Waaslander Geplaatst: 16 november 2016 Geplaatst: 16 november 2016 Bij omschrijving van biologische teelt lees ik onder meer Methodes die worden gebruikt in de biologische akkerbouw en tuinbouw om het gebruik van bestrijdingsmiddelen te voorkomen zijn onder meer een keuze voor resistente rassen en vruchtwisseling waarbij gewassen minder frequent op hetzelfde perceel worden geteeld Maar daar tegenover Het gebruik van genetisch gemodificeerde gewassen is onder de (niet wettelijk vastgelegde) criteria van de International Federation of Organic Agriculture Movements (IFOAM) en de (wettelijk vastgelegde) Europese verordening voor biologische landbouw niet toegestaan Die resistente rassen zijn dat niet vooral F1 zaden . Ik ben vooral gekomen tot deze vraag door tomaten . Nogal wat tomaten (wortel) ziektes kunnen vermeden worden door planten te enten en sterkere planten die overalgemeen minder vatbaar zijn voor ziekten . Dus biologisch want deze moeten niet bestreden worden ? Maar onderstammen zijn dan wel F1 zaden , dus daarom niet toegelaten ? En in serre maar om de 7 jaar tomaten op zelfde plaats zoals omschreven stond ? Denk dat de meeste hier niet toe komen. Dus daar wringt het schoentje voor mij . Wat is jullie idee er over ? Quote
Yuras Geplaatst: 16 november 2016 Geplaatst: 16 november 2016 F... en anderen hybride zijn niet genetisch gemodificeerd, dus wel biologisch zijn. Enten op zikteresistente onderstammen is ook niet in strijd met biologisch teelt. F1 hybride ontstaan bij gewoon kruisbestuiving van bestaande rassen met beide dominaant van een ouder en beide recessieve chromosomen van andere ouder. Dat kan makkelijk (normaal besproken) in wilde natuur gebeuren. Quote
pippi Geplaatst: 16 november 2016 Geplaatst: 16 november 2016 Je hebt bio- en niet bio- F1-zaden, heeft niks met GMO te maken. Ik dacht dat het enige 'probleem' met F1-zaden altijd was dat je er (beter) geen zaden van kan winnen omdat alleen de eerste generatie de gewenste eigenschappen heeft. Quote
weknow Geplaatst: 16 november 2016 Geplaatst: 16 november 2016 F1-hybriden-zaden (dat is het goede woord) worden geproduceerd met een techniek van zaadproductie waarbij door heel gerichte kruisingen in combinatie met sterke inteelt zeer bepaalde eigenschappen aan planten worden meegegeven, die (want daarvoor zijn ze ontwikkeld) erg gunstig zouden zijn voor grootschalige landbouw. Bijna altijd gaat het om eigenschappen die voor een moestuinier eigenlijk niet interessant zijn. Ze passen helemaal in het beeld van hoogtechnologische industriële aanpak waar "gezondheid" van een gewas wordt nagestreefd door werken met gif en productie door hoge kunstmestbemestingen. Meestal gaat het om eigenschappen die goed verkopen of kostenbesparend zijn zoals:- uniformiteit van groenten (weinig uitzoekwerk na oogst en mooi ogend op de veiling of in de winkel)- mogelijkheid om alles tegelijk te oogsten.- Soms is er ook sprake van verminderde vatbaarheid voor ziekten of plagen...maar dan gaat het bijna nooit om ziekten of plagen die in een moestuin van belang zijn. Los van dat ze zelden zinvol zijn (eigenlijk niets extra''s te bieden hebben) voor een liefhebber die kleinschalig werkt en onnodig duur, mag je deze technologische kweek van zaden NIET los zien van de enorme verarming in variëteiten en toenemende afhankelijkheid van de landbouw (op wereldschaal) van enkele zaadgiganten, die de voedselproductie proberen te beheersen en monopoliseren. Edit:"Biologisch" denken en werken heeft als uitgangspunt om via selectie (om te kunnen blijven selecteren en verbeteren in voedselzaden,heb je zeer veel variëteiten nodig van een gewas en daarmee een zo breed mogelijke genenbank. Dus het streven om nog maar heel weinig rassen liefst wereldwijd te kunnen verkopen is op zich al heel gevaarlijk) sterke en gezonde soorten te ontwikkelen (vaak ook voor lokale situaties) die je in principe ook zelf kunt vermeerderen. Los van dat je F1-zaden meestal niet kunt vermeerderen (de 2e generatie is bijna altijd zeer inferieur van kwaliteit) en de gewenste goede resultaten