Ga naar inhoud

Siberische kiwibes (Act. Kolomikta)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De bloei van Kolomikta is -schat ik- een week of 3 vroeger dan Arguta (en dan 4 weken vroeger dan Issai). Daarmee zijn natuurlijke kruisingen uitgesloten, maar je kan stuifmeel invriezen.  Er zijn meerdere Arguta's die rasonzuiver zijn door de invloed van Kolomikta, zoals een paar exemplaren die ik heb om de oogstperiode te verlengen door vroeger (eind aug/begin sept) al vruchten te hebben.

Arguta's hebben rode bladstelen, Kolomikta's niet.  Verder verkleurt een Kolomikta vrouwtje als Ananasnaya en Sentyabraskaya bij veel zon een klein beetje op de bladpunten, waar een mannetje als Adam veel meer wit en roze zal laten zien.   De verkleuring van de Dr Szymanovski was afwijkend daarvan want daar werden de bladeren eerder een soort donkerrood, maar goed dat exemplaar is al jaren dood dus kan geen foto's meer maken.

Een probleem is dat er zowel Kolomikta als Arguta vrouwtjes zijn die schijnbaar naar ananas smaken en dus elk Ananasnaya heten.

Geplaatst:

@Goldfish dank je voor de info.

De Kolomikta heeft een paar weken geleden een paar bloemen gehad, ik heb verzuimd te kijken of het m of v was, dus afwachten voor volgend jaar.

De andere plant is vrijwel zeker Issai gezien blad en bloei.

Ik heb (beetjes) stuifmeelkorrels van kiwi-Belèn en kiwibes Weiki in de diepvries vanwege niet matchen van bloeitijden en heb mijn best gedaan om Issai te bestuiven.

Geplaatst:

Ik kijk het ook een jaar aan. Omdat ik wil zien of er vruchten komen aan mijn nep-dr. Szymanowskis. Dan stek ik volgend jaar de echte Kolomiktas, om later de gaten te vullen.

Overigens heeft mijn Sentyabraskaya ook rode bladstelen. Ik dacht eerst dat dat een onderscheid was tussen Arguta en Kolomikta, maar dat geloof ik toch niet.

Geplaatst:

Kolomikta heeft idd ook wel rode bladstelen, alleen vaak wat minder uitgesproken dan arguta, het varieert nogal, niet alleen per variëteit, maar ook per blad op dezelfde plant. Op de foto's van @Anna3 is dat duidelijk te zien. Het verschil met arguta zit hem meer in de bladvorm, dat van kolomikta is duidelijk breder, meer hartvormig aan de basis en met meer reliëf.

Dit jaar heb ik ook een aantal kolomikta's aangeschaft en ook mijn 'Adam' bleek geen 'Adam', maar een vrouwtje, waarschijnlijk ook een Sentyabraskaya. Ik had in ieder geval het 'geluk' dat deze wat bloemetjes had, zodat de verwisseling al meteen het eerste jaar duidelijk was.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Mijn ervaringen met de klantenservice van Wedrowski zijn ook positief.  Omdat er wat vochtige grond uit de kartonnendoos lekte, wilde geen Nederlandse koerier mijn pakket op het internationale ontvangstpunt bij Utrecht oppakken voor t laatste traject.  Het duurde wel lang voordat ik daar achter kwam en al helemaal om de locatie te vinden waar dat pakket exact lag.   Na een klacht kreeg ik de verzendkosten in zijn geheel teruggestort.  Ruim genoeg om de benzine te betalen.  

• 1 year later...
Geplaatst:

Dit jaar zijn er voor het eerst kiwibessen aan de Anniki. Anniki is zelfbestuivend. Of vrouwelijk, en bestoven door een plant met mannelijke bloemen die mij als Ananasnaya(v) is verkocht.

IMG_20230602_183758.thumb.jpg.dd2ea7a1f0b094977767d4e3f131f46b.jpg

Er gaat veel fout bij de verkoop van kolomikta's. Gelukkig zijn ze makkelijk te stekken, dus ik heb Anniki nu op meerdere plaatsen staan in de tuin.

Geplaatst:

Mooie foto, maar wat is deze plant "laat" in bloei voor een Siberische kiwibes! ik zou bijna vrezen dat je een gewone kiwibes hebt staan. Bij mij (standplaats op het westen, West-Nederland) hangen de twee vrouwelijke planten al tjokvol met halfwas vruchten. PS Kolomikta en Arguta kunnen elkaar bestuiven, ware het niet dat er normaal 2 tot 3 weken verschil zit in de bloeiperiode. Veredelaars moeten daarom een truc uithalen om dit toch te realiseren. Zo zijn er vroeger rijpende rassen van de gewone kiwibes ontwikkeld (oogst al half/eind augustus), met daarin genetisch materiaal van de Kolomikta.

Geplaatst:

Tja @Goldfish, helemaal gelijk, mijn arguta's staan inderdaad ook in bloei. Had er niet eens over gedacht dat dat eigenlijk niet tegelijk hoort.

Het is hier in het oosten koud geweest met nachttemperaturen rond zes graden, tot een week geleden. Misschien wacht de plant dan met bloeien, want knoppen had hij al heel lang. Maar het is het eerste jaar dus ik weet het niet. Hij staat wel schaduwrijker dan de arguta's. 

• 10 maanden later ...
Geplaatst:

Zoals eerder aangegeven, en inmiddels duidelijker geworden, bleek één van mijn kolomikta's een Issai te zijn. Die heb uitgegraven en iemand cadeau gedaan.

De andere Kolomikta staat in bloei en gezien de vrouwelijke bloemen is het (waarschijnlijk?) de Sentyabrskaya.

Mijn vraag ... gaan de bladeren van de vrouwelijke Kolomikta op termijn verkleuren of doen alleen de mannekes dat?

Ik heb het koppel nl enkele jaren terug gekocht vanwege de bladverkleuring.

Standplaats is pal op het noorden tegen mijn tuinhuis ... ik twijfel tussen aanschaf van een Kolomikta man en een op het noorden bloeiende Clematis.

Geplaatst:

Bij vrouwelijke exemplaren zitten er ook wel wat rose  en wit getekende bladeren in maar lang niet zoveel als bij de mannelijke soorten (bijv. 'Adam').  Overigens zie ik zelden echt overdadig gekleurde bladeren in mannelijke exemplaren (zou kunnen dat ze nog te jong zijn).  Ik zou een Clematis planten, is bovendien weinig gevoelig voor late nachtvorst en dat kun je van Actinidia kolomikta niet zeggen.

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb juist heel veel wit en roze blad in mijn vrouwelijke planten. Een feest voor het oog. Als er nu geen bladkleur is, dan denk ik ook niet dat het later in het seizoen nog komt. 

@Bertus, ik kan wel kijken of ik een stek voor je over heb? Dat is dan een beweerdelijke zelfbestuiver. Anniki

aangepast door fre3ke
Geplaatst:

@fre3ke dank voor het aanbod maar als de vrouwelijke planten ook wit verkleuren dan laat ik het hierbij. Voor de vruchten hoeft het niet ik heb ook Issai en Ken'sRed staan.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...