oscardevos Geplaatst: 28 augustus 2016 Auteur Geplaatst: 28 augustus 2016 Het valt me nu pas op dat de wesp die de zorg op zich neemt een ander achterlijf heeft. Waarschijnlijk de koningin? Quote
speets Geplaatst: 28 augustus 2016 Geplaatst: 28 augustus 2016 De koningin is wat groter dan de werksters en is degene die de eitjes legt: daartoe ze steekt haar achterlijf in een lege cel. De werksters zorgen voor de eitjes en de larven.En dan komen er ook nog darren voor in het verhaal. Die hebben een langer achterlijf en gekromde voelhoorntjes, zoals bokkehoorntjes Hier een leuke site met prachtige foto's. Van een echte liefhebber Als men zijn/haar vooroordelen opzij kan zetten en zich in deze insecten verdiept, blijken het hele mooie, leuke en nuttige beestjes te zijn.Zo goed dat je ze niet vernietigd hebt Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Erny Geplaatst: 28 augustus 2016 Geplaatst: 28 augustus 2016 Kan het misschien zijn dat de Koningin de larven een soort van Koninginnegelei voert? Leuk dat je het nest zo goed kunt observeren. Prachtige site Speets! En ook daar staat dat de Franse Veldwesp een heel vredelievend diertje is en het nest ook klein blijft. Quote
speets Geplaatst: 28 augustus 2016 Geplaatst: 28 augustus 2016 Het is andersom De larfjes die moeten uitgroeien tot koningin krijgen van de werksters koninginnegelei. Dat is extra voedzame kost, zodat ze tot koninginnen kunnen uitgroeien. Dat gaat over bijen. Ik weet niet of wespen dat ook zo doen. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Erny Geplaatst: 28 augustus 2016 Geplaatst: 28 augustus 2016 Oja... (iets met klepel en klok horen luiden ) Quote
oscardevos Geplaatst: 28 augustus 2016 Auteur Geplaatst: 28 augustus 2016 Bedankt voor die fraaie site, Speets! Mooi overzicht en vooral erg leerzaam. Quote
oscardevos Geplaatst: 3 september 2016 Auteur Geplaatst: 3 september 2016 Eventueel een paar van deze bestellen:http://nl.aliexpress.com/item/Fashion-Mosquito-Cap-Women-Men-Midge-Fly-Insect-Bucket-Hat-Fishing-Camping-Field-Jungle-Mask-Face/32223607870.html?spm=2114.010208.3.11.w7QsDs&ws_ab_test=searchweb201556_7,searchweb201602_4_10057_10056_10037_10055_10054_301_10059_10033_10058_10032_10017_107_10060_10061_10052_414_10062_10053_413_10050_10051,searchweb201603_1&btsid=3da4911e-50bb-4cf7-b1ff-50569c418b61 Waren erg nuttig bij mij vorig jaar (had ze tegen de knudjes aangeschaft). Kunnen je jongens het ook van iets dichterbij bekijken... onder begeleiding. Bedankt Erny voor je tip! IK heb 24 augustus 2 muskietenhoedjes besteld en gister waren deze al binnen. 9 dagen dus; prima snelle zending vanuit China. Quote
paddestoelengek Geplaatst: 4 september 2016 Geplaatst: 4 september 2016 IK heb 24 augustus 2 muskietenhoedjes besteld en gister waren deze al binnen. 9 dagen dus; prima snelle zending vanuit China. hoe is de kwaliteit Oscar? gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Erny Geplaatst: 4 september 2016 Geplaatst: 4 september 2016 Mooi, die zijn lekker snel binnen. Was bij mij ook zo en trouwens met al het spul wat ik bij Ali bestel... de Express staat er blijkbaar niet voor niets achter. Kwaliteit is prima voor de 1,50 euro (incl verzend) die ik heb betaald voor die dingen. Je moet er niet aan gaan hangen natuurlijk maar verder prima. Mocht je b.v. een visser zijn en zo'n ding vaak gaan dragen dan zou ik voor een wat duurder modelletje gaan met iets betere pasvorm qua hoedgedeelte en dat gedeelte eventueel van katoen ipv polyester. Quote
