Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Hoi,

Ik heb een paar vragen over tuinvogeltjes.

Wanneer kun je vogels in de tuin zien? Bepaald jaargetijde, ochtend/middag/schemer?

Komen er wel vogels in mijn suburbian tuin? Mijn tuin heeft een paar grote struiken (stermagnolia, vlinderstruik, japanse esdoon) en een grote druivenrank met vrucht. Ik woon ook langs een groenstrook met gras en bomen. Maar de tuinen om mij heen zijn veelal betegeld of vooral kleine plantjes. Ik heb ook niet bepaald een bos.... maar ik probeer wel iets.. (er is wel al van de druif gegeten, maar een klein beetje en ik heb afgelopen half jaar, sinds ik hier woon, pas 1 keer een vogeltje gezien)

Onze buren hebben een voliere met, naar mijn mening, herrieschoppers. Zouden die vogels de kleine roodborstjes enzo afweren?

Ik heb sinds kort twee nestkastjes en ik wil in de herfst ook wel gaan bijvoeren, maar een beetje jammer als mijn tuin vogel-on-vriendelijk is, door elementen waar ik geen (directe) invloed op kan uitoefenen.

Geplaatst:

Het is nu geen vogelseizoen. De jongen zijn uitgevlogen, sommige vogels zijn al vertrokken naar warmer oorden en andere zijn tijdelijk naar het bos verhuisd. Ze zijn sowieso minder zichtbaar en houden ze zich stil omdat het voortplantingsseizoen voorbij is. Dan hoeft het territorium even niet meer zo hard verdedigd te worden.

Kortom: weinig vogels te zien en te horen op dit moment.

Als de bessen en zaden 'in het wild' op raken, verschijnen ze wel weer in de tuinen, zeker als je voert.

Roodborstjes (en winterkoninkjes en nog van alles) zijn insectenetertjes. Die trek je naar je tuin door bijvoorbeeld klimplanten te laten groeien, waar ze lekker spinnetjes en torretjes kunnen opscharrelen.

En vooral ook niet te netjes zijn. Niet te veel schoffelen, lekkere ruige onderbegroeing, veel kruiden...

Wie zijn tuin 'winterklaar' maakt, haalt alle oude plantendelen weg waar zaadjes in zitten voor de zaadeters, en waar ook weer spinnetjes en andere beesjes in zitten voor de insecteneters. Dus gewoon laten staan. Is ook een veel mooier en natuurlijker gezicht in de winter. Vooral als er sneeuw ligt. Vinnik

Ik heb trouwens veel vogels in de tuin juist omdat de buren de boel betegeld hebben.

Nestkastjes kun je het beste met de opening naar het Oosten hangen. Op het Noorden is te koud, en op het Zuiden (en Westen) wordt snel te heet voor de jonkjes.

En last but not least: bestel hier het gratis magazine 'Vogels dichterbij' van Vogelbescherming Nederland. Succes

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

• 2 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

Hii Speets,

Bedankt voor je antwoord!

Ik heb wel een paar grote planten, grote druivenrank, 2 klimops en 2 andere klimmers, vlinderstruik, stermagnolia en japanse esdoorn. Hopelijk genoeg beschutting en insecten. Verwijderd materiaal gooi ik onder de laatstgenoemde planten, dat is meer de wilde "boshoek" (in heel erg minimalistische vorm dan, haha).

Bijvoeren vind ik straks wel leuk.

Ik zag laatst een tweede vogel en vandaag zat er een vers vogelpoepje op ons bankje! Oh ja, dat doen ze ook. (Even de tuinslang en opgelost) Maar langzaam begint het.

Ow en ik heb de app van de vogelbescherming inmiddels gedownload!

Geplaatst:

Al een paar nachten hoor ik een vreemd vogel geluid en na lang zoeken op mijn vogels in Nederland app gevonden

Een VELDUIL deze komt weinig voor in Limburg en heb het dan ook gemeld.

image49431474182618.jpeg

Geplaatst:

@speets het kan zijn dat het in Nederland anders is dan in vlaanderen maar roodborstjes en winterkoninkjes zijn zaad eters bij ons . Anders kunnen deze vogels nooit overleven in de winter .

Laat ons een bloem en wat gras dat nog groen is.

Vergeet voor een keer hoeveel geld een miljoen is.

Geplaatst:

Haha, nee hoor Flos, de Vlaamse en Nederlandse vogels verschillen nauwelijks/niet in levenswijze

Natuurlijk: in de winter moeten ook de insecteneters, voorzover ze niet naar warmere streken trekken, deels overgaan op ander voedsel. Maar daarmee behoren ze nog niet tot de zaadeters.

Insecteneters hebben een smal, dun snaveltje waarmee ze goed insecten uit hun holletjes kunnen peuren. Zoals winterkoninkjes en roodborstjes.

Zaadeters daarentegen hebben juist een sterke bolle snavel waarmee ze zaden en nootjes kunnen kraken. Zoals mussen en vinken.

Er zijn natuurlijk ook uitzonderingen en tussenvormen, maar dit is de algemeen gehanteerde indeling van het vogelrijk op grond van hun voedingsgewoonten. Het is niet iets wat ik persoonlijk bedacht heb

Overigens zijn er ook winterkoninkjes en roodborstjes die 's winters naar andere streken trekken. Kijk maar eens op een vogelsite

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Vogels zijn dol op heggen, daarin kunnen ze zich verschuilen voor andere dieren, tevens helpt het als je het gehele jaar door water in je tuin hebt staan voor te drinken en te badderen.

Geplaatst:

Mijn merels gaan dood! Ik heb er al een paar keer een in de tuin gehad die de hele dag een beetje op de grond zat te suffen. Voer voor de poes. Nu begrijp ik dat die waarschijnlijk geïnfecteerd waren met het Usutuvirus

Er zitten hier nu inderdaad opvallend weinig merels. Normaliter beginnen ze in de herfst hun territorium veilig te stellen en zie je overal merels geagiteerd achter elkaar aan jagen voor de beste plek.

Jammer, maar ik heb ook wel eens bedacht dat er wel erg veel merels komen. Ze brengen hier rustig 3 legsels per zomer groot.

En dan rollen ze later vechtend over straat om hun territorium te verdedigen. Letterlijk!

2016-09-03ouwe-merel80361474622153.JPG

Zieke merel.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic