Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zo ziet mijn framboos er nu uit:

framboos38681480344467.jpg

Ik ben er dit najaar helaas niet aan toegekomen om de takken die vruchten gedragen hebben, weg te snoeien. Kan ik dat nu alsnog doen, of beschadig ik de plant er dan teveel mee? Er is hier al lichte nachtvorst...

Of kan ik beter wachten tot het voorjaar?

Geplaatst:

Nu doen, biofee. Is de goede tijd!

Beetje nachtvorst is niet erg. Maar beter niet snoeien als het overdag echt vriest. Beetje koud en een droogmakend zonnetje is goed snoeiweer

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Oooh dus het kan nog, fijn!

Voorheen deed ik het veel vroeger dus ik was al bang dat ik te laat was.

Ik had vorige week in een opwelling ook nog snel mijn lavendel gesnoeid maar dat had eigenlijk wel al eerder gemoeten, dacht ik...

Geplaatst:

Jeetje nu nog frambozen aan je struik? Daar zat denk ik niet veel smaak meer aan, of wel?

Hier merk ik in elk geval dat ze niet lekker meer zijn zodra het kouder wordt.

Geplaatst:

Speets zal herfstframbozen hebben. Die dragen, wat afhankelijk van het ras, tot de vorst. Snoei is ook wat anders dan bij "gewone" = zomerframbozen. Van herfstframbozen is de oogsttijd ook veel langer, geleidelijker. Van een of enkele struiken pluk je af en toe een portie...hier eigenlijk alles "uit het handje naar het mondje", terwijl zomerframbozen hun (wat grotere meestal) oogst op enkele weken geven en daarmee ook wat lonender zijn voor jam e.d.

Logisch om herfstframbozen pas te snoeien als ze, nu dus, klaar zijn. Gaat heel eenvoudig.....te veel zijscheuten blijven weghalen en per struik ca. 6 sterke (of in de rij 10 a 12 per strekkende meter) aanhouden. Je kunt die hou-scheuten terugsnoeien op iets tussen enkele centimeters en 50 cm. Bij bijna tot op de grond terugsnoeien zal je oogst volgend jaar beter, met ook grotere vruchten zijn. Laat je een 40 a 50 cm. staan dan krijg je meestal al een wat kleinere vroegere oogst in de zomer en - geleidelijk overlopend - tweede oogst vanaf september. Maar met tot bijna tot op de grond terugsnoeien is je totale opbrengst beter, maar ook later. Herfstframbozen zijn wat minder ziektegevoelig en toleranter voor niet perfecte omstandigheden, maar ook wat minder uitmuntend in smaak....hoewel dat ook wat van ras afhangt. Ze worden ook wat minder hoog.

Bij zomerframbozen is tussen juli/september de oogst zeker afgelopen (oogsttijd verschilt wat per ras). Je ziet ook dat de takken die gedragen hebben al minder mooi worden dan. Die kun je wegknippen in de zomer en je laat een aantal sterke nieuwe scheuten staan en groeien. (5 a 6 per struik of ca. 10 per strekkende meter). Soms zijn de nieuwe scheuten, waaraan je het volgende jaar je vruchten krijgt, in juli/augustus al duidelijk te zien, soms komen ze ook nog later. De rest haal je weg (uittrekken, wegsteken) Sowieso zal het toch nog nodig zijn om in het late najaar of nu in de winter nog een 2e keer te snoeien.....er blijven nog latere, zwakkere scheuten verschijnen die je weg moet nemen en het kan gewenst zijn om te sterk groeiende nieuwe scheuten wat in te korten en op gewenste lengte te brengen. Op zich maakt het weinig uit of je einde zomer, in het najaar of nu nog snoeit. Einde zomer staat wat netter. Voor een goede opbrengst is het vooral belangrijk om de planten in toom te houden en het aantal dragende takken beperkt te houden.

Geplaatst:
Daar zat denk ik niet veel smaak meer aan, of wel?

Ja joh, heerlijk! Even opwarmen in mijn handen en dan - eind november! - nog even een vleugje zomer

Dit is inderdaad een - superlaat - herfstras.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

@Weknow, ik dacht dat je herfstframbozen pas in 't vroege voorjaar moest snoeien. Maar maakt 't uberhaupt veel uit? Of gaat 't er meer om te snoeien in de rustperiode?

Het zou mij trouwens wel heel goed uitkomen om 't ergens in deze tijd te doen

Geplaatst:

Hmpf ik weet niet meer wat ik voor framboos heb (zomer of herfst)... Hij geeft wel erg lang vruchten, en ook nog als het wat kouder begint te worden, maar die smaken dan dus nergens meer naar...

Maar dank voor de uitgebreide info Weknow, ik wist eigenlijk ook niet hoeveel takken ik moest laten staan, best fijn om nu een richtlijn te hebben!

(En nu nog wachten op tijd en energie om daadwerkelijk de schaar erin te zetten...)

Geplaatst:
Of gaat 't er meer om te snoeien in de rustperiode?
Dat is het.

Hier ook van de gele Fallgold verleden week wat vruchtjes gegeten. Verleden jaar liep dat door tot begin januari...was lang zacht najaar toen.

