Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

tips voor volgend jaar


erik6024

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

 

Ondanks dat ik toch echt wekelijks op het forum rondsnuffel zijn een een aantal vraagjes waar ik geen antwoord op kon vinden. Aangezien ik deze problemen nu 2 jaren achter elkaar heb wil ik ze toch graag bij jullie neer leggen.

 

1) Bij zowel mijn spitskool als bij de koolraap worden de bladeren na verloop van tijd paars van kleur. De kool groeit prima door en levert ook een goeie kool maar ik vroeg mij af of dit misschien een probleem kan worden.

 

2) Mijn wortelen zijn vaak klein van formaat als ik ze oogst. Als ik ze echter wat langer laat staan dan "schieten ze door" en worden ze erg taai en zijn ze niet lekker meer. In beide jaren heb ik dit probleem gehad en beide jaren heb ik amsterdamse bak gezaaid.

 

3)Dit jaar had ik voor het eerst aardappelen geteeld. Vanwege de angst voor phyto heb ik voor vroege aardappelen gekozen. Nu ligt het stukje grond waar de aardappelen stonden al vanaf begin juli braak. Aangezien de hele moestuin ong 20 m2 is vind ik het zonder om het niet meer te gebruiken. Zou ik hier volgend jaar nog iets anders na de aardappelen kunnen verbouwen.

 

Ik heb dus een kleine moestuin in almere en volgens mij is het stuk wat ik ervoor heb uitgekozen erg zandering. Maandelijks geef ik een handje koemestkorrels aan alle planten en (op advies van mijn vader) om de maand een hand vol kunstmest (gazonmest van Pokon).

 

Alle hulp is meer dan welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou aan je grondgesteldheid gaan werken dmv mulchen en compost maken en toevoegen. Lees de vele topics daarover maar eens door. Die vind je door een zoekopdracht in te vullen in het zoekvak rechtsboven.

Elke máánd een handvol koemestkorrels bij élke plant?? Dat lijkt me al snel overkill.

Kunstmest zou ik helemaal mee stoppen, waarom zou je dat willen gebruiken?

 

En tuurlijk kun je na de aardappels nog van alles in de bak zaaien/verbouwen.

Kijk maar eens bij de lijstjes:

wat-zaaien-planten-in-juni-t12025.html

wat-zaaien-planten-in-juli-t12026.html

 

Tja.. en die worteltjes... daar ben ik ook niet zo goed in...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou sowieso stoppen met die kunstmest. Bij wortels werkt dat volgens mij al helemaal averechts, en je grond wordt er op de lange duur niet beter van. Ik denk dat je beter (eigen) compost kan gebruiken, en dan afhankelijk van de plant eventueel wat bijmesten met die koemestkorrels of andere biologische meststoffen.

 

Misschien nu wortels op dat aardappelveldje zaaien? Ik neem aan dat je dat niet bemest hebt terwijl het braak lag, en dat vinden wortels wel prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben juist de kunstmest gaan gebruiken omdat de resultaten dit jaar en vorig jaar tegen vielen. Ik begrijp uit jullie verhaal dus dat dit niet de juiste weg is om het probleem op te lossen.

 

Ik was dit jaar al wel begonnen met het maken van mijn eigen compost maar aangezien ik eigenlijk alleen maar gras heb en verder niet veel snoeiafval heb van een heg of iets dergelijks heb ik niet heel veel compost van mezelf.

 

@ Pippi. Ik ga morgen meteen wat wortelen zaaien op het aardappel veldje. Ik dacht dat voor de meeste groentes al te laat zou zijn. Het veldje is na het rooien van de aardappelen inderdaad niet meer bemest. Ik hoop dat deze poging dan beter gaat.

 

Alvast bedankt voor jullie hulp en verdere tips zijn meer dan welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben geen expert wat wortels betreft hoor! Van die mooie grote rechte wortels is mij tot dusver ook nog niet gelukt, maar wat ik al heb kunnen oogsten was wel superlekker.

 

Ik zou er wel wat uitjes tussen planten, al zijn het maar uitgelopen supermarktuien waarvan je straks het loof als lente-ui kan oogsten. Die combi is toch wel bewezen succesvol om ongedierte te weren.

 

Wat betreft compost; ik denk dat iedereen wel meer eigen compost zou willen hebben. Mijn compostbak bestaat uit twee helften, de een met vers materiaal, en de ander met compost die bijna klaar is, en ik schuif de tussenwand steeds een stukje op. Nou, het is een triest klein beetje hoor wat er van die enorme berg over is gebleven, dus dat wordt heel zuinig verdelen straks.

 

Maar omdat compost toch wel de beste grondverbeteraar en voedselvoorziening voor je planten is, verzamel ik het wel vrij fanatiek. Alles uit de keuken dat erop mag, gaat er ook op (fruitschillen, alle resten van verse groenten, koffiefilters met inhoud, theezakjes, afgebrande lucifers, eierschalen, af en toe ook een halve eierdoos (want karton, dat mag). Ik kan ook niet wachten tot er gaten gaan vallen in de bio-katoenen T-shirts waarvan zoon en ik er een stel hebben gekocht, want die mogen ook in de compostbak. En ik ruk wel eens stiekem wat onkruid uit bij de buren, en dan gaan er handenvol paardenbloembladeren op de hoop.

 

Groenbemesters geven ook lekker veel compostmateriaal. Zaai wat smeerwortel of boekweit of phacelia ergens in een hoekje, fijn voor de bijen en fijn voor de grond, en na de bloei boven de grond afknippen en je hebt weer een portie composteerbaar spul.

 

Veel succes met je tuintje en laat even weten hoe het afloopt met je wortels, ik ben heel benieuwd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien geen Amsterdamse bak zaaien dan, dat zijn zomerwortels.

Wortels hebben vrij veel water nodig, misschien staan ze snel te droog op jouw grond. Inderdaad niet mesten.

Heb je geen keuken afval voor je compost> Vraag anders ook wat aan je buren e.d. om keukenresten en koffieprut om een hoop op te bouwen. Straks in de herfst blad rapen, en/of maak regelmatig een wandeling op een schone plek met een plastic zakje en een schaar en knip paardenbloemen, smeerwortel enz om je hoop op te hogen?

Lees ook de topic over compostmaken hier maar eens door...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

binnen 3 maanden is inderdaad het perfecte moment om een composthoop aan te leggen. Zeker als je zelf niet veel materiaal hebt. Ga ergens wat paardenmest halen en raap enkele zakken gevallen bladeren bij elkaar. In laagjes opbouwen , water geven tussen elke laag en daarna afdekken met een zeil ofzo. Afhankelijk van hoeveel keren je die gaat keren en het soort blad, heb je mooie compost in 6 tot 18 maanden.

 

In tussentijd kan je zelf altijd ergens compost kopen. Ik leg die in een dikke laag (tot wel 10 cm dik op een nieuw stuk) over de bedden die ik niet meer gebruik.

Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erik,

 

Wat bedoel je met "na verloop van tijd" In:

Bij zowel mijn spitskool als bij de koolraap worden de bladeren na verloop van tijd paars van kleur.

 

Koop je mooie groene planten en plant je deze in de tuin? Vindt daarna de paarskleuring plaats? In je vraag lijkt het erop dat ze paars blijven. Is dat zo? Of wordt de koolplant na verloop van tijd weer groen? Wanneer gebeurt dat ongeveer na planten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de kolen voorgezaaid in potgrond en daarna uitgepoot (± 2 weken later) in de volle grond. Ongeveer een maandje nadat ze in de volle grond stonden kregen de kolen de eerste paarse bladeren. Meestal zijn het de onderste bladeren die paars worden. De paarse bladeren blijven er gewoon aan zitten en gaan dus ook niet dood.

 

Hoop dat dit de info was die je zocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Bij zowel mijn spitskool als bij de koolraap worden de bladeren na verloop van tijd paars van kleur. De kool groeit prima door en levert ook een goeie kool maar ik vroeg mij af of dit misschien een probleem kan worden."

 

Ik denk ook - net als Tikketim - dat je koolplanten in de beginfase van de vg kweek problemen hebben om voldoende fosfaat op te nemen, waardoor de typische fosfaatgebrek verschijnselen (paarskleuring) in de bladeren optreden.

