Efie47 Geplaatst: 4 juli 2016 Geplaatst: 4 juli 2016 De bladeren van onze courgette zien er raar uit een wij vragen ons af of hij ziek is. Begint met lichte plekjes en dan krult de zijkanten van de bladeren naar binnen een worden ze geel/bruin. Hoop dat iemand het weet. Groetjes Eveline Quote
RobO Geplaatst: 4 juli 2016 Geplaatst: 4 juli 2016 wat-is-er-met-mijn-courgette-t6600.html ben ik bang... Quote
Flup Geplaatst: 4 juli 2016 Geplaatst: 4 juli 2016 Meeldauw zie ik sowieso, dat is het wittige blad onderin de foto. Van meeldauw gaan de bladeren niet krullen en ze worden ook niet bruin, is mijn ervaring dan. Quote
oscardevos Geplaatst: 4 juli 2016 Geplaatst: 4 juli 2016 Kun je de bladstengel eens doorsnijden met een scherp mes en hiervan een detail opname uploaden als je een afwijking ziet t.o.v. een blad van een nog gezonde plant? Als de kleur niet gezond groen is, maar meer richting bruin dan lijkt het erop dat de houtvaten zijn geblokkeerd door een schimmel. Mogelijk een bodemschimmel als Verticillium. Dan krijg je verdroging en krullen van de bladeren.Dit noemen ze Verticillium verwelking. Het zwakke blad kan dan vaak ook vatbaar worden voor andere ziekten als meeldauw. Dat maakt het vaststellen - als dat visueel al mogelijk is- zo moeilijk.Een prima site met een beschrijving van komkommerachtige ziekten is: http://aggie-horticulture.tamu.edu/vegetable/problem-solvers/cucurbit-problem-solver/leaf-disorders/ Quote
oscardevos Geplaatst: 4 juli 2016 Geplaatst: 4 juli 2016 Eveline, wat stond er voorafgaand op deze plek? Was dit gewas helemaal gezond? Quote
Erny Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 Ik zie een duidelijk geval van Dikke Vinger ziekte... Sorry, maar moest wel lachen om deze foto. Wel jammer dat de plant zo aangetast is. Quote
speets Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 Maar wel erg ja Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Ann123 Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 Ik heb enkele gold rush courgettes die er gelijkaardig uitzien. Het gekke is dat er net naast Lebanese White courgettes staan die erg gezond zijn. Enkele zieke bladeren van de gold rush: Quote
pippi Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 Ik zie een duidelijk geval van Dikke Vinger ziekte... Wel stiktriest van die courgette hoor, maar toch. Quote
Richard74 Geplaatst: 7 juli 2016 Geplaatst: 7 juli 2016 Die van mij heeft hetzelfde, de courgette plant er naast heeft geen enkel probleem. Overigens hebben meer tuiners bij ons op het complex er last van. Het gekke vond ik dat het zo snel is gegaan. Ik zag twee dagen geleden naast de bruine gekrulde bladeren ook vruchten die leeg gelopen leken. Gisteren had ik weer normale vruchten die ook van binnen e goed uitzagen. De nieuwe bladeren zien er wel goed uit dus ik heb alle bruine gekrulde verwijderd. Leverde wel een aparte plant op Ik heb ook nog een foto gemaakt van de stengel. Quote
oscardevos Geplaatst: 7 juli 2016 Geplaatst: 7 juli 2016 Het lijkt toch het meest op valse meeldauw door de hoekige lesies in de foto's van Ann; zie figuur 4 in http://www.apsnet.org/edcenter/intropp/lessons/fungi/oomycetes/pages/cucurbits.aspx ter vergelijking. Omschrijving op deze site:Symptoms on cucumber and squash are angular lesions that are limited by the leaf veins. During periods of leaf wetness from dew, irrigation or rainfall, incipient lesions can become conspicuously water-soaked (Figure 1). This is the earliest symptom produced by the disease, but will disappear as moisture dissipates. Early lesions are light green in appearance (Figures 2 and 3) and become chlorotic and finally necrotic as host plant cells die (Figure 4). Severe infection results in leaves that are completely dead and curled up. Je zou op de minder aangetaste bladeren moeten kijken of je vroegere symptomen (figuur 1 tm 3) kunt ontdekken Quote
Ann123 Geplaatst: 7 juli 2016 Geplaatst: 7 juli 2016 Had alle zieke bladeren weggedaan en dag erna waren ook de gezonde bladeren ziek. Een plant heb ik nu weggegooid maar denk dat de twee andere planten zullen afsterven. Enkel de gold rush courgettes zijn ziek, de witte Libanezen zien er gezond uit behalve de slakken vraag dan). Nu is de komkommer ziek geworden. Ziet er uit zoals foto uit je link. Kan ik hier nog iets aan doen? Moest de komkommer weg moeten zou het echt met pijn in het hart zijn. Heb daarnet al groot deel van de goudsbloemen weggegooid omdat ze gewone meeldauw hebben. Quote
Nadi Geplaatst: 8 juli 2016 Geplaatst: 8 juli 2016 Ik heb van Kibas geleerd en ergens hier op de forum gelezen dat je kaliumcarbonaat kan spuiten tegen schimmels. Dat hebben we ook gedaan bij een appelboom met meeldauw. Die lijkt een stuk vrolijker. Misschien proberen? Kan je online bestellen. Had Kibas voor me gedaan dus weet niet precies waar. Quote
Ann123 Geplaatst: 10 juli 2016 Geplaatst: 10 juli 2016 Heb gisteren met bicarbonaat gespoten. Wellicht te laat voor de andere goldrushes maar hopelijk helpt het de andere planten. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.