Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Apéritif maison

veuvecouderc

Recommended Posts

Aangezien het oogsten van vruchten is begonnen en we natuurlijk alles uit onze fruitbomen willen gebruiken, hier een recept voor een apéritief van de blaadjes van de kersenboom.

Onderstaand recept is van onze overbuurvrouw, maar hier in de streek (en wellicht ook elders in Frankrijk) maakt iedereen zijn eigen apéritif maison. En ieder doet het op zijn eigen manier, even googlen op internet geeft ook 1001 verschillende recepten maar in principe komt het neer op het volgende:

100 kersenboomblaadjes

1 liter rode wijn (gewoon hele goedkope wijn, niets bijzonders, het is voornamelijk de 'drager' van het drankje)

40 suikerklontjes

1 glas rum/brandewijn/eau de vie/kirsch (net wat je in huis hebt aan neutrale drank met circa 40% alcohol)

blaadjes wassen, wijn en rum/brandewijn bij elkaar doen en de suikerklontjes toevoegen, goed roeren tot de suiker is opgelost. kersenblaadjs toevoegen en nog even doorroeren. het hele spul in een goed gesloten fles wegzetten op een koele donkere luchtige plaats. na 2 weken de blaadjes eruit zeven en het vocht in een nieuwe fles gieten. Klaar!

De variatie in de recepten zit 'em in de hoeveelheid kersenblaadjes (van 50 tot 100) en het aantal weken dat het moet staan (van 10 dagen tot 4 weken). Misschien is de smaak van een zoete kersenboom sterker dan die van een zure of andersom maar wie een kersenboom heeft zou het gewoon zelf even moeten uitproberen wat het beste smaakt.

Een vriendin van mij maakt haar apéritif van perzikkenblaadjes, maar dat vraagt meer geduld:

100 perzikkenblaadjes

1 liter alcool pour fruit (hier op elke straathoek te koop, neutraal smakend vocht met een alcohol percentage van rond de 40%, kosten ruim 10 euro)

40 suikerklontjes

1 glas rum

blaadjes wassen, wijn en rum/brandewijn bij elkaar doen en de suikerklontjes toevoegen, goed roeren tot de suiker is opgelost. perzikblaadjes toevoegen en nog even doorroeren. het hele spul in een goed gesloten fles wegzetten op een koele donkere luchtige plaats. na 4 weken de boel zeven en het vocht in een nieuwe fles overgieten. Na een jaar is deze drank op z'n best!

Nog even over die alcool pour fruits, in Nederland bestaat er volgens mij niet iets vergelijkbaars. Hooguit misschien bij de echte horecavakhandel. Zelfs op de site van brouwmarkt wordt men geadviseerd deze neutrale alcohol mee te nemen van vakantie in het buitenland! Mocht er iemand wel een goed en betaalbaar alternatief weten dan hoor ik dat graag. Dan kan ik mijn franse recepten aanpassen voor de hollandse markt

Proost!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

ga ik proberen met kersebladjes viondt wel gek om daar drank van te maken,

wie zei van de week dat neutrale drank wodka, gin of jenever was ?

ik wil ook wodka gebreuken voor creme de casis als neutrale drank in dat recept.

Players only love you when they're playing.