 

Het volgende zou een verklaring kunnen zijn

Ik ga ervan uit, dat je op jonge zeeklei met hoge pH tuiniert? De beschikbaarheid van fosfaat (in bodemwater opgelost fosfaat, gemeten via het zgn. Pw getal) in deze gronden is erg laag. Ik ga ervan uit dat je niet met kunstmest bemest. Fosfaat is in tegenstelling tot bijv. nitraat weinig beweeglijk in het bodemwater. Dat komt omdat fosfaat bij hoge pH wordt gebonden door Ca (uit schelpen) tot onoplosbare zouten. Een fosfaat tekort ligt bij jonge planten met een weinig ontwikkeld wortelstelsel daarom op de loer. De plant moet via de wortelgroei nieuw grond gaan koloniseren en het fosfaat zélf gaan "ophalen". Van koolsoorten is bekend, dat de wortels enzymen (fosfatasen) en ook organische zuren produceren. Hiermee wordt gebonden fosfaat opgelost.

 

Om een lang verhaal kort te maken: de paarskleuring in je jonge koolplanten duidt op tijdelijk fosfaatgebrek en wordt opgelost naarmate het wortelstelsel zich ontwikkelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou ik hier volgend jaar nog iets anders na de aardappelen kunnen verbouwen.

 

Het kan zijn dat ik de hier in de zin verkeerd heb opgevat, maar denk aan het principe van teeltwissel. Nooit dezelfde planten op hetzelfde stukje planten. Dit leidt tot ziektes.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na aardappelen zijn er legio mogelijkheden: andijvie, prei, spinazie, boerenkool, sla, radijsjes etc.

 

Dat de kool wat paarsig wordt kan wijzen op een fosfaat tekort. Als de groei verder ok is zou ik mij er geen zorgen over maken.

Worteltjes stellen lagere eisen aan de mineralenvoorziening dan kool, maar houden wel van een constant vochtige grond.

 

Kunstmest is prima, maar zo maar op het gevoel wat geven is geen houdbare optie.

Organische mest heeft het voordeel dat de mineralen geleidelijker vrijkomen en dat de bodemactiviteit wordt bevorderd.

Als je het niet direct van een boer of zo kunt kopen is het vaak relatief duur.

Als je uitsluitend met droge koemest en kippenmest bemest houdt er dan rekening mee dat je waarschijnlijk te weinig Kali geeft.

 

Zanderige grond heeft meestal baat toevoegen van organische stof. Je zou daarvoor de kale stukken kunnen inzaaien met groenbemester. Phacelia of Japanse haver zijn goed opties. Om het onkruid tussen de groenbemester wat beter te kunnen controleren kun je het beste op rijtjes zaaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst dank voor de vele reacties.

 

Na aanleiding van Oscardevos (leuke naam trouwens) heb ik, op mijn werk, even snel de pH van een aantal bodem monster gemeten. Deze is inderdaad aan de hoge kant (pH varieert tussen 7.8 en 8.2). Het zou dus heel goed kunnen dat binden met Calcium de reden is dat de kolen een fosfaat gebrek krijgen. Het klopt trouwens ook dat de kolen er nu prima uit zien en alleen in het begin dit probleem had. Dit mysterie is in ieder geval opgelost.

De vraag die nu bij mij op komt is hoe ik pH van de bodem weer de goeie kant op kan krijgen (pH 6.5 is geloof ik optimaal).

 

Wat betreft het kopen van compost is dit helaas geen goeie optie voor mij aangezien compost nog best wel duur is (voor mijn budget in ieder geval.) Ik kan in het voorjaar bij de gemeente gratis compost halen en denk dat ik dat zeker zal gaan doen in de hoop dat de tuin daar over tijd toch beter van zal worden. En uiteraard ben ik zelf compost aan het maken. Dank voor de tips op dat gebied. Ik ga deze herfst op bladeren jacht.

 

@Appelvrouw: Ik heb de kolen een paar weken terug al geoogst en opgegeten. Ze waren klein maar fijn en erg lekker. Ik kan dus helaas geen foto's meer maken.

 

@Pippi: Ik vergat in mijn vorige post te reageren op het feit dat amsterdamse bak zomerwortelen zijn. Ik heb deze gekocht met de gedachte om een deel gedurende de zomer te eten en een paar te laten groeien als winterwortels. Ik zal op zoek gaan naar een "echte" winterwortel voor volgend jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...