Jump to content

Hoeveel compost kopen?


pippi
 Share

Recommended Posts

Als er genoeg gegadigden zijn kan ik via de volkstuinvereniging biologische natuurcompost kopen voor 25 euro per m3. Volgens mij is dat een hele mooie prijs. Nou heb ik al zo'n beetje zitten rekenen, ik heb 220 m2 tuin, daar gaat terras en schuur en kas etc. vanaf, zeg voor het gemak dat ik 150 m2 met een laag compost van 3 cm wil bedekken. Dan zou ik meer dan 4 m3 nodig hebben. En dat lijkt me weer zo ontzettend veel als ik deze calculator gebruik:

 

http://www.vlaco.be/compostcalculator

 

Want die zegt dat ik voor de aanleg van een moestuin 3 m3 nodig heb. En het is eigenlijk geen 'aanleg' want het is al een moestuin, en het is ook geen slechte grond ofzo.

 

Voordat ik nou veel te veel koop, wat adviseren jullie?

Link to comment
Share on other sites

Teveel bestaat toch niet? Wij hebben vorig jaar 20cm aangebracht. Was een gazon dus wellicht zo arm en voedselloos als wat. Andere situatie dus dan bij jou. 1 m3 extra maakt toch maar een centimeter meer? Of je nu 3 of 4cm legt is toch niet echt een verschil.

 

Welja, teveel bestaat wel. De kolen groeiden fantastisch in die compost. Maar wortelen, radijzen en andere knolgroenten mislukten. Heel veel loof (door stikstof) maar niks van knol. Ik had pastinaken van meer dan 2m maar met een piepklein houterig knolletje. Een mysterie hou die overeind bleef. Waar je wortels en zo zou zetten zou ik dus maar weinig compost gebruiken.

 

Wij hebben de compost niet in de grond gewerkt.

Link to comment
Share on other sites

Ik kan jouw situatie niet precies inschatten. Als ik de adviezen uit het nieuwste Velt-handboek en de ervaringen van Charles Dowding combineer is dit een aardige inschatting:

 

Als eerste "bemesting" (eigenlijk meer voeding & opbouw van bodemleven > voeding van je planten in de loop der jaren erna, die geleidelijk wordt opgebouwd) in een nieuwe tuin zou ik ca. 5 cm. adviseren in jaar 1, dan 2 a 3 cm. in jaar 2 en eventueel jaar 3, daarna een onderhouds/aanvullingslaag van gemiddeld 0,5 a 1 cm gewoon bovenop ieder jaar. Je kunt dan de gewassen die veel voedsel willen wat meer geven en de sobere eters een jaar weinig of niets. Blijf je te hoge dosissen geven dan krijg je op den duur een overbemesting.

 

Maar als je tuin in het verleden al volop compost/organisch materiaal gehad heeft zou de onderhoudsdosis moeten volstaan en is aanvullende bemesting weinig meer nodig.

 

Je moet dus zelf even inschatten (of laten onderzoeken) hoeveel organisch materiaal (koolstofmeting) je bodem bevat. Door een goed bodemleven komen op deze manier jaarlijks een deel van de in compost gebonden voedingstoffen voor je planten ter beschikking.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

Weknow, ik kreeg de indruk dat de huidige huurders zeker wel compost hebben gebruikt in de afgelopen jaren, ook met groenbemesters hebben gewerkt, maar niet doorlopend hebben gemulcht. Daarom dacht ik aan een laagje van ongeveer 3 cm, bovenop een laag karton, om de grond lekker te beschermen tijdens de winter en het bodemleven een extra boost te geven. Met een beetje geluk heb ik dan vanaf volgend jaar voldoende eigen compost om de boel te onderhouden.

 

Maar Ann heeft wel gelijk, teveel compost bestaat eigenlijk niet. Ik heb nu op de volkstuin natuurlijk nog nul compost in mijn compostbakken, dus wat ik over heb kan ik daarin kwijt en heb ik de komende tijd een voorraadje.

 

Dank voor de reacties!

Link to comment
Share on other sites

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Waaslander, ik kopieer even en plak uit de nieuwsbrief van de volkstuinvereniging:

 

Er zijn diverse mogelijkheden in de keuze van compost:

• Uit gft afval. Kost het minst, maar de kwaliteit is er dan ook naar.

• Uit tuinbouw- en groenafval. Een betere keuze, maar niet 100% biologisch.