met F1 hybriden vaak alleen mogelijk zijn als je ook de bijhorende (zeer hoge) bemesting toepast en bestrijdingstechnieken gebruikt (gif spuit) gaat het om het behoud van het recht om je eigen zaad te kiezen en kunnen vermeerderen en het in stand houden van vele soms oude (zoals heirlooms), maar ook vaak nieuwere goede selecties, soorten en variëteiten en daarvoor zijn zogenaamde zaadvaste soorten verreweg het beste. Daarbinnen zijn er vele sterkere, betere, resistentere soorten te vinden die, voor juist voor locale situaties geschikter zijn. De ecologische beweging zal zich dus inzetten voor veel soorten, instandhouding van heel veel goeds dat dreigt te verdwijnen en voor het recht en de mogelijkheden voor iedereen (boeren en liefhebbers) om eigen zaden te kiezen en mogen vermeerderen en gebruiken. (N.B. Ik zette het woordje "biologisch" tussen aanhalingstekens omdat ook een deel van de biologische markt en zadenteelt in handen is van dezelfde multinationals en toelaat om - weliswaar zonder kunstmest en bepaalde giften - industrieel te werken en alle macht naar zich toe te trekken...daarom liever het woord ecologisch...of, hoe vaag het ook is...duurzaam. Waaslander vroeg naar specifiek tomaten...en daar is het net iets anders dan bij andere gewassen. Reden is dat dat tomaten een van de weinige gewassen is die zich bijna uitsluitend via zelfbevruchting (inteelt dus) vermeerdert, waardoor het kweektechnische verhaal over F1-hybriden hier wat anders - makkelijker - loopt.. Daar zijn diverse topics over op dit forum....onder andere rond het zogenaamde "Zoetekesproject" van enkele jaren terug. (tip: gebruik zoekfunctie eens) Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Waaslander Geplaatst: 16 november 2016 Auteur Geplaatst: 16 november 2016 Waaslander vroeg naar specifiek tomaten...en daar is het net iets anders dan bij andere gewassen.Mijn vraag was vanuit de teelt van tomaten gekomen . Ik heb eigenlijk ook meer voor de zaadvaste planten . Ik deed dit op 3 verschillende onderstammen nml. Resistar,Vigomax en Caddy.het resultaat bij de opgekweekte planten was het volgende De Hybriden die ik geënt had brachten veel op,maar het resultaat bij deze planten tegenover de niet geënte was niet aanzienlijk meer.De heirloom tomaten die ik geënt had brachten wel meer op en bleven langer gezond dan de niet geënte heirlooms. uit https://www.moestuinforum.nl/tomaten-enten-t890.html Bij mij gaat het vooral dat de planten gezonder blijven zonder behandeling met welk product ook. Ja biologische producten heb ik ook soms mijn twijfels over . Een voorbeeld : een slakkenkorrel die in biologische landbouw mag gebruikt worden maar enkel in slakkenvallen . Voor mij is het biologisch of niet . Gebeurd er iets met slakkenval en kom de korrels op de grond is het niet meer biologisch ? Hulpmiddelen die ik hier soms lees en anders tegenkom tegen insecten en ziekten denk ik ook al dat hoort toch niet in de grond al zijn ze biologisch .(koperen draadje door tomatenstam , koper is toch ook een zwaar metaal?) Ik vermoed dat deze F1 niet biologische zaden (niet biologisch te vinden) juist positief kunnen zijn voor de heirlooms soorten . De onderstam beïnvloed de tomaten en de zaden niet . Daardoor kwam mijn vraag ? En ja zaden zijn eigenlijk schandalig duur. Daar zijn diverse topics over op dit forum....onder andere rond het zogenaamde "Zoetekesproject" van enkele jaren terug. (tip: gebruik zoekfunctie eens) zoekfunctie had ik al gebruikt op "enten tomaten" maar ga het eens doornemen . Quote
Wortel Geplaatst: 18 november 2016 Geplaatst: 18 november 2016 genetisch gemodificeerde gewassen zijn gewassen die genetisch in een laboratorium ontwikkeld zijn. Dus niet op een natuurlijke manier, dus niet biologisch omdat er allerlei middelen voor nodig zijn. F1 zijn op een natuurlijke manier met elkaar gekruisd, dus heeft niks met genetisch gemodificeerde gewassen te maken. Of F1 biologisch is... ik zou niet weten waarom niet. Als je twee biologisch geteeld rassen met elkaar kruisd waarom zou F1 dan niet biologisch zijn?? Wat is de definitie van biologisch? Quote
