Anna3 Posted August 1, 2016 Share Posted August 1, 2016 Ik heb sinds mei 2015 3 Siberische kiwibessen (Actinidia kolomikta): Dr Szymanowski (tweeslachtig), Adam (m), Sentyabraskaya (v). Ze staan tegen een schutting op het westen waar zo min mogelijk zon komt. Dit jaar zijn hard aan het groeien! Wat ik opmerkelijk vind is dat de bladpunten van Adam niet of nauwelijks wit zijn.. Maar goed, ik heb wat vragen over bloemen, plantafstand/verplaatsen en snoeien. Dr Szymanowski en Adam hebben dit jaar een paar bloemen gehad, alleen die verdorden allemaal na de bloei.. Betekent dat niet bevrucht? Of is het wat anders? Dit was op 31 mei: Dit zijn mijn planten, links Dr Szymanowski (tweeslachtig), in het midden Adam (m) en rechts Sentyabraskaya (v). Aangezien ze zo hard groeien, staan de planten niet te dicht op elkaar? Een schuttingdeel is 180cm x 180cm. Zo ja, kan ik de middelste (Adam) een schuttingdeel naar links verplaatsen (links van Dr Szymanowski) waar die trouwens ook wat langer in de zon staat of staat die dan te ver van het vrouwtje (dan 360cm verderop)? Foto van gisteren rond kwart over twee (dan komt de zon er net een beetje bij): Ik had de planten natuurlijk allang moeten leiden, maar ze groeiden eerst niet veel, maar nu barst de plant opeens los. Waar kan ik ze het best langs leiden? Draden, stokken, iets anders? Ik heb deze site (http://www.proeftuin.eu/Nl/KLF/kiwibes.php) al bestudeerd en denk dat ik ze gewoon moeten leiden zoals op plaatje B te zien is (helaas hoort de tekst alleen bij het pergolasysteem)? Of kan ik toch beter iets anders doen? Nu kan het nog De nieuwste groeischeuten hebben een wat paarsachtig blad: Qua snoeien weet ik niet precies wat te doen. Moet ik één 'stammetje' aanhouden of mogen er meerdere blijven? De bijna zwarte takken had de plant al toen ik ze kreeg, de meeste daarvan groeien niet echt verder. Als ik wil snoeien volgens het schema van de proeftuin moet ik dan echt (in de winter) de hele plant afknippen tot op 60 cm (eerste draad)? Wie kan mij van advies voorzien?Dr Szymanowski (tweeslachtig). Er komt volgens mij nog een grondscheut bij:Adam (m) Sentyabraskaya (v) (dat lichte blad linksbovenin is zo wit op de foto door de zon die erop staat) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna3 Posted August 18, 2016 Author Share Posted August 18, 2016 Heeft er echt niemand advies voor mij? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nedlets Posted August 18, 2016 Share Posted August 18, 2016 Ik heb er niet veel verstand van maar ivm gebrek aan reacties waag ik toch een poging. 1. Als je wilt verplaatsen kan je dit het beste in de winter doen als de plant in rust is (let op niet teveel vorst). Normaliter zeggen ze plantafstand rond de 1.50 (stam tot stam). Ik ben van plan twee planten op 2.5m te planten. Dit kan maar je moet wel goed in de gaten houden. 2. 3 stammetjes kan, maar als je teveel laat groeien kan hij zichzelf verstikken doordat hij om zichzelf heen draait. 3. Dr. Szymanowski is tweeslachtig, lijkt me kleine kans dat die niet bevrucht is. Daarbij de normale gang van zaken is dat de bloem verwelkt en waar de bloem zat (in de hals zeg maar) de vrucht komt. Zo heb ik hier ook tomaten staan waar een deel van het bloemetje nog opgedroogd naast zit. Maja dit zegt nog niet veel natuurlijk 4. Wat ik begrepen heb met leiden en het terugsnoeien is dat men dit vaak doet om de plant goed te kunnen laten wortelen. Als jij de plant direct heel hoog laat groeien en niet snoeit zal je een hele grote plant krijgen met weinig wortels waardoor hij niet zo sterk is. Als jij terugsnoeit krijgt