• Natuurcompost uit 100% natuurproducten. Geschikt voor de biologische teelt.

Ons lijkt de beste keus de natuurcompost en we hebben hiervoor een offerte aangevraagd

 

Er zit ook zo'n garantie op dat het gebruikt mag worden in de biologische teelt.

 

Compost kan je denk ik wel altijd een 'natuurproduct' noemen, maar gft-afval (waar ik noem maar iets, stijfgespoten bossen bloemen in kunnen zitten) is niet biologisch. En afhankelijk van de kwaliteit van de leverancier loop je ook nog het risico op glas of plastic.

 

Compost van materiaal uit de traditionele tuinbouw kan GMO-troep of allerlei -ciden bevatten, maar dat weet je dus niet. Kan op zich dus prima compost zijn, maar niet gegarandeerd gifvrij.

 

Ik moet bekennen dat ik niet exact weet waar de natuurcompost vandaan komt, maar ik kan me voorstellen dat een deel ervan bestaat uit snoeiafval en maaisel uit parken waar verder niks aan gedaan wordt qua bestrijding of bemesting. Hoe dan ook lijkt het mij prima compost, en ik ben wel blij verrast dat het bestuur van de vereniging meteen heeft gekozen voor die optie. Ongetwijfeld de duurste optie, maar dan nog is het een prima prijs. Als je een kuub bio-compost bij de Intratuin wil halen ben je denk ik zeker 150 euri kwijt in plaats van 25.

 

Het is nou hopen dat er voldoende gegadigden zijn.

Link to comment
Share on other sites

compost is eigenlijk een grondverbeteraar, volgens de handelaar waar ik hem heb gekocht was het best om hem goed in te werken en dan even te wachten vooraleer te zaaien omdat anders het zaad zou verbranden. Ik heb dat zo gedaan en een geweldige opbrengst gehad maar ik heb niet overdreven met de toegediende hoeveelheid compost ongeveer 2m3 op 200m2.

Link to comment
Share on other sites

Sorry, Eddy. Ben blij dat het bij jou goed werkte. Maar die handelaar verkoopt toch wel kletskoek.

 

(Tenzij hij onrijpe compost levert...en dat is vaak zo!.....die remt de groei om 2 redenen: 1. Het nog verder verteren zelf vraagt ook voedingstoffen en 2. Er zijn nog andere micro-organismen actief, dan die juist in een gezond bodemleven thuishoren.

Ook zou het kunnen zijn dat hij mest in zijn compost verwerkt en een zgn. "snelcomposteringsproces" toepast, dat maar enkele maanden duurt. Op zich is er niets mis mee als mest van koeien, paarden, schapen o.i.d. mee wordt gecomposteerd, maar niet volledig verteerde mest blijft gewoon mest, met alle nadelen van dien....risico op verbranding ( = hoge dosis stikstof en evt. fosfor, dat wortels aantast). Volledig verteerde = verrotte mest is gelijkwaardig aan compost, mits er een goede verhouding groen/bruin is gebruikt)

 

Goede compost geeft nooit verbranding...is veilig, aangezien de daarin gebonden voedingsstoffen zeer langzaam en geleidelijk vrijkomen. Ik weet dat het in de werkwijzen van landbouwers makkelijker is om compost in te werken, maar in een moestuin o.i.d. werkt het beter om er mee te mulchen.

 

Dat het bij jou zo goed groeide zal voor een deel komen door de compost, aangezien er het eerste jaar na aanbrengen zeker een klein percentage voedingstoffen vrijkomt, maar de echt voedende waarde is vooral een kwestie van geleidelijke, meerjarige, volgehouden opbouw van een vruchtbare bodem die een behoorlijk percentage stabiele koolstof-met-voedingstoffen ("humus") bevat. Je goede resultaten zullen ook komen omdat je bodem nog voldoende bevatte of omdat je nog andere bemesting hebt gebruikt, denk ik.

 

Wettelijk gezien mag compost overigens niet als "mest" worden verkocht...daarom heet het in de handel....vooral landbouwers kopen het in grote hoeveelheden.... "bodemverbeteraar". Dat wil niet zeggen dat het geen voeding levert voor je bodem en planten, maar op een heel andere manier dan wat als mest verkocht mag worden. Het werkt indirect...voedt bodemleven als koolstof waaraan allerlei voedingstoffen langdurig gebonden zijn. Doordat het als voedsel voor bodemorganismen dient, die daarmee heel geleidelijk de gebonden voedingstoffen vrijstellen.....voor stikstof bijvoorbeeld kan dat proces 20 jaar en meer duren.

