgen lekker op!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Geplaatst:

Gisteravond 5 potten bramen - pruimenjam gemaakt. Bramen kwamen niet uit mijn eigen tuin maar heb ik bij de Reeuwijkse plassen geplukt; ik vind wilde bramen nog steeds onovertroffen qua smaak hoewel het een rotklus is om ze te plukken; vooral als er ook nog wat metershoge brandnetels tussen de struiken staan De pruimen kwamen wel uit mijn eigen tuin.

Ik heb nu totaal 40 potten jam staan (kruisbessen, zwarte bessen, aardbeien, aardbeien-kruisbessen, zeer aan te raden! en nu dus ook bramen-pruimen). De bottlenek is dat ik door mijn lege jampotjes heen ben, ik heb al bij de familie gevraagd en als ik er nog wat krijg maak ik ook nog een stel potten pruimenjam. Ik durf te stellen dat ik met mijn gezin wat jam betreft 100% zelfvoorzienend ben

Ik heb nog 3 kilo bramen in de koelkast staan, die gaan vanavond de sappan in om siroop te maken.

Geplaatst:

img831922251345585732.JPG

5 potten komkommer relish en 6 potten dilleboontjes!

aangepast door Gast

Geplaatst:

Van het weekend duinroosrozebottels geplukt,en 4 potjes jam er van gemaakt.Lekker!

Geplaatst:

Jet, heb je een recept van die dilleboontjes? Ik kan t zo snel niet vinden op je blog.

Good things come in small packages

Geplaatst:

Haha Helly, ik ben het net aan t typen..staat straks erop

Geplaatst:

Ok thanx!

Ik heb net een flinke bak Blauhilde's geoogst, daar wil ik wel wat meer mee dan alleen invriezen en ik vond de combi met dille wel een lekker idee.

Intussen al bieten geoogst waarvan t blad is gekookt en in 2 kleine bakjes zit. Als die zijn afgekoeld kunnen ze in de vriezer. De bieten zijn net klaar met koken, laat ik even afkoelen en dan wil ik ze gaan wecken.

Geplaatst:

Van de pepers TABASCO gemaakt en sambal.

De volgende ronde laten drogen en versnipperen voor in de oliep1040269a21911345639222.jpgp104027290681345639281.JPG

Geplaatst:

Jet, hoe lang duurt het voor de dille bloemschermen zijn verandert in dille zaadschermen? Ik wist niet dat je de zaadjes van dille ook kon eten. Weer wat geleerd

Geplaatst:

Helly, mijn dille waren er al vroeg ( uitgezaaid van vorig jaar..)en ik heb al even de eerste zaden aan de schermen zitten.

Thea is het tabasco of sambal? geef je een recept bij de recepten?

Geplaatst:

Tabasco en na 3 mnd zeven blijft er sambal over.Heb een recept van de recepten van Borsalino.

Geplaatst:

Inmiddels staan er 5 potjes bietenblokjes in de weckpan. Nu ik de recepten erop nakijk (voor de tijd van t wecken), zie ik ineens dat ik de ui ben vergeten toe te voegen. Is dit echt nodig om t houdbaar te maken of is dat enkel voor de smaak?

Geplaatst:

Beter een late reactie dan geen

Ben ik weer berust. Ik ga s kijken hoe t met m'n potjes is. Maar goed dat er een automatische timer op zit, want dat zou ik zo uren kunnen laten koken. Ik voel me af en toe bijna dement

Geplaatst:

Het is alleen voor de smaak

Geplaatst:

En hier dan een plaatje van de geweckte bieten

dsc086050891345660730.JPG

Geplaatst:

Gisteren 8 potten pruimenjam gemaakt.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.