Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ontbijt! (2x spaghetti-pompoen à la carte' )

Leuk om met het eten de raskenmerken terug te zien. Dikke, de trouwe lobbes, lekker in alle kalmte het ene stuk pompoen na het andere.

Maar borg weet dat hij de zaadjes in de pompoen het lekkerste vindt, en wil graag alle pompoenstukjes inspecteren op de beste mogelijkheden, in een vaartje dat Dikkie nooit gaat matchen!

Eten is nog wel een dingetje waar we onvoldoende over nagedacht hebben, merken we nu. We dachten steeds: grazende varkens, dus Dikkie redt zich prima met het gras. En dan gooien we voor borg af en toe iets extra's over 't hek. Maar daar borg het zijn levensmissie gemaakt heeft, al het gras zo snel mogelijk overhoop te schoffelen, is Dikkies voedselvoorraad eigenlijk direct ondersteboven (letterlijk). Bovendien, als we iets lekkers over het hek mikken, is het niet zo dat alleen borg geïnteresseerd is, en Dikkie lekker doorgaat met grazen. Ons voorraadje pompoenen slinkt hard. We hebben nog voor een week ofzo. Uitgaande van voor beide 1 's ochtends en 1 's avonds.

We merken ook dat ze moeten wennen aan andere rituelen hier. Zo vonden ze 9.30 voor het ontbijt duidelijk idioot laat. (Benieuwd hoe ze morgen opkijken om 5.30 ) En zijn ze duidelijk gewend in de avond ook wat te krijgen. Ik was druk met worteltjes zaaien, maar iedere keer als ik richting varkens-hek leek te neigen, kwamen de vragende gnorkjes van met name Dikkie. Met, hoe langer het duurde, af en toe een flinke squeeeeeek tussendoor. Wat ik maar interpreteerde als: schiet nou es op, we vallen van onze graat hier.

Verder gaan ze redelijk kameraadschappelijk met elkaar om. Borg volgt Dikkie met name, Schurkt altijd zo een beetje in haar buurt. Zij vindt dat best, ook met eten. Totdat hij echt iets letterlijk uit haar bek probeert te stelen - dat wordt niet geapprecieerd! We hadden wel het idee dat ze hem niet in haar hokje wilde hebben gisterenavondv (of misschien is borg gewoon een nachtbraker?) want elke keer als we even controleerden, lag zij te snurken, en rommelde hij nog wat buiten. Gelukkig hebben we een tweede bushokje, dat gaan we er vannacht naast zetten - just in case.

Ook heeft mijn lief het idee dat het zinnig is als we alle graspollen vandaag recht leggen in het veld. Ik wil dat gerust proberen, maar vrees niet dat het veel zin heeft... Lief is in ieder geval nog niet helemaal overtuigd van Jorieke's geruststellende woorden dat binnenkort gras en onkuid sneller aangroeien dan ze kunnen slopen. Wat ik - gezien de status van veldje vanochtend - ook wel enigzins kan begrijpen Hahaha. Van de andere kant: het is maar gras, en ligt ons, op-se-kop of anderszins niet in de weg.

Mbt het beren-avontuur, nog geek Kune weten te spotten, maar laat ik nou een jonge Duroc beer in de buurt gevonden hebben! Afijn we hebben nog even.

Verder heb ik van Jorieke wat papierwerk meegekregen, dus ik ga een map met "varkens papieren" aanleggen. Ook hebben we een stel 'slachtblikjes' gekregen, ijzeren plaatje dat de dag van de slacht nog door het oor gedrukt moet worden, ter registratie (naar!) Maar daar gaan we nu nog niet te veel over nadenken hoor. Het is prachtig lenteweer vandaag, lekker buiten aan de slag, en uiteraard tussendoor flink varkentje-kijken!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Oh jee ze(vooral borg?) zijn wel heel hard aan de slag gegaan daar in dat veld. Het is natuurlijk nu na de winter nog geen keihard doorgroeide grasmat. Dus dat wipt lekker omhoog. Ze eten net zo goed alles op hoor, dus je hoeft je geen zorgen te maken dat Dikkie nu geen gras binnen krijgt. Doe a.u.b. geen moeite om de plaggen om te keren/goed te leggen. Tenzij je je stierlijk verveelt natuurlijk. Een varken heeft het een seconde later weer gesloopt.

Je kunt het wel omkeren en dat stuk van het veld nog even afzetten. Tot de groei er echt in komt, en alles goed wortelt en uitloopt ook.

