Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Abrikoos Tros oranje - grote abrikozen. Mutatie, of ?


Yuras

Aanbevolen berichten

Interessant yuras, maar ik denk niet dat het een mutatie is. Mutatie is een bekend verschijnsel bij fruitbomen, maar dan enkel in een tak en niet de hele boom.

Ik schat dat het meer te maken heeft met de snoei. Er is nu een overkil aan wortels die veel voeding en water naar boven pompen. Als het goed is zal dit effect langzaam afnemen tot de verhouding boom/wortel weer normaal is.

Andersom is dus ook mogelijk. Zelf heb ik een goldrich afgelopen winter verpoot en laten dragen. Resultaat: heel veel kleine abrikoosjes, maat tros oranje.

Ik ben heel benieuwd hoe het de komende jaren gaat. Yuras hou ons op de hoogte!

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben heel benieuwd hoe het de komende jaren gaat

Ik ook.

Daarom denk ik de nieuwe langlevende forumproject te starten, met deelnemers, die krijgen enthout of 2 op zelfde soort onderstammen geënte boompjes van deze Trosoranje van Zwanenveld", en na de tweede vruchtzetting (als vruchtmaat klopt met trosoranje ras) een van de boompjes dieper planten, met de entplek wel onder de grond. Dan na paar jaren kunnen we vergelijken, of eigen wortels maken vruchten enorm groot, of wegsnoeien van gestel takken, of inderdaad een mutatie met mijne boom plaats gevonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat men in de 18 de eeuw voor elkaar kreeg moet nu ook nog kunnen, men teelde toen 'bijzondere' edele soorten zoals abrikoos perzik e.d. in potten en grote kuipen, dit fruit werd zelfs met pot en al op tafel gezet zodat de gasten nog meer onder de indruk waren van dit bijzondere fruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK. Experiment is gestart.

Vandaag de boom is weer gesnoeid (top van), enthout geknipt, 2 St. JulianA geënt (chip-budding).

De bedoeling is 2 boompjes opkweken op zelfde onderstam, in zelfde omstandigheden. Naar de oogst kijken. Als eerste 2 oogsten bij de nieuwe boompjes leveren normale kleine Trosoranje, na de tweede oogst een boompje met de entplek onder de grond planten, om eigen wortels te krijgen. Ongeveer na 2 jaren kan abrikoos met diep geplaatste entplek wel grotere vruchten dragen.

Wie wilt hier deelnemen, kan via PB zich melden. Dan enthout voor oculatie/chop-budding nog paar dagen in Nijmegen te krijgen. Anders kan wel in Zelhem tijdens MTFD van 1 october, of kan ik wel voor de deelnemer oculeren/chip-budden, en dan krijgt hij/zij boompjes. Mar hier zijn wel kosten verbonden - 3 euro voor 2 boompjes (prijs van onderstammen) en eventuele verzendkosten.

Wie doet mee, kan wel zich aanmelden.

Natuurlijk, enthout en boompjes zijn niet voor verkoop, deelnemer is de eigenaar van die boompjes.

Wel verplicht de ontwikkeling van de bomen melden, met foto's de bij

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...