de plant tijd om meer wortels te maken. Je ziet dat hij veel groeit en snel in korte tijd, dus kan mij geen kwaad terug te snoeien. Als je in mijn quote onder kijkt staat dat vruchten gevormd wordt op de twijgen van 1jarig vruchthout. Zoekopdracht google. Hierin staat ook veel overeenkomsten met druiven snoeien. Zoek eens op cordon en vooral guyot snoei en pas dit toe op kiwibes.Tijdstip om kiwi's te snoeien (wintersnoei): De vrouwelijke kiwiplanten worden voornamelijk in december en januari gesnoeid. De vruchten komen slechts op zwakke twijgen die het jaar tevoren zijn gevormd (Dus op het kort eenjarig hout).De bestuivers (mannelijke planten) worden steeds NA de bloei gesnoeid. Snoeien in de wintermaanden (december-januari) zal de groei bevorderen, terwijl het snoeien in het voorjaar/ zomer (mei - september) de groei zal verminderen.Te laat snoeien (februari - maart) heeft sapverlies/bloeden tot gevolg. Indien je niet kon snoeien in december (januari), dan kan je beter wachten tot er voldoende bladeren op de planten staan. Werkwijze bij de wintersnoei van oudere kiwiplanten: - De snoei van oudere kiwiplanten komt in grote lijnen overeen met die van druiven. (Vervangsnoei)Het belangrijkste is zo te snoeien dat men een goed gestel krijgt met goed vruchthout en dat groei en vruchtbaarheid in evenwicht zijn. De kiwivruchten ontstaan meestal uit de eerste 3 tot 6 knoppen van een zich ontwikkelende jonge scheut. De vruchtdragende scheuten op middelsterk/ zwak jong hout (eenjarig hout) geven meestal vruchten. Jonge scheuten op ouder hout geven meestal geen vruchten.Wintersnoei is vooral bedoeld om oudere vruchttakken te vervangen. (Ouder dan 3 jaar) - Bij jonge kiwiplanten wordt soms aangeraden niet in de winter te snoeien, maar na de bloei (mei), zodat de groei wordt afgeremd. http://fruitabc.blogspot.nl/2013/01/kiwibessen-snoeien-actinidia-arguta.html Dit is ook enkel leken kennis, ik hoop dat ik je iets heb kunnen helpen maja ik moet mijn kiwibessen nog planten. Succes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted August 18, 2016 Share Posted August 18, 2016 Ze groeien hard en blijven dat doen. een rustige start en dan na 2 a 3 jaar meterslange scheuten is typisch voor kiwibesen. Gericht snoeien is nodig om de struik overzichtelijk te houden en optimaal goede vruchtjes te krijgen. Dit is de meest handige manier: Zorg dat er niet meer dan 3 a 4 max. (1 of 2 mag ook) stammen groeien, die mogen vrij kort bij elkaar. Alle zijscheuten daarna consequent snoeien op ca. 3 knoppen, af en toe tot 2 terugsnoeien om wat nieuwe knoppen te laten vormen. De vruchten vormen zich vooral in het "dak van de plant", bovenin, na een jaar of 4 als de plant volgroeid is. Het beste zou je op 2 a 3 meter hoogte, tegen de schutting een soort plateautje maken...een mini-pergola van pakweg 1 a 1,50 en tussen de 50 en 80 cm. breed....(wij doen dat met wat dikkere bamboestokken en tye-ribs) de hoofdtakken snoei je jaarlijks op ongeveer die hoogte of iets langer, maar groeien dan nog een heel stuk over dat plateau.....en draaien er zich om heen...aan die scheuten komt het grootste deel van de vruchten, Tussenafstand van 1,50 kan goed....de struik wordt meer hoog en smal dan breed, een soort parasolvorm....hoewel je inderdaad ook een bredere waaier zou kunnen laten groeien....Ik heb met die vorm geen ervaring en denk dat je opbrengst er niet echt beter van wordt. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
