Jorieke123 Geplaatst: 25 april 2019 Auteur Geplaatst: 25 april 2019 Zonder hier nou een heel receptentopic van te maken hoor... maar het is dus best wel aardig bitter, dat zeekool. Niet heel erg vervelend, ik kan wel wat hebben. Maar ik heb nu best wel wat oogst, voor meerdere maaltijden. En dan gaat het misschien wel wat vervelen. Dat bittere.Ik heb er nu een soortement van quiche van gemaakt, met geitenkaas en ei enzo op bladerdeeg. Maar wat zijn nou goeie combinaties om het bittere een beetje naar de achtergrond te krijgen? Misschien als witlof met mandarijn en appel in een salade? Het is rauw wel wat minder bitter geloof ik. Morgen eens proberen. Anna; wat hadden jullie er ook alweer van/mee gemaakt? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 27 april 2019 Auteur Geplaatst: 27 april 2019 Update: rauw in fijne reepjes met wat sinaasappel en een peer is het een stuk lekkerder. En de quiche was de volgende dag, opgewarmd en al, ook minder bitter. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 28 april 2019 Geplaatst: 28 april 2019 Misschien eens kijken wat de manieren zijn om witlof minder bitter te krijgen? Zoals wokken met mosterd en honing? In een salade met ansjovis zoals de puntarella?Ik zocht hier naar een plant te koop maar vond het (nog) niet ik hou me nog aanbevolen voor een stekje. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 28 april 2019 Auteur Geplaatst: 28 april 2019 Ik heb wat wortelstekken (edit: na het lezen van Bit zijn bericht iets verder terug in dit topic; ik bedoel dan stukken wortel met 'ogen' van de bovenkant van de plant/wortel. Volgens MergenMetz is dat de beste manier...) gesneden net, en opgepot. Eens zien of ze het nog gaan doen, moet eigenlijk eind maart... maar wie weet Wokken met mosterd en honing... ga ik eens proberen. Klinkt goed iig! En in een salade is ie dus niet bitter. Nou goed, heel iets misschien, maar gewoon lekker. Maar vast ook lekker met gebakken spekjes (i.p.v. de ansjovis) en een sterke dressing. Komt vast goed, ik heb nog een pot staan met stengels, dus van de week ga ik nog wat proberen. Dan post ik het in het receptentopic. Ik had de witte stengels weggesneden (geoogst), en heb de pot er toen nog even op laten staan maar dan zonder deksel. De overgang naar stralend weer leek me begin deze week wat te heftig voor die gebleekte plant. Nu is ie er af en heb ik van diezelfde plant een stuk afgestoken en daar stekken van gesneden. Hij werd ook al wel groot aan die kant van de verhoogde bak. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
dizid Geplaatst: 12 juni 2019 Geplaatst: 12 juni 2019 Zeekool vermeerderen via wortelstek. 1. Graaf een wat oudere zeekool op.2. Snijd de wortels in stukjes van circa 5 cm3. Plaats deze stekken horizontaal 1 of 2 cm diep in stekgrond4. Na een paar weken beginnen de stekken uit te lopen. Ik had met 20 stekken 100% opkomst, zie foto met 12 plantjes. De redenen om ze volledig horizontaal in de aarde te stoppen: 1. het is soms onmogelijk is om onder- en bovenkant te onderscheiden (als er een wortel afbreekt bijv.) en je wilt ze niet ondersteboven zetten. Horizontaal kiest de stek zelf aan welke kant hij/zij uitloopt.2. de stek droogt niet uit.Op internet wordt soms aangeraden om een stukje boven de aarde uit te laten steken. Dit werkt ook wel, maar dat topje droogt wel uit. Zeekool is een nogal tere plant, voorzichtig behandelen. Vanuit zaad opkweken is bijzonder lastig maar uiteraard niet onmogelijk. Als je de plek, vanwaar je de moederplant opgraaft, leeg laat dan ontstaan daar ook weer nieuwe plantjes agv de wortelrestjes die daar achterblijven bij het opgraven. Bij mij 5 nieuwe het volgende voorjaar! Succes! