Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat heb je net (in)gemaakt? (uit eigen tuin)

Featured Replies

Geplaatst:

Bramenjam en de kruisbessen liggen al in het suiker te wachten voor morgen...

Iemand al eens honing gebruikt om jam te maken.

Geplaatst:

pruimenjam

met...zwarte bes of rode bes uit de vriezer,

Geplaatst:

Op dit moment staan de kruisbessen te pruttelen.

Geplaatst:

nouja, hier ook...en de pruimen en de zwarte bes en de prei

Geplaatst:

Pfff en de kruisbessen zijn verbrand ik ook altijd met tien dingen gelijk doen pfff

Geplaatst:

nouja, hier niet gelukkig (dierbare echtgenote let er op want ik ben ook een multitasking images70851377109342.jpg ...pffff...)

Geplaatst:

Momenteel staan er 4 bokalen sperzierbonen, 2 bokalen courgette met uit en 2 bokalen wortel in de ketel te pruttelen. Morgen nog een berg courgette, kidneybonen en maïs. Van de overblijfselen maak ik kant-en-klare wokmix voor in de vriezer.

Geplaatst:

gedroogd: wortel, rozemarijn, peterselie, bleekselder, pruim, ui

Geplaatst:

Nog 9 potten pruimen chutney gemaakt ( had er al 11 ).

20 potten courgette in zoet-zuur gemaakt nog erbij ( nu bijna 40 potten... is wel genoeg zo denk ik )

Snijbonen in de vriezer gedaan ( 8 porties voor mijzelf alleen, manlief lust dat niet.. )

17 porties bieten ingevroren.

Kruiden ingevroren voor vers gebruik in ijsblokjes vormpjes ( ideaal)

4 potjes kersen jam gemaakt ( omdat het zo lekker is.. Mmmm )

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

Sommigen vinden snijbonen scheermesjes??

Ik vind ze heerlijk.

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

gedroogd: snijbonen (lijken net scheermesjes ), straks even ontdrogen en kijken of het nog lekker is

in de vriezer gelegd: 3 porties snijbonen à 350 g, idem nz spinazie

in de vriezer2: doosje rijpe halve pruimen voor later

Geplaatst:

Kruiden ingevroren voor vers gebruik in ijsblokjes vormpjes ( ideaal)

Gemma, dat invriezen van kruiden in ijsblokvormpjes, hoe doet ge dat

Dat ware wel dè oplossing voor ons want er worden hier wel veel kruiden gebruikt en in de winter zijn er veel afgestorven. Please

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Heeel simpel! Kruiden kleinknippen (zoals je dt ook voor gebruik zou doen), de ijsblokbakjes opvullen met die kruiden, en vol laten lopen met vocht. Kies water als je de kruiden in bijvoorbeeld salades wilt gebruiken, kies olie als je de kruiden in sauzen wilt gebruiken!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Geplaatst:

Je kunt overigens ook heel goed verse kruidenboter maken, en als deze weer iets opgesteven is in de koelkast oprollen tot een worst. Eventueel wat inkepingen maken aan de bovenkant, bijvoorbeeld om de centimeter, en dan in vershoudfolie in de vriezer doen. Dan kun je heel makkelijk elke keer dat je iets nodig hebt afbreken of met een heet mes afsnijden, en de rest weer terugleggen. Blijft maanden goed!

En wat je ook zou kunnen proberen is het maken van kruidenolieen. In een mooie fles, staat nog leuk ook. Dat is alleen iets minder lang houdbaar (of risicovoller) omdat er in verse kruiden nog vocht zit, en je dan een risico op botulisme loopt.

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Geplaatst:
Heeel simpel! Kruiden kleinknippen (zoals je dt ook voor gebruik zou doen), de ijsblokbakjes opvullen met die kruiden, en vol laten lopen met vocht. Kies water als je de kruiden in bijvoorbeeld salades wilt gebruiken, kies olie als je de kruiden in sauzen wilt gebruiken!

Olie erbij en dan invriezen??? Vries jij je spullen in in vloeibaar stikstof?? Want anders bevriest olie echt niet

Geplaatst:

Oh, dan hallucineer ik zeker?

Geplaatst:

Ik vries alleen in in water.

Kruiden klein maken en water toevoegen.

Heel simpel maar heel doeltreffend!!

Groetjes Gemma

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

Olie erbij en dan invriezen??? Vries jij je spullen in in vloeibaar stikstof?? Want anders bevriest olie echt niet

Olijfolie bevriest bij -6 graden

Geplaatst:

tomaten en nog wat prei gedroogd

pruimen gedroogd (vergeten even in heet water te zetten voor tegen het waslaagje op de schil, dus weer langggggg.... )

vorge week gedroogde snijbonen (die waren alleen geplukt, gesneden en gedroogd) weer van water voorzien en gekookt, 12 min, resultaat heel bevredigend, dat gaan we dus voortaan elk jaar doen;

gedroogde pruimen gesnoept, lekker, maar iets te lang gedroogd, daarna wat kokend water erop en weer geproefd: ook aardig. Ergo conclusio: voortaan minder lang drogen (en wel even in heet water van te voren doen RobO!)

zuurkool uit pot 1 geproefd, mag nog wel even verder zuren; pot 2 gewassen met hete soda want de filderkraut staat op springen

aangepast door Gast

Geplaatst:

Aaah...goed om te weten van die snijbonen. Is wat voor volgend jaar. Dit jaar weinig bonen hier,te laat gezaaid. Jammer want ik ben gek op snijbonen! En sperziebonen....

Had niet veel pruimen, maar klaag niet, want de twee seizoenen hiervoor had ik niks! Nu een 600 gram, wel hier en daar aangegeten door wespen ofzo. Drie kleine potjes pruimen jam, met rode port en speculaaskruiden gemaakt. En die is me toch lekker!

Geplaatst:

Leuk RobO, je droogervaringen! Hier is de zonnedroger in de maak, dus ik hoop ook nog veel te kunnen drogen dit seizoen.

Vandaag gele sperzieboontjes een kilo geblancheerd en ingevroren en hetzelfde met 6 koolraapjes..

Geplaatst:

Voor het eerst bramen jam gemaakt lekker!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.