Riraro Geplaatst: 9 juli 2016 Geplaatst: 9 juli 2016 Ik heb 4 komkommerplanten in de tuin staan waarvan de 1e is begonnen met bloeien en de rest niet ver achterloopt. Nu zijn de 1e 2 bloemen beide mannelijk en heb ik gelezen dat er 'nieuwe' rassen bestaan met voornamelijk vrouwelijke bloemen die geen bevruchting nodig hebben, soorten die beide bloemen produceren en geen bevruchting nodig hebben. Bij deze 2 soorten wordt verwijdering van manneljke bloemen aangeraden. Er blijken echter ook nog soorten te bestaan waarbij wel bevruchting nodig is, dus daarbij lijkt het me niet handig om de mannelijk bloemen te verwijderen. Nu zou ik graag willen weten of er een manier is om erachter te komen welke versie ik heb en wat ik dus moet doen met de mannelijke bloemen. Quote
pippi Geplaatst: 9 juli 2016 Geplaatst: 9 juli 2016 Volgens mij hoeven komkommers niet bevrucht te worden. edit: te vlug gereageerd. Als je zeker wil zijn dat je komkommers zonder bevruchting krijgt zou je een netje om een vrouwelijke bloem kunnen hangen en kijken wat eraan komt. Quote
weknow Geplaatst: 9 juli 2016 Geplaatst: 9 juli 2016 Als je het ras kent, is de informatie die je wilt snel te vinden. Robo had bijv. ooit een erg goede link, waarin bijna alle rassen op de Nederlandse (zaad-)markt uitgebreid werden beschreven. (Heb je dat nog, Robo...als je dit leest.....was laatst tevergeefs aan het zoeken ) Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Riraro Geplaatst: 9 juli 2016 Auteur Geplaatst: 9 juli 2016 Het zouden marketmore moeten zijn, maar over de bevruchting daarvan vind ik erg veel tegenstrijdige informatie Quote
weknow Geplaatst: 9 juli 2016 Geplaatst: 9 juli 2016 Inderdaad tegengestelde info op sites...van "alleen vrouwelijke bloemen" enzovoort...en dat klopt niet. Marketmore is gewoon een traditioneel ras (geen ongeslachtelijk vruchtenmakende F1) voor de vollegrond, waaraan je ziet dat komkommer en augurk eigenlijk dezelfde plant is, dat bestuift en bestoven wordt en zaden vormt die weer vruchtbaar zijn. Persoonlijk vind ik zaden in een komkommer geen enkel probleem....met een lepel schraap je ze er in een wip uit als je de komkommer in de lengte doorsnijdt en je hebt een zaadloze. Juist kan het iets langer duren voor je de eerste vruchten plukt omdat er meerdere bloemen, mannelijke en vrouwelijke, moeten zijn voor de bestuiving. In de praktijk valt het "later" produceren best mee omdat buiten de bevruchting makkelijk plaatsvindt. (In een kas kan wel wat hulp nodig zijn). Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.