Lijkt me logisch om het te doen als er niets meer te plukken valt. Wel altijd veel nieuwe scheuten/opschot nog in het voorjaar...dus af en toe even bijhouden en aandacht geven. Vanaf maart/april kunnen ze - althans hier, met wat zachter klimaat - alweer gaan uitlopen.

Geplaatst:

Ik snoei mijn herfstframbozen ook pas in februari. Geven zeer veel oogst, dus voorlopig geen reden om aan te passen.

Zomerframbozen snoei ik vanaf ze gedragen hebben, dan is het nog gemakkelijker te herkennen welke juist gedragen hebben.

Geplaatst:
Hmpf ik weet niet meer wat ik voor framboos heb (zomer of herfst)... Hij geeft wel erg lang vruchten, en ook nog als het wat kouder begint te worden, maar die smaken dan dus nergens meer naar...

Maar dank voor de uitgebreide info Weknow, ik wist eigenlijk ook niet hoeveel takken ik moest laten staan, best fijn om nu een richtlijn te hebben!

(En nu nog wachten op tijd en energie om daadwerkelijk de schaar erin te zetten...)

Met wat je hier schrijft ga ik ervan uit dat je ene herfstframboos hebt staan. Weknow heeft alles duideljk uitgeschreven. Toch zou ik je willen op het hart drukken om dat plantje eens flink onder handen te nemen:

* er staan veel te veel takken. Bij frambozen streef ik naar max 1 tak per 15 cm. datgaat de kwaliteit van de vruchten ten goede komen

* je framboos schreeuwt om een finke scheut compost

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Geplaatst:

Oh, ik vind 'm anders best groot! Hij was op zijn hoogst denk ik bijna 1,5 meter. Nu is hij al aan het afsterven dus het ziet er wat zieligjes uit.

Maar ik weet ook niet hóe groot ze dan eigenlijk horen te worden....? Hij groeit in elk geval flink en maakt ook veel nieuwe uitlopers. 3 jaar geleden was dit nog een sprietig dingetje dat uit het tuincentrum kwam... Vorig jaar heeft hij superveel frambozen gegeven, dit jaar wat minder. Tegen het einde van het seizoen komt er een schimmel in, geen idee wat dat precies is en wat ik ertegen moet doen...

Maar ik zal 'm van het voorjaar wel verwennen met een laagje compost, dat vindt hij hoe dan ook wel fijn denk ik.

Geplaatst:

Zeker zomerframbozen zijn best gevoelige planten voor allerlei ziektes. Herfstframbozen zijn wat dat betreft veel makkelijker en vergeeflijker. Ook in de professionele teelt is men er erg alert op. Eigenlijk is het best een moeilijke plant.

Vaak heeft het te maken met dat aan de ene kant een framboos graag steeds in een (licht) vochtige grond staat, liefst wat aan de zure kant (maar ook weer niet echt zuur), maar van de andere kant helemaal niet verdraagt dat de grond nat en dichtgeslagen is.....daar heel snel op reageert met (schimmel-)ziektes...waaronder een vorm van phytophtera (niet de aardappelziekte), waarbij wortels en dus stengels gewoon wegrotten.

Goed snoeien en zorgen voor een goed doorlatende en luchtige grond, door niet te zuinig te zijn met (bruinrijke....veel blad en hout erin verwerken) compost en eventueel planten op een heuveltje...plus de grond rondom vrij houden van begroeiing is 90% van de oplossing.

Als ik het zo lees lijkt dit wel aan te sluiten bij jouw aanpak, Bio-fee......

Geplaatst:

Uhm... jaaahaaa...

dat lijkt wel op mijn aanpak in theorie ja, nu moet ik alleen in de praktijk nog zorgen dat ik de begroeïing rondom de struik weer in toom krijg

en dat ik eindelijk eens aan het snoeien ga, want ook dat is nog steeds niet gelukt....

Mijn compost bestaat overigens wel voor het grootste deel uit paardenmest, en daarbij tuin- en keukenafval en beperkt hooi/stro en zaagsel. Ik denk dat hij voor 80% uit mest bestaat, in de winter nog wel wat meer...

Geplaatst:
Oh, ik vind 'm anders best groot! Hij was op zijn hoogst denk ik bijna 1,5 meter. Nu is hij al aan het afsterven dus het ziet er wat zieligjes uit.

Maar ik weet ook niet hóe groot ze dan eigenlijk horen te worden....? Hij groeit in elk geval flink en maakt ook veel nieuwe uitlopers. 3 jaar geleden was dit nog een sprietig dingetje dat uit het tuincentrum kwam... Vorig jaar heeft hij superveel frambozen gegeven, dit jaar wat minder. Tegen het einde van het seizoen komt er een schimmel in, geen idee wat dat precies is en wat ik ertegen moet doen...

Maar ik zal 'm van het voorjaar wel verwennen met een laagje compost, dat vindt hij hoe dan ook wel fijn denk ik.

Hier groeien de meeste rassen door boven de 2 meter. Maar er bestaan ook enkele rassen die wat kleiner blijven, zoals bvb de populaire Autumn Bliss, die de 2 m hoogte niet haalt

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...