Ga naar inhoud

Wat is er nu weer met mijn perenboom aan de hand ?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Steeds meer bladeren en twijgen verkleuren bruin en verdrogen . Het probleem lijkt op willekeurige plaatsen te ontstaan al hebben de onderste delen van de boom er het meeste last van. Kan het zijn dat de boom reageert op de bordeauxse pap die ik op een kale plek van de stam gesmeerd heb ( zie : losse-bast-perenboom-t20962.html ) en die nu misschien in de sapstroom terecht komt ?

De boom had ik al min of meer afgeschreven maar nu maak ik me er helemaal geen illusie meer over . Ik ga hem rooien maar uit pure nieuwsgierigheid zou ik toch wel graag willen weten wat de oorzaak is van dit probleem. Is het de bordeauxse pap of is het toch een of andere aantasting/ziekte ?

pe122771474065628.JPGpe286321474065637.JPGpe353911474065645.JPGpe466981474065654.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

De boom heeft in ieder geval last van perenroest...dus dan moet er in de buurt van uw perenboom een juniperus conifeer staan...als u die zou kunnen verwijderen?

Geplaatst:

Eh, herfst?

Serieus, ik maak me op dit moment geen zorgen meer over verkleurende blaadjes van alles wat niet wintergroen is. Volgend jaar nieuw jaar, nieuwe kansen. Goeie winter eroverheen, en dan zien we wel weer in het voorjaar hoe alles het doet.

Geplaatst:

@harms1

De perenroest lijkt me hier een ondergeschikt probleem . Bij een lichte aantasting , de boom had er ieder jaar wel wat 'last' van , heeft zoiets nauwelijks of geen invloed op gezondheid en opbrengst van een boom . Met het probleem dat zich nu voordoet heeft het in ieder geval niets te maken.

Van meidoorn heb ik een hele haag staan maar die heeft voor zover ik weet geen bacterievuur . Ik zal die haag morgen voor de zekerheid toch eens zorgvuldig gaan bekijken. Bovendien is het probleem met de perenboom pas kort geleden ontstaan.

In het artikel dat ik via onderstaande link vond worden de symptomen van bacterievuur goed omschreven. Morgen kijk ik eens in hoeverre ze overeenkomen met die van mijn perenboom.

http://flevotuin.nl/files/bacterievuur.pdf

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Aha...zoals u kunt zien op de site van houtwal, is de combinatie van perenbomen en meidoorn dus bijzonder ongunstig! Dus Een v.d. twee zal dan het veld.moeten ruimen... verwijder de perenboom(en) en ga voor appels? Ik noem maar een dwarsstraat...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...