 

Wat compost is, welke soorten bestaan en verhandeld worden (en allerlei gebruikte termen daarvoor) is behoorlijk onduidelijk , blijkt ook weer uit dit topic. Het is verwarrend en er is voor zover ik weet maar een beperkte regelgeving over.

Twee termen staan wel vast: GFT-compost en Groencompost.

De eerste wordt gemaakt van wat er zoal in groene kliko's wordt opgehaald en dit proces gebeurt (deels of geheel) via vergisting. Het eindresultaat wordt met steekproeven gecontroleerd als het door gecertificeerde bedrijven wordt gemaakt op wat er nog in zit. De normen voor wat er in mag zitten zijn minder streng dan er voor biologische landbouw geldt en daarom mag deze niet in de biosector worden gebruikt.

Groencompost wordt gemaakt van maaisel, snoeihout e.d. dat door groenbedrijven, overheden e.d. wordt aangeleverd en ook (hier althans) door particulieren gebracht kan worden naar milieustraten/containerparken. De normen voor de term groencompost zijn strenger en vallen binnen die van de biosector, waar deze gebruikt mag worden. Dit hoeft overigens niets te zeggen over resten plastic, stenen, glas e.d. die er nog in kunnen voorkomen aangezien deze volgens de regels geen chemisch effect hebben. Wel zie ik dat in de loop der jaren deze laatste soorten vervuiling veel minder geworden zijn, in de compost die ik gratis kan halen op de milieustraat hier.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

Inmiddels zijn er voldoende afnemers dus de compost gaat besteld worden.

 

Ik heb voor de grap nog eens globaal zitten rekenen, en als 3 kuub 3000 liter is (dat klopt volgens mij wel zo ongeveer), dan zou ik deze hoeveelheid bio-compost nooit zomaar even hebben kunnen kopen of droog brood moeten gaan eten. Bij de allergoedkoopste leverancier betaal je al 3 tot 4 euro voor 40 liter.

 

@weknow, ik ga er vanuit dat de kwaliteit van die compost gelijk is aan wat ik zie dat hier uit de parken wordt afgevoerd. Daar zal misschien eens een chipszakje of condoom tussen het maaisel zitten, maar glas of stenen horen volgens mij niet thuis in fatsoenlijke compost.

Link to comment
Share on other sites

Gewicht van compost zal ongeveer 0,7 van het volume zijn. 1m3 = ongeveer 0,7 ton. (Van allerlei variabelen afhankelijk natuurlijk, maar dat is de maat die een bedrijf hier in de buurt rekent en die ik ook zo ongeveer in andere bronnen tegenkom.

Prijs voor particulieren ligt er op 12,50 voor een enkele ton (of aanhanger vol) en vanaf een aantal tonnen gaat dat naar 5 Euro. De bezorgkosten zijn duurder dan de inhoud van een 30 ton vrachtwagen, zelfs binnen een straal van een 10 a 15 km. )

 

Vlaco in Belgie rekent, afhankelijk van de fijnheidsgraad van de compost die verschilt per vestiging 2 a 6 Euro per ton. Ik moet ze nog een bezorg-offerte vragen want we overwegen om voor de bostuin in wording enkele vrachtwagens te laten komen.....Nu ga ik - soms 3 a 4 x per week - aanhangwagens vol scheppen op de milieustraat en dat is gezien de tijd en het werk niet zo erg economisch.

 

Vraag me niet hoe het kan dat er naast plasticresten (bindertjes, vuilniszakstukjes e.d.) ook glas en stenen in compost zitten...misschien omdat bladeren en takken grootschalig bij elkaar worden geharkt en geveegd? Tegenwoordig is dat in de (gratis hier) compost die je op de milieustraat kunt scheppen lang niet meer zo erg als enkele jaren terug....toen vond ik ook metaal en zelfs baterijen en heel veel andere rotzooi in elke schep.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

Weknow, jij noemt wel verbazingwekkend lage prijzen. Gewone mensen zoals ik die wel eens bio-compost bij de Intratuin hebben gekocht betaalden daar dik 7 euro voor 40 liter voor.

 

Hoe dan ook is het allemaal reden te meer om vooral zelf compost te maken.

Link to comment
Share on other sites

Wij kunnen nog steeds bij de gemeente terecht voor gratis compost, transport is nu wel ten laste van de 'koper', dus zelf halen of een transporteur vragen. Laden doen ze dan weer wel voor u als het met de mechanische schop kan, in zakken vullen moet ge zelf doen maar een grote schep op mijn kar is gratis en weegt dan meer da een ton.

En die is Vlaco gekeurd.

Maar.... Moest ik die nu eens in zakken vullen en verkopen????????

Nee, is me te lastig.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Wij gaan met de vereniging ook compost bestellen. Bij ons is de prijs 1 euro per afgestreken kruiwagen, dus ongeveer 12 euro per m3.

 

Ik heb zelf voor mijn tuin 3m3 besteld en daarnaast nog 240 liter gedroogde koemest. Mijn tuin heeft een aardige achterstand wat betreft de gesteldheid van de grond.

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Link to comment
Share on other sites

Bij ons op de vereniging kan ik ook compost kopen voor 0,50 euro per kruiwagen, dit bedrag is voldoende om de transportkosten te dekken.

De compost zelf krijgt de vereniging gratis ten tijde van de compostdagen.

 

Helaas is dat van het voorjaar en meestal is de hoop nog goed warm als we het gestort krijgen.

Daarom heb ik de afgelopen twee maanden regelmatig zelf mijn compost gehaald bij de fabriek, en verleden week nog eens twee grote aanhangers vol.

 

De bedden die leeg waren heb ik een laag van 15 cm. gegeven en de rest op een hoop op de tuin om te laten rijpen, dan kan dat op de later vrijkomende bedden gestort worden.

 

Peter.

Link to comment
Share on other sites

Mijn intentie is zeer zeker niet om het topic te kapen maar wel een vraag hierover, ik lees overal dat vele ieder jaar de grond ophogen met compost. Wordt deze dermate verwerkt dat het grondniveau weer zakt? Ik heb namelijk meerdere 'borders' in de tuin, als ik deze ga ophogen komen ze duidelijk boven de rand uit x ieder jaar, reken maar uit.

Link to comment
Share on other sites

Zal geleidelijk omhoog komen, maar minder dan de hoeveelheid die je toevoegt. Compost = voedsel voor bodemleven en wordt in de loop van vele jaren geleidelijk vele malen opgegeten en tot o.a. voedingstoffen voor planten herleid...maar een deel van de koolstof blijft extra in de bodem. Tweede effect is dat bodem ook luchtiger (letterlijk: kan meer lucht en vocht bevatten) wordt door het humeuze materiaal en dus meer volume krijgt.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

Mijn intentie is zeer zeker niet om het topic te kapen maar wel een vraag hierover, ik lees overal dat vele ieder jaar de grond ophogen met compost. Wordt deze dermate verwerkt dat het grondniveau weer zakt? Ik heb namelijk meerdere 'borders' in de tuin, als ik deze ga ophogen komen ze duidelijk boven de rand uit x ieder jaar, reken maar uit.

 

Is het dan geen optie om nu 5cm grond af te voeren van de bovenkant en die te vervangen voor compost? Dan heb je een spreekwoordelijke buffer voordat het nijpend wordt.

 

Ik heb hier hetzelfde in mijn voortuin met de borders. Ik ga er gewoon wat compost op gooien en kijken hoe het loopt de komende jaren.

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Link to comment
Share on other sites

Mijn intentie is zeer zeker niet om het topic te kapen maar wel een vraag hierover, ik lees overal dat vele ieder jaar de grond ophogen met compost. Wordt deze dermate verwerkt dat het grondniveau weer zakt? Ik heb namelijk meerdere 'borders' in de tuin, als ik deze ga ophogen komen ze duidelijk boven de rand uit x ieder jaar, reken maar uit.

 

Compost is geen 'grond' he? Het is voeding. Dus je hoogt je grond er niet mee op. Ik heb vorig jaar heel veel karton-compost-mulch gebruikt omdat mijn hele tuin gereorganiseerd moest, en de kwaliteit van de grond is zichtbaar veel beter, maar de hoogte is nauwelijks meer geworden.

 

Is het dan geen optie om nu 5cm grond af te voeren van de bovenkant en die te vervangen voor compost? Dan heb je een spreekwoordelijke buffer voordat het nijpend wordt.

 

Ik denk dat je met afvoeren van de bovenste laag de boel alleen maar beschadigt. Die toplaag zit als het goed is bomvol leven, daar zou ik lekker vanaf blijven.

 

Ik heb hier hetzelfde in mijn voortuin met de borders. Ik ga er gewoon wat compost op gooien en kijken hoe het loopt de komende jaren.

 

Dat lijkt me verstandig.

Link to comment
Share on other sites

@WeKnow Ik volg inmiddels ook Charles Dowding blind, maar hij zegt elk jaar zo'n 5cm compost toe te voegen. Dat is ook wat ik doe en mijn opbrengsten gaan met sprongen vooruit. Ik las alleen dat je iets zei over overbemesting, is dat mogelijk met compost en hoe uit zich dat?

 

Ik ging er namelijk vanuit dat het niet mogelijk is, de plant neemt wat hij nodig heeft in mijn beleving, als er meer beschikbaar is wil dat toch niet zeggen dat er direct sprake is van overbemesting? Of zit ik er naast?

Link to comment
Share on other sites

@ Richard

 

Sinds 1,5 jaar is er het nieuwe (geheel vernieuwde) handboek van Velt. Daarin werden ook enkele hoofdstukken toegevoegd over bodem en bemesting. In dat handboek, maar ook tijdens een studiedag voor Velt-lesgevers en - korter - in een artikel in het Velt tijdschrift Seizoenen werd duidelijk gemaakt dat zelfs door vele jaren compostgebruik in een ecologische moestuin een situatie kan ontstaan waarbij vooral de stikstof en fosforwaarden boven de normen van het (Vlaamse) mestactieplan komen, waaraan alle boeren gehouden zijn. Als deze waarden hoger liggen dan spoelt het teveel in de bodem (fosfor en deel stikstof) of gaat als ammoniak de lucht in. (stikstof)

 

De nieuwe hoofdstukken in het Velt handboek proberen een bemesting-strategie te beschrijven binnen die normen. Ik heb heel wat studiewerk moeten verrichten (dat is echt geen hapklare brok in dat handboek ) om de aanpak van Dowding, die ik zelf ook toepas(te) en de veel strengere inzichten van het Handboek te combineren. Zo kom ik tot de volgende vuistregels, met een onderscheid tussen een nieuwe moestuin, waar nog geen of bijna geen compost werd gebruikt, en een moestuin waar al een aantal jaren werd bemest of volop met compost werd gewerkt.

In een nieuwe tuin is het zaak om aan een behoorlijk niveau van koolstof (organische stof) in je bodem op te bouwen. Het heeft weinig zin en werkt niet goed om dat in een keer te proberen...dat vraagt een periode van 3 a 5 jaar. In een reeds behoorlijk bemeste tuin, waar door organische mest en vooral compost het koolstofgehalte in de bodem al behoorlijk hoog is (ideaal is rond de 2,5 a 2,8 %) is het een kwestie van aanvullen van wat er jaarlijks door de planten verbruikt wordt.

 

In een nieuwe tuin begin je 1 a 2 jaar met een laag van ca. 5 cm en vervolgens nog enkele jaren rond de 3 cm. om daarna terug te vallen op de "aanvullings"-dosis van gemiddeld ongeveer 1/2 a 1 cm. per jaar, die je best vooral geeft aan de gewassen die veel voeding vragen. (Makkelijke maat: een emmer van 10 liter = 1 cm. per m2) De Velt-geen-overbemestings-normen zijn vrij krap en vragen in de praktijk soms wat aanvulling (bijv. plantenaftreksel) of bijkomende keuzes (bijv. een variëteit die robuust is en iets minder voeding nodig heeft).

 

De werking van rijpe compost, waarin voedingstoffen voor een zeer groot deel in vrij stabiele koolstofverbindingen worden opgeslagen = humificatie (en die krijg je alleen efficiënt door compost!) (dus ook een vorm van CO2 opslag in de bodem!) is nauw verbonden met een rijk (veel en veelsoortig) bodemleven, dat zeer geleidelijk de voedingstoffen weer vrijmaakt voor de planten...door deze opbouw van de bodem met compostmulch bereik je geleidelijk een bodemvruchtbaarheidsniveau waarbij ongeveer beschikbaar komt wat je gewassen nodig hebben...maar in ieder geval voor stikstof en ook wel voor fosfor (de voedingstoffen die via mestwetgeving van overheden in de hand worden gehouden om milieu-redenen) is een te veel wat vrijkomt ongewenst. Door met compost te werken die goed gemaakt is, werk je ecologischer omdat het ook een vorm van CO2 opslag in de bodem is en hoewel het op het totaal wat i.v.m. opwarming van de aarde maar enkele procenten kan bijdragen is het wel de meest eenvoudige en voor de hand liggende manier om al wat aan het opwarmingsprobleem te doen.

 

Overigens merk ik dat ook in Velt-kringen deze zorg van de schrijvers van het Handboek (o.a. de specialistische Velt-medewerkers hiervoor) nog lang geen gemeengoed is en er ook in zogenaamde ecologische moestuinen waarschijnlijk soms flink wordt overbemest

Nog een lange weg te gaan dus...zowel om nog veel meer het naadje van de kous te weten/leren/onderzoeken...als om zo te moestuinieren dat het toch niet ook eigenlijk meer schadelijk is voor het milieu dan we ons vaak realiseren.....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

@ Pippi

 

Dit zijn gemiddelde richtgetallen voor een moestuin. Vaste planten waarvan je niet veel oogst en die niet vanaf zaad of klein plantje moeten groeien elk jaar hebben veel minder voeding nodig.

 

Voor de specifieke voedingsbehoefte (wat ze aan voeding gebruiken) van diverse moestuingewassen per teelt verwijs ik naar de moestuinbijbel (handboek) van Velt. Die informatie wordt er per gewas gegeven. Moeilijk om een algemeen antwoord te geven. Is het wel verstandig om je grond zo lang leeg te laten? Zou dan tussenteelten van groenbemesters (bijvoorbeeld die veel organische stof voor je compost leveren) overwegen...maar die gebruiken ook veel (granen uit grasfamilies bijvoorbeeld) of weinig (boekweit. lupine...) voeding en moeten meegewogen worden bij teeltwissel.

 

Hoewel compost zeker een belangrijk effect heeft op ziektedruk in je tuin, is een combinatie van meerdere werkwijzen om ziekten te voorkomen (en dus ook wisselteelt) aan te bevelen, hoewel ook dat per gewas verschilt.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

@ Pippi

 

Dit zijn gemiddelde richtgetallen voor een moestuin. Vaste planten waarvan je niet veel oogst en die niet vanaf zaad of klein plantje moeten groeien elk jaar hebben veel minder voeding nodig. ]/quote]

 

Oh ik had juist gedacht dat je daar meer compost bij kon gooien, omdat dat dan door meer schimmels en wortels en alles wel ergens goed terecht zou komen.

 

Voor de specifieke voedingsbehoefte (wat ze aan voeding gebruiken) van diverse moestuingewassen per teelt verwijs ik naar de moestuinbijbel (handboek) van Velt. Die informatie wordt er per gewas gegeven. Moeilijk om een algemeen antwoord te geven. Is het wel verstandig om je grond zo lang leeg te laten? Zou dan tussenteelten van groenbemesters (bijvoorbeeld die veel organische stof voor je compost leveren) overwegen...maar die gebruiken ook veel (granen uit grasfamilies bijvoorbeeld) of weinig (boekweit. lupine...) voeding en moeten meegewogen worden bij teeltwissel.

 

Ik ga de Velt-bijbel op mijn verlanglijst zetten voor Sint en Kerst. Mijn kinders kennende krijg ik hem dan misschien volgend jaar voor moederdag.

 

Mijn gevoel zegt dat de grond leeg laten, zelfs met een goeie laag mulch, minder compost vraagt omdat er minder gebeurt in die grond. Planten nemen immers niet alleen voedingsstoffen op, maar geven tijdens de groei ook voeding af, maken weggetjes voor bodemleven en zorgen dat de boel in beweging blijft.

 

Hoewel compost zeker een belangrijk effect heeft op ziektedruk in je tuin, is een combinatie van meerdere werkwijzen om ziekten te voorkomen (en dus ook wisselteelt) aan te bevelen, hoewel ook dat per gewas verschilt.

 

Duh.

 

Ik las onlangs ergens dat 'goed boeren' eigenlijk vooral betekent dat je je grond voedt en verbetert. Eerst die grond, dan pas de groenten. Ik vond het wel een hoopgevende gedachte, kijkend naar mijn dappere spruiten die ondanks alle vraat nog steeds hun best doen, en ik heb ze nog wat compost gegeven.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...