Als je Dikkie zo'n pompoen geeft, kan je even het veld in lopen. Dan loopt Borg vanzelf met je mee (vóór je voeten ook ) en kan je hem verderop wat geven. Kan je em meteen even aaien, en Dikkie terug sturen als ze toch even komt kijken. Met je armen wijd iets op haar af lopen en 'neeeee Dikkie' zeggen helpt heel goed Dan loopt ze terug naar die pompoen en gaat ze door met eten. Alleen het gras is dan even niet genoeg, tijdens het voermoment verwacht ook Dikkie iets anders dan hetgeen waar ze al de hele tijd in liep.

Ik voerde Borg per dag een 3/4 van een brood. Soms een halfje, soms een hele. Je kunt hem ook gekookte aardappels geven, restjes gekookte pasta/rijst/etc. Maar ook op gras en pompoenen zal ie groeien hoor.

Dan nog iets: een gnorkend en piepend varken heeft niet persé honger. Als ze je zien zullen ze het altijd proberen, maar ze wennen er vanzelf aan dat je daar wel eens bent zonder dat je ze wat geeft. Loop ook eens bij ze langs of IN de wei zonder ze wat te geven, gewoon wat tegen ze praten of ze even lekker krabbelen.

Heb je mensen in de buurt al opgeroepen om schillen/oude groenten voor je op te sparen? Korstjes brood, etc. Geen vlees, of restjes waar vlees in kan zitten. Maar verder lusten/mogen ze zo ongeveer alles. Daar hebben ze veel aan te zoeken en knagen en eten. En het kost je niets. Zorg dat ze een emmer hebben staan met deksel, die je dan steeds om komt wisselen. Of dat ze het op bepaalde dagen/tijden zelf mogen voeren aan de varkens.

Je kunt ook 'gewoon' even een zak brokken kopen, om ze wat te geven als je bang bent dat ze wat missen ofzo. Tot je wat adresjes hebt waar je voer vandaan kunt halen.

Ik had een tijdje een advertentie op marktplaats lopen, waarin ik vroeg om 'oude' groenten, stronken van teelt van bijv. bloemkool enz. , aardappels, en nog meer. Ok, wij hadden wat meer varkens, jullie nu nog maar 2. Je hebt al gauw genoeg hoor.

Misschien liggen ergens nog eikels? Hier wel, hier en daar, als je die koel weg zet dan blijven ze nog best een tijd goed. Kunnen ze een paar handjes van hebben elke dag, heel goed voor ze

Een kruising met een jonge Duroc beer geeft geweldige vleesvarkens Maar ook die zullen dan lekker wroeten. Geeft niets, als je ze af en toe kunt rouleren, en ze af en toe wat vlees in leveren Toch?

Geplaatst:

O wat gezellig en leuk! Ik wil ook ( kan niet, ik weet het).

Voor je het weet komen de kinderen uit de buurt eten brengen? Ik heb dat wel met de eenden, hier bewaren enkele buren voor mij het oude brood en kookresten+afval.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst: (aangepast)

Whoehahahaha.

Vanochtend om 5.30, in de donkere ochtendschemer, waren beide varks ernstig on-dapper.

Toen ik aan kwam lopen, stond borg al voor het hokje (maar heeft vannacht wel bij madame Dikkie mogen slapen, hebben we gezien. Zag er erg knusjes uit)

Toen hij mij + hond ontwaarde gaf hij een mega angst-squeak, en dook achter het hokje. Wie waren die engerds daar in het donker?

Na wat gooien van brood (daarover later meer) werd meneer dapperder, en won de eetlust het van de angst. Erg positief, want pas halverwege de maaltijd besloot onze schone slaapster dat er toch iets gaande was waar zij ook kennis van moest nemen.

Heel voorzichtig, want ook zij kon niet precies beloeren wat daar in het donker nu gaande was. Pootje voor pootje nader bij. (Borg in middels al door 80% van zijn ontbijt) tot ze erachter kwam: voeeeeerrrrrr!!!! En toen werd de pas erin gezet hoor! Hobbel-de-hobbel.

Had gelukkig een halve pompoen voor haar in mijn hand, en terwijl borg de laatste restjes weghapte, kon ook Dikkie zich tegoed doen aan een vroege snack.

Van het veld is nog een 15% niet omgewoeld. Ik herken ineens die veldjes waar je wel eens langskomt op de Veluwe, als er zwijnen gelegen hebben, hahaah. Ik vrees echter dat al onze velden gedoemd zijn: wij zitten op drassige grond, met een heel hoog grondwaterpeil. Dus de "graszoden" liggen altijd zo los. Daarnaast hebben we hopen engerlingen en emelten. Borg vindt ze fantastisch lekker

Ik denk dat ik ga kijken of ik iets stoerder gras / onkruid kan inzaaien op de omgevoelde velden. (Tips? Welkom!) Die wat dieper wortelen. Wie weet....

Afijn. 't Is maar gras. En onze wraak zal zoet zijn...

Maar over het brood dus. We hebben een donateur! Was gisteren op weg naar de appie om schoorvoetend dan maar een paar broden te kopen. Toen mijn oog viel op een broodjeszaak aan de andere kant van het parkeerterrein... Tips van Angela en Jorieke ter harte genomen, en dapper binnen gestapt. Met success! Die man was eigenlijk blij dat hij zijn afgebakken, maar niet verkochte brood een tweede bestemming kon geven. We kunnen het dagelijks voor 11.00 ophalen. (5 min fietsen) Helemaal geweldig! En het zijn net mooie hoeveelheden voor ons. (Borg - en de geitjes lusten ook wel!)

Zo begint het allemaal een beetje vorm te krijgen!

Edit: We hebben gisteren naast het varkensveldje gepicknickt. Zónder ze iets te geven. Was even wennen voor ze, maar inderdaad, legden ze zich er - na wat verontwaardig ge"huf" - toch bij neer!

aangepast door Gast

Geplaatst:

Tof dat je brood hebt! Droog vooral af en toe wat, bij de kachel of als de zon straks schijnt gewoon buiten (of achterin je auto, zoals Geedee hier op het forum doet met kruiden ). Dan kan je dat heel lang bewaren in een droge plastic ton of kliko. En kan je ze weken in melkwei ofzo. Want je hebt nu maar 1 echte broodeter (qua varken dan). En dan heb je snel teveel.

Als je straks ook kippen en eenden en de geiten kunt voeren met dat brood... helemaal te gek!

Oh en als je straks dus brood weekt in melkwei, dan slobbert Borg het ook sneller naar binnen. Sta je niet zo lang te wachten tot ie rustig elk sneetje opkauwt.

Hahaha ja ik vertelde al aan Joep dat je ze zou gaan verrassen om half 6 vanmorgen, en we konden er allebei al smakelijk om lachen hoe de varkens dan zouden reageren. En we hadden zo te lezen nog gelijk ook

Ze kunnen heel af en toe overdag ook zo schrikken hoor. Ook al oefenen we dat nog zo vaak als ze jong zijn. Een kruiwagen met een lege gieter er in (boenk boenk boenk) is soms ineens doodeng! Gelukkig herstellen ze zich bij daglicht wel heel snel en komen ze dan wel aanrennen.

Geplaatst:

Fijn van het brood die bakkers zijn vaak ook wel blij dat ze er vanaf zijn scheelt toch weer afval.

Hier vragen ze een bedrag van 1 euro voor een volle vuilniszak die euro gaat in een apart potje doen ze geloof ik iets leuks van.

Misschien kun je de bakker een keer iets geven dat word meestal wel op prijs gesteld en dan houden ze je ook in gedachten.

Brood drogen doe ik ook altijd dan blijft het heel lang goed vooral omdat ik vaak niet alles in een keer nodig hebt en als het een beetje vochtig is dan heb je de volgende dag al schimmel ik heb het in een doos zitten.

Tsjonge wat een verschillende varks hebben we. Een lompig en niet al te snel, de andere razend rap in brein en gedrag, maar wiens redeneringskwaliteiten nog wat te wensen over laten. Bij het voeren wil borg vooral zéker weten dat hij het lekkerste hapje heeft (slim!) en racet hij dus van halve pompoen (zaadjes eruit smikkelen) naar halve pompoen, naar restje broccoli / wortels, half happend, maar vooral racend. Terwijl Dikkie begint aan haar pompoen. En zich rustig door haar stuk heen muncht, en vervolgens het volgende, en het volgende, waardoor borg uiteindelijk nauwelijks wat heeft binnen gekregen, met zijn 'slimme' gedrag. Gelukkig leren ze snel, stelt Jorieke me gerust, en zal borg zijn gedrag vanzelf bijstellen als ie een paar keer met een knorrende (ha) maag naar bed gegaan is.

Vanochtend ook (na het stemmen) weer bij de broodjeszaak langs geweest. Doosje merci meegenomen voor ze. En 24 broodjes gescoord. Allemaal in mijn auto gelegd. Die geurt nu heerlijk naar brood (kon de auto wel gebruiken!). Geeft overigens wel een zooi. Maar daar verzin ik de volgende keer wel wat op. Een deken ofzo, maar daar had ik nu zo snel geen tijd voor. Er moet ook nog gewerkt worden enzo.

Over geurtjes gesproken. We beginnen onze knor & knor inmiddels ook wel te ruiken. Als de wind naar je toe staat, en je staat voor het veld, is het niet "naar bloemetjes" in ieder geval, Ach ja. Het boerenleven! Gelukkig staan de weitjes helemaal achter op ons land, en hebben we er verder geen last van ofzo. En over poeps gesproken, was nog aan het denken om te verzamelen om op de composthoop te gooien. We hebben dit weekeinde flink gesnoeid in de tuin, en er kan wel een flinke kick-starter doorheen!

Dat ze snel leren blijkt trouwens ook uit het feit dat ze zich nu nauwelijks nog verbazen als we 's ochtends zo vroeg aan het hek staan. Ik roep trouwens wel dat ik eraan kom. Oortjes blijken veel beter ontwikkeld dan de ogen, De geiten weten het inmiddels trouwens ook. Dus ik heb een soort beestenboel om me heen. Wel gezellig. Zal eens een filmpje maken.

Wazzie weer voor nu!

PS nog 5 procent van grasveld intact

aangepast door Gast

32458dcb492007ef121bd077f6368e0d.jpg

Onze twee slopers trekken zich van de regen niets aan en vermaken zich kostelijk buiten.

Het blijft bijzonder ze zo op je land te zien rommelen hoor. Zonder emo te worden : een rijk gevoel.

En handig ook trouwens: net vond ik nog enkele gerimpelde bietjes: moeiteloos naar binnen. We hebben nooit meer kliekjes die we moeten weggooien. Super praktisch!

Gezellig ook trouwens. Dikkie is een enorme prater dus zelfs als ze erachter is dat ze geen eten krijgt, sjokt ze al kwebbelend met je mee.

Tegelijkertijd...

Buigen we ons over een eerste lijst aan lekkers dat we graag willen hebben, over een paar maanden, van de slager.

We hebben besloten niet zelf te gaan uitbenen, maar eea kant en klaar terug te ontvangen. Wel willen we het vlees zelf in porties verdelen.

Hier komt wat we tot nu toe bedacht hebben:

Basis: alleen puur vlees. Geen toegevoerde kruiden of ander spul.

Wat niet:

- organen, behalve de lever

Wat wel:

- haasjes

- hammen, 1 met bot erin nog om te drogen

- hamlapjes

- karbonades (schouder en rib)

- varkenslapjes

- lever

- soepvlees met been

- ribstukken Edit: maar voorkeur karbonades

- krabbetjes / spareribs

- speklapjes & aan 1 stuk om te drogen

- reuzel (ik watertand al tijden bij dat reuzelbroodjes recept!) Edit: van de nieren

- fricandeau

- schnitzel

- nekstuk

- Edit: hele schouder om goulash van te maken

- Edit: kinnenbakken

en toen konden we niets meer verzinnen behalve:

- het overige mag gehakt worden

Oh ja. En voor de hond:

- neus

- oren (Geen edit, die potentiele lekkernij stellen we nog even uit tot een volgende keer @Oxygen )

- strottenhoofd

- andere restjes waarvan we zo 1, 2, 3 het bestaan niet weten

- Edit: Hart en nieren

- Edit: gekliefde botten met vlees

Nou ja. Zoiets dus!

aangepast door Gast

Geplaatst:

Gezellig he? Met dit weer valt er extra veel te wroeten, alles is dan lekker zacht en sappig.

Je lijst met vlees ziet er goed uit. Ik zou ook hart en nieren vragen, alleen al voor de hond. En die van ons krijgen ook alle botten met kleine beetjes vlees er nog aan. En de poten, gekliefd en wel, zijn ze ook gek op.

Het ene stuk vlees sluit het andere vaak uit, zoals de ribstukken die anders karbonades zouden worden. En bedoel je met de varkenslapjes, de filetlapjes? Want die komen ook weer van die karbonadestrook. Kan allemaal, maar dan kleine beetjes van alles

Voor dat reuzel moet je om het niervet vragen. Dat moet ik bij mijn slager altijd 6 keer aangeven (ok... zo ongeveer dan), anders verdwijnt het en zit het er gewoon niet bij. Dat niervet ziet er werkelijk waar niet uit, ik durf er niet eens een foto van te plaatsen hier. Een soort menskleurig onderdeel van een alien

Als je niet teveel gehakt wilt, dan kan je ook vragen om braadworst, dat is dus wel gekruid maar ook errug lekker.