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 27 april 2020 Auteur Geplaatst: 27 april 2020 Ik heb mijn zeekoolplanten van de winter verplaatst; ze stonden te dicht op elkaar, en op dat stuk moesten blauwe bessen komen Ik was bang dat ze de verplaatsing niet heel leuk zouden vinden, het zijn nogal rare stugge wortels met weinig haarworteltjes en al meerdere jaren oud ook. Maar ze zijn alle 4 goed aangeslagen. En op de oude plek, die we overigens (bijna) helemaal hebben uitgegraven om er een boel goeie blauwe bes-grond van te maken, komen nu ook nog wat planten op. Van stukken wortel die we zijn vergeten. EN die weggegraven grond hebben we ergens anders als ophoging gebruikt en ook daar komen nu zeekoolplantjes op Ik had de planten eigenlijk niet willen bleken dit jaar, maar ik had nou eenmaal een rabarberpot 'over' (de rabarber ging zo hard dat bleken geen zin had...) en er kwamen zoveel knoppen/scheuten op van 1 zeekoolplant, dat ik het toch maar heb gedaan. Vanavond eten we dus zeekoolsalade. Met wat citrus er door, en misschien nog een appelwortel uit de inkuilbak? We eten zeekool niet meer warm, dat is mij echt te bitter. Blergh. Maar rauw is het lekker, net als rauwe witlof. Er woonden wel weer mieren in de pot, dus die moesten nu maken dat ze weg kwamen, met al hun eitjes. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 20 april 2022 Auteur Geplaatst: 20 april 2022 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 25 april 2023 Auteur Geplaatst: 25 april 2023 3 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 25 april 2023 Geplaatst: 25 april 2023 Ik vind dit zulke mooie potten. Sierlijk die zeekool ook zeg. Mooi om te zien. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 27 juni 2023 Geplaatst: 27 juni 2023 Ik heb ook zeekool gekocht in mei in België. Nu die pot nog! 2 Quote
Arja Geplaatst: 12 september 2023 Geplaatst: 12 september 2023 (aangepast) Op vakantie op Ameland. Vanmiddag fietsten we langs de waddenkant, en daar stond zeekool. Heel veel zaden, dus we hebben er wat meegenomen. Ik kan er wat van meebrengen naar de mtfd, als iemand belangstelling heeft? 12 september 2023 aangepast door Arja 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 12 september 2023 Auteur Geplaatst: 12 september 2023 Mooi! Ik zou ze eigenlijk meteen zaaien. Gewoon aardig wat in een p9 potje ofzo. Ik weet het niet zeker maar ik denk dat je ze beter zo vers mogelijk zaait. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Arja Geplaatst: 12 september 2023 Geplaatst: 12 september 2023 Ok dan doe ik dat zodra ik thuiskom. Het is een hard, droog bolletje met daarin één eveneens vrij droog zaadje. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 28 februari 2024 Auteur Geplaatst: 28 februari 2024 Ik heb de potten alweer een weekje staan: Ik heb maar 2 van die mooie potten die eigenlijk bedoelt zijn voor rabarber trouwens. En ik wil wat uitbreiden dus ik ga denk ik een stel 'normale' terracotta potten kopen om op de andere 2 planten te zetten. Bij onze Welkoop hebben ze die niet zo groot, dus ik moet even naar een echte tuinwinkel. Ik heb het ook wel eens geprobeerd met een emmer of plastic potten. Maar dat ging toch minder mooi omdat het er zo vochtig wordt. Het water kan niet weg zeg maar. 3 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 28 februari 2024 Geplaatst: 28 februari 2024 Ja zo’n terracotta pot werkt veel beter ook met andere bleek sessies. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 11 april 2024 Auteur Geplaatst: 11 april 2024 Ik kon niet echt een terracotta pot kopen die net zo hoog was als de rabarberpotten. Of op zich wel... maar dan werd ie ook veel breder. Maar dit werkt ook best, zitten de stengels alleen wat eerder tegen het plafond: 4 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 17 april Auteur Geplaatst: 17 april En het is weer zeekooltijd! 6 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.