weknow Geplaatst: 7 december 2016 Geplaatst: 7 december 2016 Leuk Henk....interessant, dus doen Tip: werk ook met speciale kiemzaden (bijvoorbeeld die van de Peulenschil)..eventueel meerdere soorten....kiemen 100% en zeer snel. Eventueel kan ik je wel een monster-assortimentje sturen daarvoor. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Richard74 Geplaatst: 3 januari 2017 Geplaatst: 3 januari 2017 @WeKnow nog even over de link die je een paar maanden geleden onder de aandacht bracht. http://www.gardenmyths.com/compost-is-it-poisoning-your-garden/ Onderstaande tekst maakte mij persoonlijk nog wel blij: If you are going to use compost, it is better to use plant based compost than manure based compost since the former contains relatively less phosphorus. Keep using compost, but don’t add more than an inch or two a year on your landscape plants. Because you harvest from a vegetable garden and remove nutrients in the form of food, you can use up to three inches there. Ik gebruik alleen maar plant based compost, enkel groen en bruin materiaal dus. Manure based compost is met mest, gezien het feit wat onze dieren tegenwoordig eten wil ik persoonlijk niets van dierenmest op mijn tuin hebben. Maar dat is persoonlijk Bij Landscape plants 1 a 2 inches, dat is grofweg 3 a 5 cm. Bij een groentetuin jaarlijks 3 inches, en dat is bijna 8cm. Dat is wat ik van plan was voor de komende jaren. Ik maak me dus geen zorgen over vervuiling, zeker omdat ik geen mest gebruik voor mijn compost. Quote
Wortel Geplaatst: 3 januari 2017 Geplaatst: 3 januari 2017 Vervuiling van mest, hangt natuurlijk ook af van de herkomst. Mijn mest in de compost is alleen van mijn 2 konijnen de de 2 geiten van de buren. Maar daarvan is het grooste gedeelte stro... dus voornamelijk bruin? Quote
Richard74 Geplaatst: 6 januari 2017 Geplaatst: 6 januari 2017 Reactie van Charles: Hello Richard, and thanks Felix for your reply.The article concludes by saying “Keep using compost, but don’t add more than an inch or two a year on your landscape plants”.That is exactly what I recommend, normally two inches for intensive vegetable production, which needs more than landscape plants. This article does not address the difference between ornamental and vegetable gardening. For compost usage, I don’t see a disagreement here. And animal composts are only one of many I use and recommend. Well-made compost in my experience hangs on well to it’s nitrogen. If it did not, my crops could not be as leafy and abundant as they are. Including when I have spread the compost in a preceding November, then I still have dark green broccoli leaves and abundant harvests even in the following October. Kan je daar wat mee WeKnow? Quote
weknow Geplaatst: 13 januari 2017 Geplaatst: 13 januari 2017 Ik had al kort via PB gereageerd, Richard. Nu even wat uitgebreider en inhoudelijker n.a.v. de reactie die je van Charles Dowding kreeg. Na een of twee jaar de methode van Dowding ook te hebben toegepast, werd ik er door publicaties van Velt (o.a. het Handboek voor de moestuin en artikelen in hun tijdschrift Seizoenen) en studiebijeenkomsten voor Velt-lesgevers op geattendeerd dat het heel goed mogelijk is dat je in een ecologische moestuin, waar je consequent met compost de bodem voedt en bemest, een voedingstoestand van de bodem creëert, waarbij je aanzienlijk boven de in Vlaanderen (en waarschijnlijk ook in Nederland) geldende normen in het Mestdecreet (MAP, intussen zijn er 5 versies) uit zou kunnen komen. Professionele landbouwers, wel of niet bio, zijn hier aan gebonden en dienen via metingen, een mestadministratie e.d. aan te tonen dat zij niet te veel stikstof en fosfaten aan de bodem toevoegen, zodat deze niet via vervluchtiging, maar vooral via uitspoeling in het milieu (lucht, grondwater en oppervlaktewater) kunnen