oscardevos Geplaatst: 4 september 2016 Auteur Geplaatst: 4 september 2016 Adriaan, zoals Erny al aangeeft is het hoedje van polyester, maar wel fraai gemaakt en mooi stikwerk.Voor kaalhoofdigen is het te dun, maar dan kun je evt. een petje eronder dragen.Gezien de prijs zeker aan te bevelen voor het doel wat ik voor ogen had, maar helaas: Het wespennest is waarschijnlijk naar beneden gekukeld! Wat is dit voor een gedrag? Ik zie geen jonge wespen. Het nest terugplaatsen lijkt me geen optie meer. Quote
speets Geplaatst: 4 september 2016 Geplaatst: 4 september 2016 O jammer! Zo te zien zoeken ze de raat.Ik zou het nest op een hoog tafeltje ofzo eronder leggen, misschien vinden ze het dan terug.Je moet nu wel uitkijken: ze zijn verstoord, dus misschien wat stekeriger dan normaal. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
oscardevos Geplaatst: 4 september 2016 Auteur Geplaatst: 4 september 2016 Ik zou het nest op een hoog tafeltje ofzo eronder leggen, misschien vinden ze het dan terug. Ik heb het nest -ondersteboven- gevonden achter een hoop spulletjes. Er was één wesp actief bij het nest.Er was een groepje wespen op de oude plek - daar waar het nest hing - doelloos aan het rondhangen en een aantal wespen bij het ventilatierooster van de schuur. Ik heb het nestje op een verhoging geplaatst en een stuk of 10 wespen met een grondpen en plankje opgepakt en weer op het nest gezet. Ze gingen meteen weer aan de slag Het muskietenhoedje en handschoenen waren niet nodig (maar wel een fijn idee). Geen enkele vorm van agressie. Er viel natuurlijk ook niet veel te verdedigen.Morgen kijk ik of alle wespen het nest weer hebben gevonden, zo niet dan help ik weer een handje.... Bedankt Speets voor de tip Quote
windindewilgen Geplaatst: 5 september 2016 Geplaatst: 5 september 2016 Wespen voeren hun larven met vlees dames en heren. Rauw vlees. Luizen rupsen andere insecten alles wat vervoerbaar is wordt naar de larven gebracht. Als dank scheiden de larven een druppel zoetstof af na het voeren door de wesp die dan weer nieuwe energie levert voor de wesp zodat die weer luizen en rupsjes gaat vangen. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
speets Geplaatst: 6 september 2016 Geplaatst: 6 september 2016 Wespen voeren hun larven met vlees dames en heren. Rauw vlees. Zei iemand dan van niet?? Hoe is het nu Oscar? Is het nog wat geworden met je volkje? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
oscardevos Geplaatst: 6 september 2016 Auteur Geplaatst: 6 september 2016 Er zitten nu enkele wespen op het nest, maar het overgrote deel zit weer daar waar het nest hing: aan de linkerbovenzijde van het raam aan de binnenzijde van mijn schuurtje. De afstand van het kleine nest (op de foto op een omgekeerde pot die op een stoel staat) tot de overige wespen is misschien te groot en reikt de tamtam niet zover? Of misschien moet ik de koningin eruit zien te pikken Er vanuit gaande dat zij tegen het raam zit? Maar waarom blijven die 2 wespen wel zitten? Quote
oscardevos Geplaatst: 6 september 2016 Auteur Geplaatst: 6 september 2016 Owjee, onderste foto even een kwartslag rechtsom denken, viel me niet op. De wespen zitten aan de linkerbovenzijde van het raam.Ik heb ze zojuist nog geprobeerd te verplaatsen op het nest, maar ze vliegem er net zo hard weer vandaan. Quote
speets Geplaatst: 7 september 2016 Geplaatst: 7 september 2016 Jammer hoor. Op je vragen weet ik geen antwoord. Ik zou zelf het nest in een netje ofzo aan een spijkertje op/bij de oude plek hangen.Het was in elk geval leuk en leerzaam, en de wespentijd loopt zo langzamerhand toch op z'n einde.Bedankt voor je mooie verslag P.S. Je kunt altijd je eigen bericht weer veranderen door op het potloodje rechts boven in het kader te klikken Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
oscardevos Geplaatst: 6 oktober 2016 Auteur Geplaatst: 6 oktober 2016 Situatie 6 oktober: Vreemde jongens, die Franse veldwespen Quote