Edit: vraag ook om 1 hele schouder, dat braad/gaar je in een pan met heel wat tomaten en paprika en ui en specerijen ideaal tot een soort Goulash. Eten wij meerdere keren van, ik vries het in Ze maken er vaak gehakt van anders. Tenminste... mijn slager. "om het gehakt minder vet te maken" door die vettere varkens van ons

Geplaatst:

Zo! Heb de tips even in mijn lijst ge-edit. Zo blijft ie mooi up to date.

Hier ondertussen alles best.

Brood scoren we bijna dagelijks bij de broodjeszaak. (Soms is zoveel en nog zo vers, dat we er zelf ook van gappen... )

IMG594964491490623946.JPG

En ook bij mijn huidige opdrachtgever de stoute schoenen aangetrokken en bij de kantine gevraagd of er geen restjes salades etc over blijven die anders weggegooid worden. Waren heel enthousiast ook. Iedere ochtend lever ik een lege emmer aan, en iedere middag kan ik die weer ophalen, met de oogst van die dag. Afgelopen vrijdag: boerenkool en ijsbergsla. Zowel varkens als geiten werden er erg vrolijk van:

Wat we nog vaak horen als we zeggen dat we varken, is "dat zijn hele slimme dieren". Nou. Dat klopt. Met name borg is een enorme uittester. Zo hebben we een toegangshek dat opengaat als wij duwen, maar tegen een paal aan valt als zij duwen vanuit hun kant. Borg was er van de week achter gekomen dat als je het hek schuift, het echter prima open gaat. En dus hadden we de buurman op de stoep staan "Ehhh, volgens mij lopen jullie varkens ergens waar dat niet de bedoeling is." Nou dat klopte... Gelukkig nog niet te veel omwoelpraktijken, en konden we vrij snel dame en heer overtuigen dat eigen vakje toch het beste is. En hebben we het hek met touw vast gezet.

Maar het gras is (ook inderdaad letterlijk trouwens, gezien het huidige maanlandschap dat in de eigen weide gecreeerd is) groener aan de andere kant. Dus borg blijft proberen. En welverdrie: het gaas dat tussen de weitjes in staat, was aan de onderzijde op 2 plekken niet ver genoeg naar beneden vastgenageld, merkten we. Of ja. Eigenlijk merkte borg dat dus... Gewiekst manneke hoor! Afijn. Wij op onze knieen met de hamer en krammetjes in de weer. Dat was machtig interessant, meende de beide varks. Dus met regelmaat een nat, modderig stopcontact in je nek. Ach ja..

Het leven is niet saai hier!

IMG597399521490626238.JPG

Geplaatst:

Proest! Die bek van Dikkie! Zo kennen we haar.

Tof dat je ook lekker wat groenvoer hebt elke dag! Sla enzo? Ik zie ijsbergslareepjes? Sjiek voer hoor. Je kunt het op 2 plekken gooien, dan krijgen ze wat minder ruzie. Al zit er maar een meter tussen.

Wij eten ook goed van het brood dat wij elke week krijgen, lekker toch?

Ja ze zullen je nog wel op meer manieren testen, qua hek en hok en water enz. Overal waar ze hun neusje onder of achter of tussen kunnen krijgen....

En ze vinden het inderdaad erg leuk als je in hun veld komt. Moet je eens een kruiwagen neerzetten met je gereedschap er in, ook leuk! Lekker tegen krabben, in de band proberen te bijten, het hele ding omgooien, tof.

• 2 weeks later...

He, ik zit al de hele tijd te vlassen om updates te plaatsen. Want er gebeurt veel.

Maar omdat ik idioot vroeg begin, en vaak dito laat thuis ben van mijn huidige opdracht, lukt het steeds niet om foto's te maken (donker enzo).

En daar de beide natneuzen zo enorm fotogeniek zijn, maakt dat zo'n blogje toch echt welveel leuker.

Hoop vanmiddag iets eerder te zijn, en nog wat foto's toe te voegen!

Afijn maar dus enzo:

We menen dat Dikkie een kleine week geleden berig was. Ze deed ineens zo anders! Hijgen, puffen, beetje met borg kroelen (terwijl hij normaal altijd een beetje bij haar rondhangt - geloof dat ie niet goed wist wat ie er mee moest ) Duurde even voor we het konden plaatsen, onervaren eigenaars als we zijn. Maar we hebben het nu op de kalender staan, als potentiele datum. Volgende maand weer eens kijken rond deze periode!

En verder hebben we het idee dat Dikkie aan het afvallen is. Nou hebben we dat ooit eerder gehad met de geitjes ("Heb jij ook gezien dat die zwarte zo mager wordt", "Ja hoe zou dat toch komen", "Nou we geven ze maar wat extra voer".) En dat dan de voormalig eigenaar even komt kijken, en constateert: die zwarte is niet magerder, die bruine (en ook de zwarte) is gewoon veel te vet geworden!

We zijn dus iets voorzichtiger in onze constatering, maar menen het inmiddels toch vrij zeker te weten.

(Hier ga ik hopelijk straks een foto van een "magere" Dikkie invoegen)

Moet ook niet raar zijn. Borg krijgt per dag 6 flinke baguettes, maar zij alleen wat piepers, sla, rauwkost of net wat er die dag bijeen gescharreld is door ons. Het gras is namelijk echt al tijden naar z'n grootje. (ook hier wil ik dus graag een foto nog even toevoegen, van ons enorme buitenaardse landschap, dat ooit keurig grasveld was )

Er ligt nog wel een polletje hier en daar, maar we denken toch dat het niet genoeg is voor ze.

Dit weekeinde gaan we ze naar een volgend weitje omzetten. Wat eerder dan gepland, maar vooruit maar.

En als we even tijd hebben, gaan we langs slootkanten gras en ander onkruid voor ze plukken. Lijken ze prima te apprecieren!

Het "oude" veld gaan we inzaaien met Italiaans raaigras (besteld bij vd Wal). Schijnt iets vreselijks te wezen om in je moestuin te hebben, maar daar die op behoorlijke afstand ligt, durven we het wel aan. In de beschrijving stond dit:

"Door de enorme groeikracht kan Italiaans raaigras het hele jaar door gezaaid worden als groenbemester of voor voederproductie als kortdurend grasland."

Lijkt ons precies wat we nodig hebben!

Verder nog? Nou dat borg zich aan het aanleren is om in het gaas te gaan hangen met zijn voorpoten, als hij dichterbij de etenverstrekkers (ons) wil. De omheining is daar niet erg van onder de indruk, of juist wel, want is overal ingedrukt nu. Inmiddels bestraffen we die actie dus met een tikkie-op-de-neusbrug. We raken hem heus nauwelijks aan, maar hij gilt iedere keer alsof we hem een mokerslag toedienen Doet ie trouwens ook als Dikkie hem 'aanvalt' (met neus porkt omdat hij haar eten gapt) In het begin dachten we nog dat ze hem beet ofzo, maar inmiddels weten we beter. En trekken we ons wat minder van zijn gepiep aan.

We geven ze nu trouwens wel braaf een paar meter van elkaar te eten, maar ze blijven desalniettemin bij elkaar jatten, Pieperd voorop!

Afijn, tot zover even een korte update van de varkens uit de bollenstreek!

aangepast door Gast

Geplaatst:

Leuk! Een update Ik ben eigenlijk druk met voorbereiden voor de MTFD maar heb even zitten lezen

Ik denk inderdaad dat je een berige Dikkie trof dan. Ze zijn elke 3 weken berig, dus een maand moet je niet wachten met kijken.

Dat gras klinkt goed, ik ben benieuwd! Mooi dat Dikkie afvalt, mocht ook wel. Als ze nou straks zwanger is dan geeft je gerust wat meer, maar nog steeds niet erg veel meer. Pas als de biggen er zijn, en ze dus veel melk geeft, mag ze wel eten wat ze wil. Ze moet bij de bevalling ook niet te dik zijn.

Borg... tja. Ik leer ze hier dus om verderop te gaan staan om eten te krijgen. Zou bij jou ook kunnen helpen. Niets over het hek gooien als hij er tegenop staat. En "NEE" zeggen. Maar goed, je moet het ze elke keer weer vertellen (en dan weten ze het ineens weer ) dus hij zal het blijven doen. Maar weet dan al wel dat het geen resultaat heeft. Maar probeert het toch. Zoiets... En als hij straks richting de 100 kilo (en meer) gaat...?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...