terecht komen. (Zie bijvoorbeeld deze links- Vlaanderen http://www.vcm-mestverwerking.be/information/index_nl.phtml?informationtreeid=26- Nederland http://www.clo.nl/indicatoren/nl0400-wettelijke-normen-meststoffen ) Ik denk dat het terecht is dat de bureaumedewerkers van Velt zich inzetten voor dat ook liefhebbers-tuiniers zich in principe aan deze normen houden...zich bewust zijn van dat je ook als je ecologisch wilt tuinieren, onbedoeld aan milieuschadelijke overbemesting kunt doen....Het gaat om de zaak zelf (tuinieren op een werkelijk ecologische manier) en ook om de geloofwaardigheid van ecologisch tuinieren. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik bepaald nog niet de indruk heb dat deze boodschap, die sinds 2 a 3 jaar in allerlei publicaties naar voren komt, al echt is doorgedrongen/echt opgepikt onder de mensen tot wie Velt zich als vereniging richt. Deels zal dat er aan liggen dat we vaak eigenlijk niet weten hoeveel voedingsstoffen er al in onze bodem zijn opgeslagen via compost e.d. en hoeveel daarvan jaarlijks wordt vrijgegeven. Deels ook omdat we steeds geleerd hebben dat compostgebruik een succesvolle en ecologische manier van werken bij uitstek is, maar pas de laatste decennia beter zijn gaan begrijpen hoe dat dat dan precies werkt....onbekendheid dus...en misschien ook een heilig huisje? (Een opmerking tussendoor: Het Mestdecreet in Vlaanderen en de Mestwetgeving in Nederland zijn sterk gedacht vanuit de gangbare landbouw en de praktijken die daar gemeengoed zijn. Er is ook kritiek op. Vanuit ecologische hoek wordt er bijvoorbeeld gepleit voor een andere regelgeving die kijkt naar alle milieueffecten van een werkwijze. Een belangrijke, maar ook geheel andere discussie...dus ik laat dit verder buiten beschouwing nu.) In de nieuwste versie (2014) van het Handboek Ecologisch Tuinieren van Velt wordt een rekenmodel gepresenteerd en gebruikt om een ecologische verantwoorde bemesting van een moestuin op basis van compost te bepalen. Mede omdat ik al enkele jaren bezig was met de "Dowding-methode" (kort gezegd: Breng jaarlijks een 5 cm. compost - of geheel verteerde dierlijke mest, beschouwt Dowding ook als compost - bovenop je tuin en laat de grond verder met rust) heb ik een herberekening/schatting gemaakt voor wat dit in de praktijk betekent. Het resultaat, wat een verantwoorde hoeveelheid is en binnen de normen blijft, vind je kort op bladzijde 1 van dit topic...het 3e bericht. De reactie die Charles Dowding geeft op de vraag van Richard is precies wat hij overal zegt. 2 inch per jaar voor een moestuin. Zonder twijfel krijg je daarmee al na 1 jaar een behoorlijke groei en oogst in een nieuwe moestuin en na 3 a 4 jaar kun je ook voor veeleisende gewassen geweldige oogsten verwachten. Je krijgt dan een luchtige, voedzame en gezonde bodem vol met het gewenste bodemleven. Maar volgens het rekenmodel van Velt zul je na 3..misschien 4...jaar ook aan een nitraat en fosfaatniveau gaan komen dat boven de normen komt. Het probleem van het Velt Handboek is dat het rekenmodel dat ze uitwerken behoorlijk moeilijk is. Om het te begrijpen en te hanteren moet je echt een studie doen en je er echt heel goed in verdiepen. Hoe goed en terecht ook dat ze dit ecologisch aspect van de moestuin naar voren brengen, ik vrees dat het nog lang duurt voordat het echt breed bekend en gebruikt wordt door al die mensen die ecologisch willen werken. Het is zeker mogelijk om ook met de Velt-maat een gezonde en vruchtbare moestuin te maken., maar vraagt ook behoorlijk wat kennis en aanvullende maatregelen, zeker voor veeleisende gewassen. Met name het voorzien in de benodigde stikstof om bijv. kolen of prei goed te laten groeien, zo geven ze zelf ook toe en geven een aantal adviezen hiervoor, zal soms moeilijk zijn. (Eigenlijk zeggen ze daarvan tussen de regels doordat we met iets kleinere, maar gezonde, planten en oogst genoegen moeten nemen). Andere ecologische "goeroes" als Charles Dowding doen hun best om te laten zien hoe op een ecologische manier een super-vruchtbare moestuin mogelijk is. Maar met het door Velt naar voren gebrachte probleem van dat ze zo eigenlijk een voor het milieu situatie van overbemesting zijn ze geheel niet bekend. (Ik heb wel eens overwogen om dit aan Dowding voor te leggen...maar om een goed onderbouwd verhaal in het Engels te maken waarvoor ook het Velt Handboek 70 bladzijden nodig heeft.....dat gaat boven mijn vermogen...nog los van dat ik niet weet of hij er oor naar zal hebben?) Er zijn op het internet best een hele reeks andere websites e.d. te vinden van mensen die op een soortgelijke manier werken en er hun ding van hebben gemaakt om de wereld hiervan te overtuigen. De filmpjes van One Yard Revolution zijn daar ook een leuk voorbeeld van. Ik vind dat interessant en vaak leerzaam. Maar toen ik het filmpje in onderstaande link zag, waarin o.a. de resultaten van een bodemonderzoek naar hun vele jaren met organisch materiaal gevoede en niet gespitte grond werden gepresenteerd...realiseerde ik mij dat hun trotse resultaten over de meer dan goede vruchtbaarheid van hun grond tegelijk betekenen dat deze grond ook zeer overbemest zal zijn. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
pippi Geplaatst: 13 januari 2017 Auteur Geplaatst: 13 januari 2017 Weknow, in dat filmpje geven ze zelf ook al aan dat ze gaan minderen met compost, en alleen nog maar eigen compost gaan gebruiken en niks meer van buiten in gaan brengen. ik denk echt dat dat ook het streven zou moeten zijn, en dat je bij gebruik van alleen eigen compost (en eigen mulch als je er nog iets bovenop wil), je altijd wel onder die grens van overbemesting blijft? Bij een nieuwe tuin lukt dat uiteraard niet, want dan heb je nog nul eigen compost, maar als je in jaar 1 die 5cm extern haalt, en je gaat vanaf jaar 2 of jaar 3 alleen eigen compost gebruiken, dan kom je denk ik heel aardig in de richting van jouw advies qua compostgift, toch? En even on topic : de compost van de VTV wordt nu volgende week geleverd in plaats van in februari. Dus dat wordt kruiwagens rijden volgend weekend, en van de week nog even flink wat karton halen bij de Lidl, en nog wat extra blad verzamelen en nog wat stro aankopen, want ik heb lang niet genoeg voor de hele tuin. Ik denk dat ik wanneer mijn karton en mulch op is, simpelweg alleen die laag compost op de resterende bedden gooi. Is meteen een leuk vergelijkend experiment om te zien of het uiteindelijk een verschil maakt qua onkruid en slakken en bodemgesteldheid met de bedden die al onder een dikke complete laag liggen. Het zal wel raar zijn, maar ik heb er echt zin in om een miljoen keer met een kruiwagen compost naar mijn tuin te brengen. (10 kruiwagens per m3, schat het bestuur in, stelletje macho's. Ik doe wel halve kruiwagens, mijn rug moet nog langer mee. ) Quote
Bit Geplaatst: 13 januari 2017 Geplaatst: 13 januari 2017 Bedenk echter wél, dat als volgende week zaterdag de vorst nog stevig in de grond zit, je beter die klus nog even kunt uitstellen. Quote
pippi Geplaatst: 14 januari 2017 Auteur Geplaatst: 14 januari 2017 Bedenk echter wél, dat als volgende week zaterdag de vorst nog stevig in de grond zit, je beter die klus nog even kunt uitstellen. Oh poep, daar heb je gelijk in. Je isoleert juist de kou in de grond als je bij vriesweer gaat bedekken, zo was het toch? Nou ja, ik kan wel alvast mijn compostbakken vol gooien en verder zoveel mogelijk op een hoop gooien op een stuk waar voorlopig niks wordt geplant. Dan komt dat verspreiden wel als het weer wat zachter wordt. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.