permanatuurtuin Posted December 11, 2017 Share Posted December 11, 2017 We hebben ook verschillende planten van kolomikta staan. Heeft iemand in Nederland er al vruchten aan gehad? Zijn het lekkere kiwi's? De mannelijke planten hebben het bonte blad. Ze worden in de tuin vaker als sierkiwi geplant, maar ze vormen eetbare kiwi's, die snel afvallen wanneer ze rijp worden. Verder groeien ze van nature in een landklimaat, waar ze prima winterhard zijn. Bij ons zijn ze gevoelig voor voorjaarsvorst. In Rusland zijn ze bezig met het veredelen van de Siberische kiwi, zodat de vruchten groter worden. Je hebt vrouwelijke en mannelijke planten. De kiwi's worden met schil en al gegeten en zijn allemaal groen van binnen. De schil is niet behaard. Goldfish:Platgeslagen: Act. Kolomikta (heb iets van 12 rassen gehad, maar niet alles leeft nog) smaakt weer iets verfijnder dan zuivere Arguta's, die weer wat beter smaken dan de hybride Issai Overigens kan Issai zich bij mij prima meten met hun grote groene neven. Goldfish hoe zijn jouw planten doodgegaan? Bij mij zijn een paar planten doodgegaan doordat ze nog jong en slecht geworteld waren. We hebben 2 maandenlange droge periodes over de afgelopen 2 jaar gehad. Verder hadden we dit jaar de vroege vorst. Met name de oudere planten hebben het gered. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted December 13, 2017 Share Posted December 13, 2017 Er staan er 3 verschillende Siberische in bostuin.Gingen 1e jaar en jaar na aanplant (in mei) prima....zelfs wat bloei aan 1 mannetje. Maar sindsdien kwijnen ze nogal (denk nu 4 jaar?) Ze staan in schaduw...hooguit 1 a 2 uur zon per dag...in bos. Grootste probleem in deze bostuin is echter periodes van extreme droogte van laatste jaren. Kolomikta lijken daarmee niet blij. Ze leven....dat is alles.Gewone kiwibessen (arguta's) staan lichter (halfschaduw) in bosrand gericht op zuiden en enkele andere aan voet van meer vrijstaande bomen. Deze gaan beter en lijken vooral ook droogte beter aan te kunnen tot hier toe. Ze staan 2 en 3 jaar...maar nog geen bloei, dus te vroeg voor echt oordeel. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna3 Posted December 16, 2017 Author Share Posted December 16, 2017 Ik heb al eens een topic over de Siberische kiwibes (Act. Kolomikta) aangemaakt. Daar kan je mijn 3 planten zien. Afgelopen voorjaar helemaal bevroren, slechts een enkel bloemetje en alweer geen vruchten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna3 Posted December 16, 2017 Author Share Posted December 16, 2017 Heb je misschien een foto van die constructie weknow? Ik zie het nog niet zo goed voor me. Vorig jaar kwam het snoeien en constructie bouwen er niet van wegens een operatie. Helaas net weer geopeerd aan m'n enkel, maar nu moet er wel echt wat gebeuren.. Ik ga maar eens wat delegeren In de zomer heb ik wel wat takken ingekort, maar het blijft nog een rommelig geheel. Er zijn veel takken die op een gegeven moment 180 graden draaien en om hun eigen hout terugkronkelen. Dat lijkt me toch niet de bedoeling? Had dit jaar voor het eerst (zonder snoeien dus) wel veel bloemen, helaas allemaal kapot gevroren.. Hopelijk wordt komend voorjaar wat beter voor de kiwibessen. Katten vinden deze plant trouwens erg aantrekkelijk, vandaar het hekwerk rond de voet van de planten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted December 17, 2017 Share Posted December 17, 2017 @ Anna Op deze afbeeldingen van Google (zoekwoorden kiwibes-teelt) zie je zo een parapluvorm op hoogte op diverse manieren bij tuinder-kwekerijen van de vruchten.https://www.google.nl/search?q=teelt+kiwibes&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiM-Meb-ZDYAhXMy6QKHcj2ArwQ_AUICigB&biw=1344&bih=648#imgdii=T5XexOBm4HKQRM:&imgrc=IlmHAZnazPbxdM:&spf=1513510298465 Als je de bovenste rijen op foto's klikt vind je vaak nog meer info of te zien. Wel even erbij zeggen dat dit allemaal voor de gewone kiwibes = Actinidia arguta geldt. De A. Kolomikta wordt bij mijn weten hier nergens commercieel gekweekt (erg kleine vruchtjes o.a.) en zal in vergelijking tot de arguta ook wel wat kleiner blijven. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
permanatuurtuin Posted December 18, 2017 Share Posted December 18, 2017 Ik heb zondag geïnventariseerd welke rassen nog leven en gelukkig is er maar één door mijn eigen toedoen doodgegaan. De meesten zijn wel nogal klein. Ik heb één mannelijke en één eenhuizige plant staan. De rest zijn allemaal vrouwtje (Vitakola, pautske...). Komend jaar krijg ik misschien vruchten wanneer we geen late nachtvorst krijgen. Sommige planten zijn ondanks dat ze in het voorjaar bevroren zijn toch nog redelijk gegroeid. Realistisch moeten de planten nog zeker 5 jaar staan voordat een redelijk opbrengst kan verwachten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted December 18, 2017 Share Posted December 18, 2017 Pautske? Zo zo, toevallig onlangs zaken gedaan met Marcel van Fruitlent? Of worden ze tegenwoordig ook online aangeboden op Poolse of Litouwse websites? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
permanatuurtuin Posted December 18, 2017 Share Posted December 18, 2017 Deaflora Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted December 18, 2017 Share Posted December 18, 2017 Ik heb de 2 topics samengevoegd, dus het kan zijn dat het gesprek nu niet helemaal soepel loopt. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna3 Posted June 4, 2018 Author Share Posted June 4, 2018 Hoe gaat het met jullie kolomikta's? De mijne doet het dit jaar super! Zo hard gegroeid dat de takken van de schutting 'afbuigen'. Blad heeft weer witten en gekleurde punten, en onder al dat blad barst het van de kiwibessen. Ben heel benieuwd naar de smaak, maar moet nog 2-3 maanden wachten tot ze rijp zijn geloof ik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
permanatuurtuin Posted June 4, 2018 Share Posted June 4, 2018 Mijn planten groeien snel, maar zijn helaas nog niet zo groot. Dit jaar doen ze het in ieder geval een stuk beter dan de afgelopen 2 jaar. Ik heb aan één plant een paar vruchtjes hangen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted June 4, 2018 Share Posted June 4, 2018 Ha Anna, leuk om te zien dat de planten -waarbij ik ooit nog een rol gespeeld heb- het zo goed doen ! Mijn vollegronds exemplaren doen het ook prima. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted June 14, 2021 Share Posted June 14, 2021 Ik heb diverse Kolomikta staan. De Dr. Szymanowski is nu al op twee locaties in tweeën gebroken. Bij de tweede was de bovenkant van de plant ook verdwenen. Er zijn hier weinig katten. Af en toe komt een kat heel hard over mijn pad rennen richting bos, dat is het. Daarom vind ik het wel wat vreemd. Ik ga er toch maar wat kippengaas omheen zetten voor alle zekerheid. Ik weet niet of het de kat is. Hij moet er bovenop zijn gaan zitten om dit te veroorzaken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertus Posted June 15, 2021 Share Posted June 15, 2021 Ik heb (als het goed is / hopelijk) een koppel Kolomikta's staan. De Sentyabrskaya (v) en de Adam (m), vergeten te noteren welke welke is. Ik mijn twijfel of het allebei Kolomikta's zijn. Bovenste foto is duidelijk van een Kolomikta (m of v?), deze heeft al weken geleden gebloeid, bloemen zijn er allemaal vanaf gevallen. De kiwibes op de onderste foto staat momenteel in bloei, het zijn vrouwelijke bloemen en heeft totaal andere bladeren, dus als het een Kolomikta is dan moet het de Syntyabrskaya zijn. Beide planten staan op het noorden maar krijgen wel voldoende licht. Ik heb mijn twijfel omdat bladeren en bloeitijd van de 2 zo verschillend zijn. Heeft iemand ervaring met bloei / bloeitijden / bladeren van Kolomikta's? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted June 15, 2021 Share Posted June 15, 2021 (edited) Ik heb de Adam en de Sentyabraskaya en die zien er niet uit als die laatste foto. Ik heb ook een Dr. Szymanowski en die heeft blad dat meer lijkt op die laatste foto, maar dan lichter. Het kan ook dat je een arguta gekregen hebt. Dat gebeurde mij bij een Nederlandse verkoper. Ik zit zelf te twijfelen of mijn Dr. Szymanowski niet argutas zijn. Vanwege dat blad, maar ook omdat eentje onder de schutting door naar de zon wil kruipen. Een ander exemplaar staat weg te kwijnen in de halfschaduw. Waar de Kolomikta juist heel blij mee is. De eerste foto is denk ik de Sentyabraskaya. Adam heeft wat donkerder bladranden bij mij. Edited June 15, 2021 by fre3ke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertus Posted June 16, 2021 Share Posted June 16, 2021 14 uren geleden, fre3ke zei: Het kan ook dat je een arguta gekregen hebt Dat zou wel balen zijn 😠 ..... de bloei is wel precies gelijktijdig met mijn Issai. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted June 16, 2021 Share Posted June 16, 2021 ..of het is Dr. szymanowski. Bij mij te jong om te bloeien, maar misschien kan @Anna3 zeggen wanneer die bloeit. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna3 Posted June 17, 2021 Author Share Posted June 17, 2021 Op de foto in het eerste bericht zie je een bloemetje op 31 mei. De bloei start wel iets eerder, maar mijn ervaring is dat afhangt van hoe koud het voorjaar is. Dit jaar waren ze erg laat, ook met blad. Ik heb de planten dit jaar ook enorm gesnoeid, waardoor er weinig en wat latere bloei was. Het eerste weekend van juni heb ik de planten nog meer toegetakeld wegens een verhuizing. Hopelijk overleven ze het, want het is niet echt ideaal om ze in juni te verplanten. @Goldfish, wat is jouw ervaring met de bloeitijd? @Bertus,de bladeren zien eruit als op de bovenste foto. Die onderste lijkt mij ook een andere plant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted June 17, 2021 Share Posted June 17, 2021 (edited) Als ik de eerste foto's van Anna3 uitvergroot, denk ik dat ik hetzelfde probleem heb als Bertus. 5x een Siberische kiwibes Dr. Szymanowski die niet klopt. Dit is het blad. Edit: als deze planten uit zaad worden gekweekt, is het misschien een kruising van Arguta en Kolomikta. Edited June 17, 2021 by fre3ke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertus Posted June 17, 2021 Share Posted June 17, 2021 Nou @fre3ke dan kunnen we samen 😭. Nu rest voor mij de vraag of mijn Kolomikta m of v is. Eigenlijk geplant voor het verkleurend blad en niet direct voor de vruchtjes. Bijgevoegd close-up van een blad van mijn "valse kolomikta" .... tja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted June 17, 2021 Share Posted June 17, 2021 23 uren geleden, Bertus zei: Dat zou wel balen zijn 😠 ..... de bloei is wel precies gelijktijdig met mijn Issai. Maar de Issai zal een andere Arguta (en dan wel raszuivere ) niet kunnen bestuiven. Issai is in staat om zonder bevruchting vruchten voort te brengen, zij het minder dan bij bestuiving door een mannelijke arguta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts