Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Oorzaak weet ik niet. (Misschien wel gewoon wind, ze zijn nogal lang en dun?)

Maar de oplossing is eenvoudig: Laat ze niet los in de gaten staan, maar vul de gaten: met andere woorden plant de preitjes in de grond.

Het in gaten steken van prei werkt alleen als je ze daarna meteen water geeft en er wat losse aarde in het plantgat valt daardoor. Die techniek staat in sommige handboeken (afgekeken van professionele kwekers voor wie tijd geld is en elke prei planten op een heeel groot stuk kost erg veel tijd) maar in de praktijk werkt het vaak niet zo makkelijk, want als je water geeft drijven de planten vaak naar boven. Mijn variatie is om als het preitje in het gat staat, met de plantstok er vlak naast te steken, waardoor ze al wat vast staat en in dat tweede gat dan wat water te gieten.

Overigens kan het ook heel goed om een smalle geul te maken, de preien daarin te zetten op gewenste afstand en de geul dicht te maken of zelfs wat aan te aarden daarna. Vele manieren zijn goed. Kies wat voor jou lekker werkt

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ik denk ook aan vogels, misschien duiven of een fazant. Ik zag laatst bij de buurman dat zijn aardbeiplanten werkelijk volledig kaal werden geplukt door een fazant. Je denkt er toch niet aan, dat aardbeiblad interessant kan zijn voor zo'n logge vogel? Tja, en je preiplantje ziet er inderdaad nogal iel uit. Ik hou altijd potlooddikte aan alvorens ze een eigen plekje te geven ...

Geplaatst:

vogels mi

die beestjes leren op elk tuincomplex weer wat anders: hier begonnen ze bijvoorbeeld een paar jaar terug voor t eerst aan de groene boerenkool en gaven dat aan elkaar door; onze kauwtjes hebben geleerd de netten omlaag te krijgen door erop te dansen zodat ze bij de capucijners kunnen

wij doen de prei dit jaar onder een boogje met anti-insectengaas; ik heb voor t eerst geen last van preimot en nieuwsgierige vogels

Geplaatst:

Zo te zien heb je de wortels ingekort? Ik doe dat nooit. Ik plant ze in het plantgat en giet dan water net naast het gat zodat er ook zand in het gat stroomt. Omdat ik de wortels niet afknip heeft de plant m.i. daardoor meer houvast.

Ik denk ook dat het vogels zijn, die dit gedaan hebben. Ik heb dit hier nog nooit meegemaakt, terwijl hier duiven genoeg zijn. Of muizen? Zullen muizen dit ook doen?

Met vriendelijke groet,

Wim.

Geplaatst:

Ik schiet elke keer in de lach als ik jouw topictitel lees

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ik heb dezelfde techniek gebruikt en verlies op deze manier ook elke week wel 2 a 3 preien.

Ik ga ze de volgende keer weer gewoon planten, dat professionele gedoe is niet aan mij besteed.

• RenJ changed the title to -

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...