paddestoelengek Geplaatst: 6 oktober 2016 Geplaatst: 6 oktober 2016 Wat wil je met het land van herkomst..... gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
speets Geplaatst: 6 oktober 2016 Geplaatst: 6 oktober 2016 Hé wat bijzonder, hebben ze het toch nog gevonden Ik heb geen overzicht, maar het lijkt erop dat er nog poppen uit zijn gekomen (minder witte dekseltjes).Zijn het er meer geworden?Wat zijn die twee gele bolletjes midden links?En ik zie darren, is dat nieuw? Vertel Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
pippi Geplaatst: 7 oktober 2016 Geplaatst: 7 oktober 2016 Ik heb niet veel verstand van wespen, maar nu zou het toch zo'n beetje afgelopen moeten zijn? Is het niet zo dat alleen de koninginnen overwinteren? Maar dan dus wel bevrucht, dus nu darren in het nest? Bizar eigenlijk dat verwante diersoorten als honingbijen, wespen, hommels en wilde bijen allemaal zo'n compleet andere levenswijze, levencyclus en sociale structuur hebben. Hoe dan ook heb ik ergens wel medelijden met die wespenwerksters, die ten dode opgeschreven zijn en wanhopig op zoek gaan naar zoet voedsel omdat ze niks meer te vreten krijgen in het nest na al hun harde werken. Met dat in je achterhoofd kijk je toch anders naar een zwerm wespen en een afvalbak vol ijspapiertjes. Nogmaals, ik heb er bar weinig verstand van, maar ik vraag me wel af hoe en waarom die verschillende levenswijzen zijn ontstaan. iemand die dat weet? Als in een kolonie overwinteren zoals honingbijen doen de meest efficiënte manier is met de meeste overlevingskansen voor de soort, zou je verwachten dat alle soorten bijen dat in de loop der eeuwen waren gaan doen. En dat geldt net zo goed voor de andere manieren van leven. Wat heeft het verschil gemaakt? Bij dieren als vogels kan je dat wel verzinnen, een groep spreeuwen of zwaluwen heeft betere overlevingskansen dan een groep reigers of kolonie arenden, vanwege voedingspatroon etc. Maar wat maakt nou dat een wespenkoningin alleen overwintert en dat een wilde bij hooguit in de buurt van een paar zusjes de kinders voortbrengt? Zou leven in een groep - daar waar voldoende voedsel is - niet altijd efficiënter zijn? Gut ik wordt nu bijna filosofisch. Quote
oscardevos Geplaatst: 8 oktober 2016 Auteur Geplaatst: 8 oktober 2016 Scherp gezien Speets, de darren zijn nieuw (ik heb opgezocht dat darren gekromde uiteinden aan de voelsprieten hebben). Ik heb er verder ook geen verstand van. Ik heb wel 2 filmpjes gemaakt, waarop 2 darren zijn te zien. Gele bolletje zijn misschien restanten van een dode larve? Het nest heeft wel even op de grond gelegen. Quote
speets Geplaatst: 8 oktober 2016 Geplaatst: 8 oktober 2016 Hé wat leuk Jammer dat het 2e filmpje op het moment suprême stopt. Die dar is duidelijk wat van plan. Denk je dat de koningin er nog bij is?Vliegen ze nog uit? Wat een mazzel dat je er zo met je neus bovenop kan zitten. Ben heel benieuwd hoe het verder gaat Is niet iets voor jou?Het volgende filmpje is trouwens ook heel mooi, alleen al vanwege die prachtige sonate van Beethoven. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
oscardevos Geplaatst: 8 oktober 2016 Auteur Geplaatst: 8 oktober 2016 Ik heb begrepen dat de koningin niet meer van de werksters is te onderscheiden rond deze tijd?Ik denk wel dat de koningin er nog bij is en dat ze nog gaan uitvliegen, in elk geval blijven ze de vliegspieren oefenen zoals uit het eerste filmpje goed blijkt.Fantastische filmpjes! De drinkende wesp heeft trouwens ook gevoel voor ritme! Quote
speets Geplaatst: 9 oktober 2016 Geplaatst: 9 oktober 2016 Ik bedoelde eigenlijk of ze nog geregeld naar buiten vliegen om te foerageren. Ze zullen toch af en toe energie moeten bijtanken in de vorm van prooi of honing. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.