Look Posted August 3, 2016 Share Posted August 3, 2016 Ik heb mijzelf het boek "Verrot lekker" cadeau gedaan en ben begonnen met fermenteren. Wij willen graag iets minder afhankelijk worden van de diepvriezer. Naast het drogen van groenten is fermenteren ( gecontroleerd laten rotten) een manier om voedsel te bewaren. Vroeger thuis had mijn moeder in de kelder 2 bruine Keulse potten. In de één zat gezouten andijvie ( erg lekker) en in de andere gezouten snijbonen. De Keulse potten en de kennis is helaas verloren gegaan en mijn moeder weet het ook niet meer.Dus nu heb ik: 1 kleine hoeveelheid bietjes in een glazen pot. Die ruikt goed.Ik heb ook een recept met 1 gele courgette en rozijnen geprobeerd en die ga ik straks weggooien, want die ruikt en proeft niet lekker.Ik heb mijn eerste portie zuurkool staan van spitsboog en dat ziet er redelijk uit.Het wordt een nieuw avontuur. Quote Diegene die veel heeft, kan ook veel uitdelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted August 3, 2016 Share Posted August 3, 2016 Leuk hoor fermenteren, heb ook een grote zuurkoolpot klaar staan om ooit Kimchi te maken. Alleen de slakken werkten dit jaar niet mee dus geen gepaste oogst om in te maken. Project doorgeschoven naar volgend jaar. Hier nog een topic over fermenteren:gefermenteerde-groente-t10290.html En als je rechtsboven in het zoekvak: Zuurkool intypt dan krijg je een heel aantal topics over het maken van zuurkool. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted August 3, 2016 Share Posted August 3, 2016 Hoe je bonen inmaakt met zout is nog wel terug te vinden op internet. Of het verstandig is, is een tweede.Vroeger was hoge bloeddruk een veel voorkomende kwaal door al dat inmaakzout. Mede daardoor sliepen mensen destijds vaak half zittend. Daarom waren die bedsteden zo kort, al waren de mensen destijds ook wel een stuk kleiner dan nu. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted August 5, 2016 Share Posted August 5, 2016 idd, er zit toch vrij veel zout in (tot 5 gewichts% zout), je krijgt snel meer dan de adh van 6 g/dag hier wel ge-experimenteerd met fermenteren van van alles en nog wat, maar vond persoonlijk alleen de zuurkool lekker, dus die blijft (max 1,5 gewichts% zout) door de non-winters van de laatste tijd hebben we ook een veel langer oogstseizoen dus bewaren wordt wat minder belangrijk dan vroeger mi (en de kinderen zijn de deur uit.... ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts