Waaslander Geplaatst: 12 november 2016 Geplaatst: 12 november 2016 Bij het kijken naar kiemgroenten viel het me eigenlijk op dat er velen ook gewoon in de tuin staan.Zijn dit apparte rassen of zelfde rassen?Zakjes zaad zitten meestal erg veel zaden in , als zaden biologisch zijn en vervaldatum dreigt te verlopen kunt je deze dan gebruiken als kiemgroenten?Uikiemen staan er ook bij maar je gebruik steeds plantui maar er schiet 1 in het zaad waar je dus eigenlijk niks mee bent ,kunt je deze dan oogsten om als kiemgroenten te gebruiken? Of omgekeerd je heb nog wel wat zaad liggen van kiemgroenten maar niet van deze voor uit te zaaien in de tuin kunt je zaadjes van kiemgroenten gebruiken ? Quote
weknow Geplaatst: 12 november 2016 Geplaatst: 12 november 2016 Het ligt er maar aan welke groente. Meestal eet je alles op, dat wil zeggen kiem met zaadomhulsel. Van die soorten moet dus niet alleen de kiem lekker zijn, maar ook de resten van zaden die je mee op eet een goede proefervaring geven. Voorbeelden: prei, vele soorten radijsachtige, ui, linzen, alfalfa, bonen e.d.(die moeten wel nog gekookt of anders verhit worden om giftige stoffen die er rauw zijn af te breken) erwt-achtige, sommige granen. Voor de oogst van kiemzaden is het veel minder kritisch dan om verder te telen, omdat allerlei genetische kenmerken die voor een moestuin zeer belangrijk zijn, er eigenlijk niet toe doen. In principe is dus alle zaad geschikt, terwijl je voor nieuw moestuin-zaad juist heel streng moet selecteren. Een tweede kweekwijze (rucola, tuinkers, mosterd e.d.) is eigenlijk een soort babyblad dat je eet. Je zaait het in heel weinig grond, of zelfs maar vochtig papier en oogst de heel jonge blaadjes en steeltjes (de zaadresten en wortels eet je dus niet mee). Er kan heel veel als je zeker weet dat je zaden niet met gif behandeld zijn. Ook moet je weten dat je zaden voor zowat 100% kiemen (dus heel vers zijn) omdat anders je experiment bij voorbaat mislukt...d.w.z. je veel ongekiemde zaden gaat eten. Maar.....om een redelijke hoeveelheid zaad te oogsten om mee te kiemen is heel veel werk. Kijk ik naar de prijzen van biologische, speciaal daarvoor verkochte, kiemzaden (Dit is mijn favoriete adres, 120 gram radijszaden kost bijv. 2,75...genoeg voor een 20 a 30x een flinke portie kiemen...http://depeuleschil.nl/) dan is zelf telen of 1 a 2 gram uit een duur gekocht zaadzakje geen optie. Ik haal radijs aan omdat dat in een seizoen een behoorlijke hoeveelheid zaad kan geven (bij andere gewassen is het vaak meer werk en tijd)...maar om aan 120 gram te komen moet ik meerdere vierkante meters in zaad laten schieten en heb ik heel wat pluk en kuiswerk om die zaden schoon te oogsten...... Het kan dus goed, maar loont zich niet om zelf je kiemzaden te kweken. Kiemen....zeker ook tijdens de wintermaanden...kan ik wel van harte aanbevelen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Schuli Geplaatst: 12 november 2016 Geplaatst: 12 november 2016 Hallo weknow,Wat bedoel je moet je de bonen eerst koken voor je ze gaat kiemen dat doe ik nooit Hoi maaslander,Ik ben op het moment aan het kiemen en op mijn kiemzaden staat een kiemdatum de vervaldatum is 17-06-2017 tot zolang zijn ze kiemkrachtig wat je erna nog mee kan doen dat weet ik niet bij mij zijn ze ondertussen dan op.Oja de zaden heb ik vorig jaar gekocht .Groetjes ine Quote
weknow Geplaatst: 12 november 2016 Geplaatst: 12 november 2016 Wat bedoel je moet je de bonen eerst koken voor je ze gaat kiemen dat doe ik nooit Eerst koken voordat je ze eet. Als je ze kookt voor het kiemen, zullen ze echt niet meer kiemen. Nadat de droogbonen geweekt en eventueel gekiemd zijn dus, moet je ze nog "gaar" laten worden, door bijvoorbeeld te koken. Daarbij worden onverteerbare en mogelijk giftige stofjes afgebroken. Geldt zelfs voor verse sperziebonen e.d. Kiemen is eigenlijk niets anders dan langer weken....maar niet onder water, wel vochtig, omdat voor kiemen zuurstof nodig is. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Goldfish Geplaatst: 12 november 2016 Geplaatst: 12 november 2016 Een aantal bonen soorten zoals kidneyboon en ik dacht ook de bruine boon bevatten licht giftige lectines, die pas bij goede verhitting worden afgebroken. Wie sudderend op laag vuur chili con carne klaar maakt heeft dus een probleem(pje). Een rauwe sperzieboon is zeker ook licht giftig. Quote
bio-fee Geplaatst: 12 november 2016 Geplaatst: 12 november 2016 Maar als je bonen kiemt, dan eet je toch de schilletjes niet mee op, alleen de kiemen die daaruit zijn gekomen? Ik spoel mijn taugé (mungbonen) altijd af zodat de schilletjes verdwijnen.Kiemen zodanig lang koken dat de schadelijke stoffen in die schilletjes verdwenen zijn, zorgt voor kiemensnot. Normaal gesproken, als je bonen wilt eten, laat je ze een nacht weken en daarna kook je ze nog een behoorlijke tijd.Ik kan me dus niet zo goed voorstellen hoe jullie dat dan doen? Quote
Waaslander Geplaatst: 13 november 2016 Auteur Geplaatst: 13 november 2016 Maar.....om een redelijke hoeveelheid zaad te oogsten om mee te kiemen is heel veel werk. Kijk ik naar de prijzen van biologische, speciaal daarvoor verkochte, kiemzaden (Dit is mijn favoriete adres, 120 gram radijszaden kost bijv. 2,75...genoeg voor een 20 a 30x een flinke portie kiemen...http://depeuleschil.nl/) dan is zelf telen of 1 a 2 gram uit een duur gekocht zaadzakje geen optie. Ik haal radijs aan omdat dat in een seizoen een behoorlijke hoeveelheid zaad kan geven (bij andere gewassen is het vaak meer werk en tijd)...maar om aan 120 gram te komen moet ik meerdere vierkante meters in zaad laten schieten en heb ik heel wat pluk en kuiswerk om die zaden schoon te oogsten...... Het kan dus goed, maar loont zich niet om zelf je kiemzaden te kweken. Kiemen....zeker ook tijdens de wintermaanden...kan ik wel van harte aanbevelen. Bedankt voor de link . Wat een verschil in prijzen . Deze week in een doe het zelf winkel rucola zaden voor kiem tegen gekomen en meegenomen 10g voor 2.59 euroDe Peuleschil rucola 140g voor 2.5 euro 14 maal zoveel voor iets minder geld natuurlijk wel verzendkosten bij maar verschillende soorten besteld . Ja dan word de zaden zelf winnen veel minder interessant al komen ze ongewenst hoe ik schreef bij de ui in mijn openingsbericht . En ook traditionele groenten zaden overschotten bij hun vervaldatum minder interessant. Wat ik wel vond op hun site bij de veel gestelde vragen :Moeten jullie kiemen voor gebruik worden gewassen?Tijdens de productie van onze kiemen wordt géén gebruik gemaakt van bestrijdingsmiddelen, kunstmesten e.d. Wat dit betreft is het dus niet nodig om de kiemen te wassen. Wél gebruiken we voor een aantal kiemsoorten het wassen als middel om de kiemen grotendeels van pelletjes te ontdoen en om onontkiemd zaad te verwijderen, zodat er een frisser uiterlijk ontstaat. Ook thuiskiemers kunnen om deze redenen hun verkregen kiemen wassen. Dit is echter niet noodzakelijk; de pelletjes zijn gewoon eetbaar en bevatten bovendien veel ruwe vezels Quote
timvk2000 Geplaatst: 14 november 2016 Geplaatst: 14 november 2016 Hoi allemaal, Na net de link naar de peulenschil te openen was ik direct verkocht. Ik heb nu 6 zakjes besteld. Oa tuinkers. Maar hoeveel zaden zitten daar nou ongeveer in? Hoe groor is zo'n zakje? Groetjes tim Quote
weknow Geplaatst: 14 november 2016 Geplaatst: 14 november 2016 Oa tuinkers. Maar hoeveel zaden zitten daar nou ongeveer in? Hoe groor is zo'n zakje? 135 gram per zak 1 gram = ca. 80 zaden (maar je hebt allerlei variëteiten...dus erg ongeveer) 135 x 80 zaden = 10.800 zaadjes = naar schatting genoeg voor 60 tot 80 x zo een doosje gekiemde tuinkers dat je bijvoorbeeld bij AH kunt kopen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.