collin Geplaatst: 4 september 2010 Geplaatst: 4 september 2010 Het is een vrij basic vraag, maar toch kan ik nergens een eenduidig antwoord vinden. Ik vroeg mij af tot wanneer je kruidenplanten in pot blijft bemesten. Ik weet dat in het algemeen planten in de winter een 'rustperiode' hebben en dan niet bemest hoeven te worden. Maar ik vroeg me af of dat ook geldt voor planten in pot? En wat als je sommigen laat overwinteren bij huiskamertemperatuur, dan wel of niet bemesten? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 4 september 2010 Geplaatst: 4 september 2010 Goeie vraag! Ik denk dat ze in ieder geval minder mest nodig hebben dan in de lente en zomer. De dagen zijn korter (minder daglicht) dus de plant groeit langzamer, of bijna niet. Maar verder ben ik ook benieuwd naar een beter antwoord Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
DVL Geplaatst: 4 september 2010 Geplaatst: 4 september 2010 Inderdaad een goede vraag! Mijn visie / antwoord: Waneer je merkt dat de plant groeit kun je bijmesten met een beetje vloeibare mest opgelost in water. Eigenlijk is dat vooral wanneer de dagen weer langer worden. Geef maximaal(!) de helft van de dosis die je normaal geeft. Als je potgrond met langzaamwerkende mest gebruikt of de planten net in nieuwe potgrond staan moet je ze niet bijmesten tijdens het overwinteren. Verder af en toe de dode en gele blaadjes verwijderen.Nog een linkje met wat meer informatie (niet over bemesten):http://www.plantea.com/herb-garden-indoor.htm Quote
Frank Houweling Geplaatst: 5 september 2010 Geplaatst: 5 september 2010 Dat is grappig, ik ben over het algemeen namelijk totaal tegen het bijmesten met vloeibare kunstmeststoffen. Deze meststoffen zijn bedoelt om schade te verhelpen. BIjvoorbeeld geel blad weer groen te krijgen. Dit is geen goede basisbemesting. Wat ik over het algemeen doe is in het voorjaar basismest geven (koemestkorrels of osmocote, osmocote werkt langer door dus is beter voor in pot). En als het dan voorkomt dat de plant niet genoeg voedingsstoffen heeft, dit zie je aan o.a. het vergelen van het blad en een groeistop; dan is het mogelijk om in het jaar zelf nog bij te bemesten met bijv. pokon vloeibaar. - Koemestkorrels beginnen pas te werken na een maand, en werken daarna 3 a 4 maanden - Osmocote heb je in verschillende vormen, werkt ongeveer na een maand, en geeft daarna tot 12 maanden lang voedingsstoffen af (hangt af van het soort Osmocote) - Pokon Vloeibaar (of andere vloeibare meststoffen) werken na enkele dagen, maar werkt ook ongeveer 2 weken. In de winter zou ik zelf nooit bijbemesten. De plant heeft zijn rustperiode hard nodig, en dan heeft hij ook geen bemesting nodig. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
collin Geplaatst: 5 september 2010 Auteur Geplaatst: 5 september 2010 Bedankt voor de tips! Ik denk dat ik mijn kruiden in pot dan gewoon met rust ga laten. Echter wil ik mijn basilicumplant sparen en straks in de vensterbank plaatsen om er in de winter toch nog wat van te kunnen oogsten.Moet ik deze plant dan wel of geen voeding geven? Of heeft in huis geplaatste basilicum bij kamertemp. tijdens de winterperiode ook zijn ' rust' nodig? Quote
Erik Geplaatst: 6 september 2010 Geplaatst: 6 september 2010 Collin, nee ook dan heeft de basilicum geen mest nodig (op de vensterbank). Pas in het voorjaar en in de zomer kun je mest geven. Wat je wel kunt doen in het najaar is de bovenste laag grond verwijderen en vervangen door verse potgrond. Overblijvende kruiden planten moeten worden teruggeknipt. Quote
kustlijn Geplaatst: 10 september 2010 Geplaatst: 10 september 2010 Als je een basilicum wilt laten overwinteren, snoei je deze dan terug?Of laat je de plant voor wat hij is?Tot heden lieten we ze in de tuin staan, met gevolg dat we dat jaar erop wederom basilicae moesten planten. Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )
Frank Houweling Geplaatst: 11 september 2010 Geplaatst: 11 september 2010 Je moet altijd minimaal 10cm op de plant laten staan, dit is de plant zijn bescherming in de winter. Vaak gaan kruiden in de winter dood doordat ze te nat staan, zet hem dus op een zo droog mogelijke plek, en ook een beetje uit de wind. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
kustlijn Geplaatst: 11 september 2010 Geplaatst: 11 september 2010 Dus binnen overwinteren moet dus ook kunnen.Dan ga ik het dit jaar eens proberen. Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )
Jorieke123 Geplaatst: 16 oktober 2010 Geplaatst: 16 oktober 2010 Ik had de stevia een tijd terug al in een grote pot gedaan, en ik ga zometeen de citroen verveine en ananas salie ook in een pot doen. Die potten gaan vanavond naar binnen, omdaar te overwinteren. Ook heb ik wat peper- en paprika planten bij elkaar in een grote pot gedaan. Die gaan ook naar binnen. Er dreigt nachtvorst, en hier pakt dat altijd nog wat kouder uit! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.