Jump to content

Bladluis en wierook

Recommended Posts

Hoi allemaal!

Ik heb op dit moment 3 planten vol met bladluis. Ik spuit al een paar dagen met een mengseltje van water, zeep en spiritus maar de bladluizen lijken zich alleen maar te vermenigvuldigen in plaats van te overlijden. Aangezien mijn planten op een afsluitbaar balkon staan kan ik ze niet bestrijden door een lavendelgeur of planten waar de luizen niet van houden. Nu heb ik gelezen dat tabaksrook ook heel goed helpt alleen kan ik daar zelf echt helemaal niet tegen. En begon ik mezelf af te vragen: waarom kunnen die luizen eigenlijk niet tegen tabaksrook? En zou een sterke geur van wierrook ook helpen?

Mocht dit afgeraden worden... wat kan ik nu doen?

Ben benieuwd naar jullie antwoorden!

Hoe vol is vol en hoe groot zijn de planten?

Zelf wrijf ik altijd zoveel mogelijk de luis uit de koppen en piekes (tik met de vinger) een keer hard tegen de steel, zodat de veelal dode luizen eruit vliegen.

Je zou ze er ook uit kunnen vegen met een kwastje ofzo en dan een zak eronder houden.

Indien de planten niet zo groot zijn, dan zou je de pot in een zak kunnen doen (rond de steel afbinden) en de plant ondersteboven in een emmer water plaatsen voor enkele minuten.

De uitrook methode helpt alleen als je de plant hermetisch afsluit in een plastic zak.

Dat het tabaksrook moet zijn, zal er ongetwijfeld mee te maken hebben dat nicotine aanslag achterlaat.

Spiritus met GROENE zeep helpt wel degelijk.

Pruimeboom zat helemaal vol met zwart luis.

1x goed gespoten en dag erna hingen alle luizen dood aan de stengels.

Zelfde met de aardbeien.

Wel dit minimaal 2x herhalen, ivm het uitkomen van de eitjes.

gr Mat

Groene zeep is kaliumzeep.

Maar zeep die je koopt is vaak verdund.

Als het zeepwater te verdund is werkt het niet of minder goed.

Veel 'zeep' dat verkocht wordt is chemisch gezien geen zeep waardoor het mogelijk geen enkel effect heeft.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!