greenchitect Geplaatst: 13 december 2016 Geplaatst: 13 december 2016 Ik ga binnenkort 17 soorten kruiden, planten en struiken planten in mijn pas van nul gecreëerde tuin. Enkel ik zal waarschijnlijk niet heel de grond bedekken hiermee. Nu vroeg ik mij af of ik een soort van tijdelijke bodembedekker (plant) kan gebruiken waarin ik ten aller tijden nieuwe planten in kan zetten (na een gat in de bodembedekker gemaakt te hebben)? Is dit mogelijk? Deze bodembedekker zou dan oppervlakkige wortels hebben en niet super agressief woekeren en andere planten verstikken. Of zijn er andere alternatieven? Alvast bedankt! ^^ Quote
Kachel Geplaatst: 14 december 2016 Geplaatst: 14 december 2016 Je kan ook houtsnippers tijdelijk gebruiken? Quote
greenchitect Geplaatst: 14 december 2016 Auteur Geplaatst: 14 december 2016 Ik gebruik al mulch. Ik wil graag een makkelijk verwijderbare levende bodembedekker (gras is zeker niet makkelijk te verwijderen) Quote
koolrabi Geplaatst: 14 december 2016 Geplaatst: 14 december 2016 ik ga dit jaar proberen met bosviooltjes de gaatjes wat op te vullen. Ze zaaien zich gemakkelijk uit, zijn leuk om te zien en gemakkelijk verplaatsbaar.Ook in de winter kunnen ze de bodem bedekken. Maar of het bevalt? Ik weet het nog niet. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
oscardevos Geplaatst: 14 december 2016 Geplaatst: 14 december 2016 Waldsteinia Ternata (Goudaardbei). Dit is een erg goede bodembedekker, groenblijvend ook. Groeit makkelijk dicht en je kunt de kruipende delen makkelijk opzij leggen om iets tussen te planten. Stelt geen hoge eisen aan de grond en doet het in de schaduw en volle zon. Je kunt het makkelijk verwijderen (wortelt zeker niet diep). Quote
greenchitect Geplaatst: 14 december 2016 Auteur Geplaatst: 14 december 2016 (aangepast) Mooi, even uitzoeken of het de grond niet te hard uitput dan ga ik deze nemen denk ik, dank je wel! ^^ 16 december 2016 aangepast door Gast Quote
HuubvG Geplaatst: 14 december 2016 Geplaatst: 14 december 2016 bodembedekker (plant) Kruiptijm is een goeie, is zelf ook als kruid te gebruiken. Niet teveel in hakken...Pratia angulata is een mooi klein plantje met lila/witte bloemen van 1½ cm grooot. Kruidenplanten groeien er met gemak bovenuit. Je kunt er gaten in hakken, het groeit snel weer dicht. Quote
Tanneke Geplaatst: 15 december 2016 Geplaatst: 15 december 2016 Aardbeien (ik had bosaardbeitjes gebruikt, die smaken zo lekker) vind ik een beetje té hardnekkig als je uiteindelijk op die plek liever andere lage planten wilt hebben, maar ze bedekken de bodem inderdaad prima. Hondsdraf vind ik ook leuk, maar blijft ook makkelijk teveel als je het weer weg wilt hebben.Het meest blij word ik van grootbloemmuur (beviel mij bijvoorbeeld prima tussen de frambozen), lievevrouwebedstro, penningkruid, muizenoor en vooral ook zenegroen. De eerste twee overigens niet in combinatie, dan komen ze geen van beide goed tot hun recht. Zenegroen combineert weer wel goed. Quote
Waaslander Geplaatst: 18 december 2016 Geplaatst: 18 december 2016 Mooi, even uitzoeken of het de grond niet te hard uitput dan ga ik deze nemen denk ik, dank je wel! ^^Ik ga dit jaar een test doen met MICROKLAVER op de paatjes bevalt het me dan in 2018 misschien ook in sommige perken . Nemen stikstof uit de grond en geven het aan de grond via hun wortels . Dus voeden de grond i.p.v. er energie uit te trekken . Een tijdje geleden site gezien waar ze de grote versie gebruikt (vind het nu niet terug) maar lijkt me minder handig door de grootte . Quote
greenchitect Geplaatst: 28 december 2016 Auteur Geplaatst: 28 december 2016 bodembedekker (plant) Kruiptijm is een goeie, is zelf ook als kruid te gebruiken. Niet teveel in hakken...Pratia angulata is een mooi klein plantje met lila/witte bloemen van 1½ cm grooot. Kruidenplanten groeien er met gemak bovenuit. Je kunt er gaten in hakken, het groeit snel weer dicht. dacht ik ook aan maar ervaringen van andere laten zien dat deze best agressief woekerd in combinatie met andere planten en bollen. Ik heb dus paar weken geleden Waldsteinia Ternata geprobeerd. Deze spreid zich wel maar heeft oppervlakkige wortels en is niet woekerend, kan heel goed in de schaduw en winterhard. Ik ben benieuwd. Quote
greenchitect Geplaatst: 28 december 2016 Auteur Geplaatst: 28 december 2016 Mooi, even uitzoeken of het de grond niet te hard uitput dan ga ik deze nemen denk ik, dank je wel! ^^Ik ga dit jaar een test doen met MICROKLAVER op de paatjes bevalt het me dan in 2018 misschien ook in sommige perken . Nemen stikstof uit de grond en geven het aan de grond via hun wortels . Dus voeden de grond i.p.v. er energie uit te trekken . Een tijdje geleden site gezien waar ze de grote versie gebruikt (vind het nu niet terug) maar lijkt me minder handig door de grootte . Dit lijkt me ook zeer goed, ik ga dit ook eens uitproberen! Ik had de rode en witte klaver gezien maar moeten in het voorjaar gezaaid worden. Kan je micro klaver nu nog zaaien? Ik heb wat info opgezocht maar kan microklaver zelfstandig gezaaid worden? Want het wordt vooral in combinatie met gras gedaan. Quote
Waaslander Geplaatst: 28 december 2016 Geplaatst: 28 december 2016 Dit lijkt me ook zeer goed, ik ga dit ook eens uitproberen! Ik had de rode en witte klaver gezien maar moeten in het voorjaar gezaaid worden. Kan je micro klaver nu nog zaaien? Ik heb wat info opgezocht maar kan microklaver zelfstandig gezaaid worden? Want het wordt vooral in combinatie met gras gedaan. Zaaien in het voorjaar.Hier enkel de klavers https://www.vreeken.nl/391900-microklaver-aberace Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.