Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Eerste hulp bij wespennesten


oscardevos

Aanbevolen berichten

Vanavond nog even het schuurtje binnengegaan. Helaas net als vorig jaar is het nest weer naar beneden gekukeld.

Het materiaal van het plafond is blijkbaar te glad. Toch een nadeel van zo'n prefab schuurtje

 

Ik heb het nestje weer gepakt, maar mieren hadden het al grotendeels geroofd.

Ik zag toch nog wat glibberigs in verschillende cellen in het donker, dus ik heb een hangmatje gemaakt van insectengaas en daar het nest in gelegd, met de openingen naar boven natuurlijk. De twee koninginnen zaten in het ventilatierooster en deze heb ik weer naar het nest geleid.

 

Als er toch nog larven in de cellen zitten, dan hoop ik dat ze de zorg weer hervatten anders is het snel afgelopen dit jaar.

 

Jammer hoor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh Oscar, wat jammer, ik hoop dat het toch nog goed komt!

 

Misschien is het een idee om een bakje met suikerwater (buiten bereik van de mieren) neer te zetten om de koninginnen wat extra energie te geven om opnieuw te beginnen? En wat drinkbakje betreft is mijn ervaring dat een wat lager schaaltje met steentjes/knikkers erin wel favoriet is.

 

Ik duim voor je mooie wespjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Speets, pippi en henkg, bedankt voor jullie tips

 

Vanavond direct gekeken wat het effect was van mijn actie gisteravond. Zoals uitgelegd heb ik een hangmatje gemaakt van vitrage en daarop het nestje gelegd, na de laatste mier weggeblazen te hebben.

 

Nestje, zie pijl. Natuurlijk een mooie opening richting ventilatierooster gelaten:

 

2017-06-12221716381497298672.png

 

Je kijkt nu tegen de onderzijde van het nestje aan. Volgens mij kijken de dames beiden naar beneden:

 

2017-06-12221393411497298562.png

 

Toch even een foto via het ventilatiegat:

 

P101083935041497298953.JPG

 

En dan n.a.v. jullie tips een beetje verwennen met een tweegangen diner (suikerwater en water) vlakbij het rooster:

 

P101084464831497298902.jpg

 

Maar jammer dat het verpoppen niet meer goed vast te leggen is. Ik laat ze lekker met rust...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Suikerwater: Franse veldwespen lusten toch geen zoetigheid?

Gelukkig niet, mijn bier, limonade, aardbeientoetjes en zo vinden ze niet interessant.

 

Klopt henk, volgens publicatie van Jan Smit - de veldwespen POLISTES DOMINULUS en P. BIGLUMIS rukken op

in nederland (hymenoptera: vespidae) in Nederlandse Faunistische Mededelingen 18 ‒ 2003: 81-88:

 

"De veldwespen van het genus Polistes (Opm. Oscar: bergveldwesp en Franse veldwesp) behoren ook tot de plooivleugelwespen, maar zij zijn niet lastig en komen nooit op onze zoetigheden of drankjes af. Ze bezoeken wel bloemen, om daar nectar te drinken of op te halen voor in het nest."

 

en

 

"Volwassen veldwespen hebben suikerwater, zoals nectar, nodig als brandstof. Dat halen ze uit bloemen, extraflorale nectariën of bladluizen. Ze leggen hiervan een voorraadje aan in enkele cellen om te gebruiken bij slechte weersomstandigheden. Daarnaast halen de volwassen dieren ook water, dat voornamelijk gebruikt wordt bij de warmteregulatie van het nest."

 

Ik heb het suikerwater dus maar weggehaald

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Daarnaast halen de volwassen dieren ook water, dat voornamelijk gebruikt wordt bij de warmteregulatie van het nest."

Aha, dat kan verklaren waarom ik ze vooral zie drinken ("tanken") bij warm zonnig weer. Een nest heb ik echter nog niet gezien, misschien zit het nest bij de buren.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
  • 9 maanden later ...

@Oscar: Hoe gaan jouw veldwespen nu?

Hier (gisteren, heet, brandende zon) vlogen ze af en aan om water te tanken. Altijd wel drie tegelijkertijd, terwijl de volgenden al in een wachtcirkel rondvlogen. Ze hebben hier een voorkeur voor alg-achtig regenwater, boven het verse drinkwater van de kat. Beide heb ik onbeperkt beschikbaar, op vaste plekken, en dat weten ze.

Nesten heb ik nog steeds niet ontdekt. Omdat ze steeds vastberaden komen en gaan van / naar het ONO zullen daar ergens wel nesten zijn. Ik geloof het verder wel, laat ze maar lekker daar ergens wonen. Sommige buren waren trouwens onbekend met de onschuldigheid van die beestjes, ik denk dat ze ze nu met rust laten.

En: gelukkig, in nu vier jaar, nog vrijwel geen limonadewesp (Duitse wesp) gezien. Waar Franse veldwespen zijn, zijn er geen Duitse wespen?

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Henk, ik zie dat ik vorig jaar half april al Franse veldwesp nestactiviteit had gepost. Ik heb jouw tip - ruwe plank tegen het dak lijmen - ook ter harte genomen en dit begin van dit jaar gedaan. Maar nog geen Franse veldwesp gezien in mijn schuurtje. Misschien wat later, ik hou jullie op de hoogte. Wil graag nog mooie fotootjes van de larven in de raat maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
  • 4 weeks later...

@Oscar: jammer dat je dit jaar geen nest hebt. Voor de duidelijkheid: van Franse veldwespen, niet van de Duitse / limonade wesp!

Ik weet nog steeds niet waar hier de nesten zitten, maar met dit weer is het bij mij een drukte van belang:

 

 

Ze zijn er erg druk mee. (met het water tanken om de nesten af te koelen). Heel leuk om naar te kijken.

 

O ja: je hoeft echt niet bang te zijn voor deze soort (alleen wél vlak bij het nest: dat moet verdedigd worden). Ze houden niet van zoet en niet van mensen. Ik ben tot nu toe één keer gestoken. Vorig jaar. Toen leunde ik -blote rug- tegen een houten bankje, waar nou net een veldwesp wat algen aan het afschrapen was.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...