pippi Geplaatst: 21 november 2016 Geplaatst: 21 november 2016 Afgezien van biologisch of niet, ik vind ook 'zoals de natuur' telen wel belangrijk. En ja, ik heb ook fruitbomen die geënt zijn zodat ik straks niet met ladders in de weer hoef om te plukken, maar eenjarigen zoals tomaten enten... ik vind het toch wel erg kunstmatig, en ik kies dan toch veel liever voor rassen die sterk zijn tegen allerlei ziektes. Eenjarige planten zouden zich in een ideale situatie gewoon altijd zelf moeten kunnen uitzaaien, daar zijn het eenjarige planten voor. Bij nachtschade en alle dreigingen is dat lastig, maar al dat gehannes wat we doen, ik vraag me af of we daar nou echt sterkere planten van krijgen. Licht off-topic: op het stuk van mijn achtertuin dat al helemaal winterklaar was met een laag stro, heb ik opeens twee aardappelplantjes. Blijkbaar heb ik wat knollen over het hoofd gezien tijdens het rooien. Ze mogen lekker blijven staan, ik hoop van harte dan ze de winter overleven en als ze dat doen in en bloei schieten ga ik er zeker zaden van oogsten. Want aan dat soort planten heb je iets voor de toekomst. Planten die aan alle kanten betutteld en kunstmatig aangepast en beschermd moeten worden bieden geen voedselzekerheid. Quote
Waaslander Geplaatst: 22 november 2016 Auteur Geplaatst: 22 november 2016 Afgezien van biologisch of niet, ik vind ook 'zoals de natuur' telen wel belangrijk. En ja, ik heb ook fruitbomen die geënt zijn zodat ik straks niet met ladders in de weer hoef om te plukken, Volgens mij is het enten van fruitbomen ook voor net wat andere redenen dan voor enkel ze kleiner kortere (geen) stam te laten krijgen . Bonsais zijn ook niet geënt . Ja ik weet dat ze hierbij ook wortel snoei voor toepassen maar men wilt hier ze ook extreem klein houden . Het grootte probleem met de tomaten is gebrek aan wisselteelt . Ja ik heb een glazen serre en die verplaats je zomaar niet . Daardoor ontstaat na verloop van tijd kans op ziektes . Wat zijn alternatieven ?Om de paar jaar serre een 40 cm uitgraven en in de tuin dit ook en grond wisselen ? In potten ? En met wat ga je deze dan vullen om zo klein mogelijke impact op de natuur te hebben ? Potten betekend ook veel meer water geven .Of enten op een stam die voor bepaalde aandoeningen veel minder gevoelig zijn . Of enkel Hybriden zetten die hier minder gevoelig voor zijn . IK geef de voorkeur aan de heirloom tomaten (als het ware levend erfgoed). Daarom zou ik geënte planten testen . De stam doe niks aan de zaden dus die kunnen volgende jaren evengoed gebruikt worden voor de volgende generaties Quote
pippi Geplaatst: 22 november 2016 Geplaatst: 22 november 2016 Het probleem van wisselteelt in een kas lijkt me ook best lastig hoor. Grond vervangen lijkt me een hels karwei, potten ingraven is dan misschien nog een optie, en jouw oplossing van enten is dan niet eens zo gek. Het lijkt me alleen zo'n gedoe allemaal. Ik heb het probleem nog niet want ik ga in 2017 voor het eerst in een kas telen, maar ik geloof dat ik zelf voor de simpelste (luie-mensen ) oplossing zou gaan: pas ingrijpen als er inderdaad iets mis gaat, en dan rigoreus 1 of 2 jaar helemaal geen nachtschade in die kas. Quote
loes Geplaatst: 24 maart 2017 Geplaatst: 24 maart 2017 Het grootte probleem met de tomaten is gebrek aan wisselteelt . Ja ik heb een glazen serre en die verplaats je zomaar niet . Daardoor ontstaat na verloop van tijd kans op ziektes . Wat zijn alternatieven ?Om de paar jaar serre een 40 cm uitgraven en in de tuin dit ook en grond wisselen ? In potten ? En met wat ga je deze dan vullen om zo klein mogelijke impact op de natuur te hebben ? Potten betekend ook veel meer water geven Potten ingraven, dan hoef je niet meer water te geven als anders in de kas. Vullen met een zo klein mogelijke impact ? tuingrond en compost. Waar je de grond uit de tuin neemt en weer terug gooit kan dan weer volgens een wisselteelt methode. Ik heb geen kas maar deze manier pas ik toe in mijn kleine tuintje. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.