Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Een vraag om beter inzicht te krijgen.

Tegenwoordig is het gehele jaar rond vers fruit te verkrijgen. Deels afkomstig van ver weg, kweekgebieden op het zuidelijk halfrond als Zuid Afrika of Zuid Amerika waar het zomer is tijdens onze winter. Normaal zal ik dit soort fruit dat een enorme reis moet maken om ons van zogenaamd vers te voorzien, mijden. Het bekendste voorbeeld is de egaal groene appel "Granny smith" of de peer "Forel". maar ook van pruimen, peren, andere appels, perziken enz. zijn er zo steeds meer variëteiten te koop.

Wat ik me echter afvraag is hoe het groei, bloei en vruchtgedrag van dit soort rassen is in ons klimaat.? Kreeg bijvoorbeeld ooit in november een kist Granny Smith appels (zelfs ecologisch geteeld ) van een kennis, die weliswaar wat zuurder en kleiner waren dan wat je in de winkel koopt, maar waarmee ik toch tot april heel wat gerechtjes kon maken......

Wie kan er meer vertellen?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Interessante vraag.

Sinds enkele jaren ben ik in het bezit van vruchtdragende bomen van enkele Japanse zaailing pruimen en Pluots. Oorspronkelijk kwamen deze gekochte vruchten uit: California, Z. Afrika, Zuid Spanje. Ondanks dat deze fruitsoorten in een geheel ander biotoop zijn opgegroeid doen de nakomelingen (uit zaad) het in ons klimaat goed, wel is het zo dat deze bomen nogal vrij vroeg in het voorjaar gaan bloeien, met grote kans dat de bloesems bevriezen.

Mijn doel voor de aankoop van deze soorten fruit is gebaseerd uit pure interesse ook ik wilde graag weten of deze variëteiten het in ons klimaat doen. Ik ben zeker geen voorstander om zulk fruit vaker aan te schaffen, trouwens het fruit word er veel te vroeg geplukt en is vrijwel smakeloos, echter de zaden werden bomen en daar was het mij om te doen .

Een belangrijk punt bij dit soort bomen is de bestuiving, ik heb de indruk dat afhankelijk van het weer de kwaliteit van het stuifmeel maar ook van het nectar een belangrijke factor is. Honing bijen zijn nogal kieskeurig, ze houden niet zo van “vreemd”stuifmeel maar metselbijen daarentegen kijken niet zo nauw, bovendien vliegen ze al vrij vroeg in de lente. Bij Japanse pruimen en Pluots is het zo dat deze fruitsoorten enkel bestoven kunnen worden via kruisbestuiving, dit houdt tevens ook in dat deze gelijktijdig moeten bloeien. Gelukkig beschik ik inmiddels over geschikte bestuiver soorten.

weknow vraagt:

"Wat ik me echter afvraag is hoe het groei, bloei en vruchtgedrag van dit soort rassen is in ons klimaat.?"

Voor zover het in mijn mogelijkheden lag heb ik deze bomen kunnen vergelijken in: vruchten, groeikracht, bloei etc. via Plantpatenten van de originele planten.

Ik kom tot de conclusie dat mijn bomen gedurende de laatste vijf jaar het relatief goed doen in ons klimaat, waarschijnlijk spelen de zachte winters van de afgelopen winters hierin een grote rol.

Geplaatst:
  • Auteur

Dank alvast voor de uitleg en ervaringen, Persica!

Aanleiding voor de vraag was inderdaad een doosje pruimen dat ik gisteren kocht in een Franse supermarkt. Zowaar van bio-oorsprong....maar de kwaliteit was abominabel. De helft was na openen al rottend en alles was duidelijk onrijp. Afkomstig uit Spanje en van het ras "Angeleno".

Een Japanse pruim (Prunus salicina). Met wat googlen kwam ik er achter dat Angeleno synoniem is voor "Suplumsix" of ook wel "Suplum 6" en dat het om een heel late zeer goed bewaarbare soort zou gaan, maar ook dat ze voornamelijk wordt geteeld in Californie, Zuid-Afrika en andere landen op de andere helft van de aarde. Het valt me op dat rassen vaak geheel andere zijn dan wij kennen, maar ik weet niet of ik dat moet toeschrijven aan dat teeltgebieden een meer subtropisch klimaat hebben of aan een onderscheid tussen zuidelijk en noordelijk halfrond (waar uiteraard in beide meerdere klimaten voorkomen.)

Even terzijde: Dat deze aankoop (voor de zaden inderdaad....de vruchten neem ik er graag bij om op te eten) te lang in de schappen heeft gelegen waarschijnlijk...nou ja. Inderdaad, op jouw advies Persica, de afgelopen maanden her en der wat abrikozen, Japanse pruimen, pluots en zelf een portie plumcots ontdekt en gekocht...een keer bij de Lidl, enkele keren bij AH en ook in Franse supermarkten tijdens 2 korte vakanties. Leuk is daarbij dat vaak de rassen ook vermeld zijn...zeker in Frankrijk. Natuurlijk weet ik dat al dit fruit niet rasecht zal zaaien, maar als je al goede rassen als zaad gebruikt is de kans op een redelijke zaailing al wat groter. De eetkwaliteit van gekochte vruchten wisselt sterk....Ik had enkele keren heerlijke abrikozen en ook Pluots waren, mits nagerijpt in de fruitschaal, vaak beter dan eetbaar. Japanse pruimen wisselen erg sterk in smaak (maar onze gewone pruim vers van de boom is ook heel veel lekkerder dan alles wat je kunt kopen) en de plumcots vond ik heel verrassend na een dag of 10 narijpen....vooral de onverwachte appelachtige structuur van het vruchtvlees verraste me positief.

Alle pitten worden gekraakt en de kernen gaan na een half dagje weken in vochtig zand of met de "baggy-methode" (neemt veel minder plek in) ter stratificatie in de koelkast voor een maand of 3. Abrikozen gaan zelfs daar al snel kiemen...soms na minder dan 2 weken al. (hoewel het per ras sterk lijkt te verschillen) en ook de helft van de pluots en enkele Japanse pruimen beginnen in de koelkast bij een graad of 5 na 4 a 8 weken al uit te lopen. Heb er best wel lol in om het allemaal te volgen en vergelijken.

Maar nu weer terug naar de eigenlijke vraag: Verschil in vruchten/bomen die geteeld worden aan onze noordkant of de zuidelijke kant van de wereld......?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
Maar nu weer terug naar de eigenlijke vraag: Verschil in vruchten/bomen die geteeld worden aan onze noordkant of de zuidelijke kant van de wereld......?

In mijn mening maakt het niet uit welke halfronde van onze aardbal komen die vruchten. Maakt wel uit de klimaat verschil.

Als voorbeeld, appels Granny Smith, die afkomstig uit Australië zijn, doen ook supergoed in Europa (Italië, zuid Frankrijk). Ook peren als Forelle doen goed in zuid Duitsland of in Italië, net als in Zuid Afrika... Gewoon, klimaat verschil, aantal zonuren en intensiviteit van zonnestraal maakt de verschil, ook de bodem samenstelling, een beetje .

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic