Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

How to varken


Charly

Aanbevolen berichten

Fototijd!!!

 

Magere Dikkie:

d96edfa820c767db9c990b1bc841c9f8.jpg

 

e36d466a0bc84e02e3ba4e6ca8bd82f3.jpg

 

En terwijl zij gras muncht

da1c53568396d5c60b0a0971d7b96d35.jpg

 

Krijgt hij z'n broodjes!

bd55ed49ef874f92a14db1eeaa493215.jpg

 

In de krochten van het ooit vlakke landschap...

295dd2e648f672089c4b9ced62ddbcf6.jpg

 

Zoek de verschillen!

f6c75b33fe19359b24bf2a8233d3881a.jpg

 

We hebben onze hoop gevestigd op het raaigras! Hoop dat t nog voor t weekeinde binnen is...

 

Oh ja:

- we checken Dikkie over 3 weken weer! Tnx Jorieke

- schrikdraad hebben we (nog?) niet. We blijven vooralsnog even hopen dat t zonder kan...

 

 

Groetjes maar weer

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

He Charlie, leuke foto's! Ik hoor een beetje afkeer tegen schrikdraad, maar wat is daar mis mee? Die varkens hebben toch genoeg ruimte om te lopen , ze hoeven dus niet op het hek te gaan staan. Het is ook niet zo dat jij ze continue onder stroom houdt en waarschijnlijk schrikt het ze alleen af .

Link naar reactie
Delen op andere sites

De schapenboer die het landje naast ons beheert, rouleert van ene perceel naar het andere. Als de schapen net op een nieuw stuk staan, zet hij spanning op de draad met zo'n mobiele unit. Als ze daaraangewend zijn gaat de spanning er weer af en blijven de schaapjes netjes waar ze zijn.

Als varkens sneller van begrip zijn dan schapen (ahum) dan zou zoiets ook kunnen werken. Misschien eerst eens lenen? Hopen dat daarmee de borg zijn foute gedrag zelfs wel helemaal is afgeleerd en je niet zelf zoiets hoeft aan te schaffen.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haai. Dank voor meedenken!

Geen afkeer hoor, van stroomdraad. Wel om het allemaal op te zetten.

We hebben in principe aansluiting op het spanningsnet redelijk in de buurt.

Maar ik raakte ergens bomen / bos kwijt bij het uitpluizen van welk apparaat, welke draad, hoe aansluiten, welke sterkte etc.

En toen nog het schrikbeeld "big verdrinkt in sloot", vanwege de te grote openingen tussen de draden. Et voilà: gekozen voor gaas.

Gaat ook nog wel op dit moment. Maar borg moeten we eventjes in het snotje / gareel houden.

 

Over dat raai-gras. We hebben gelezen dat het vanaf woensdag gaat regenen. En dachten dus dinsdagavond in te zaaien.

Daarvoor moeten we eerst even grof met schop / hark over t veld om t weer wat recht te doen lijken.

Dan breedwerpig zaaien, dan even doorharken, dan geloof ik dat je het ook even zou moeten aandrukken door er overheen te schuifelen.

En dan de regen de rest laten doen.

Zo zien wij dat voor ons. Maar mocht er zich een expert-graszaaier onder u bevinden: we lezen graag als 't beter anders kan.

(Hebben helaas geen toegang tot grote apparaten als trekkers etc - wel een stokoude zitmaaier, maar die willen we dit niet aandoen - als we hem dit jaar überhaupt aan de praat krijgen trouwens...)

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Borg on the run...

 

Wat ik al eerder schreef, akelig slim ventje.

Of nee eigenlijk meer een eindeloze uitprobeerder. En dan uiteindelijk heeft ie succes.

Ik ontdekte de 'ontsnapping' door een geit die ineens raar door mijn blikveld stoof (geiten stuiven hier niet veel)

Dus ik kijk eens om, zie ik borg er vrolijk achteraan hopsen.

Geiten racen naar hok voor veiligheid, maar dat was niet bijster goochem in dit geval, want borg huppelde ze even gemakkelijk achterna.

Nog nooit de geiten met zo'n vliegende vaart hun hok weer zien verlaten.

Toen kreeg meneer mij in het vizier en kwam hij even hallo zeggen (zie filmpje)

Dikkie heeft de hele escapade langs zich heen laten gaan, en lag heerlijk te knorren in varkensveldje.

Gaf pas sjoege toen ik borg met brood weer terug de wei in lokte. (Heeft haar prioriteiten prima op een rijtje, die!)

 

Verder een brief ontvangen vorige week van de staatssecretaris van Economische zaken.

(maar dan geautomatiseerd natuurlijk he - zo belangrijk was mijn vergrijp ook weer niet, bleek)

Opening brief:

"Van een of meer verplaatsingen van varkens waar u houder van bent of bent geweest is een onvolledige melding gedaan. U bent daarover ook al geinformeerd door uw databank. In deze brief leest u wat u kunt doen om de registratie in orde te maken [...] neem contact ip met uw databank [...] gemaakte kosten op u verhalen."

 

Dus daar even direct actie op ondernomen.

Nou moet ik eerst eerlijk zeggen dat Jorieke me al een paar keer via pb gevraagd had of ik niets van Varkenspost gehoord had over de "verplaatsing van de varkens". Had steeds niets gehoord, en het stond al tijden in de planning om daar eens contact over op te nemen met Varkenspost. Maar ja, moest ook grasvelden inzaaien, langs de bakker voor brood, hekken verstevigen, moestuinen, kassen verwarmen, zaaien en - oh ja - werken. En dus zakte dit steeds weer naar plek 'nu nog niet' op de prio-lijst.

Gelukkig grijpt de overheid dan in.

 

Eerst hen gebeld. Dat ik heus niets ontvangen had aan bericht van Varkenspost. Dus of ze nog even geduld konden hebben (konden ze)

Geprobeerd in te loggen op Varkenspost. Ging voor geen meter.

Gebeld. (Raar dat je dus een volledig andere organisatie aan de telefoon krijgt, en dan '4' kiest en er dan opgenomen wordt "met Varkenspost".) Aardige vent, mijn inloggegevens bleken verlopen (?!) en dus had ie me nieuwe gemaild. Vervolgens de registraties zoals nog open stonden keurig bevestigd met enkele klikken et voilà, we waren weer bij.

 

Maar goed. Met al het praktische vergeet je soms haast dat je ook nog aan registratie / papierwerk moet doen.

Wat me trouwens opvalt, is dat welliswaar elk varken een nummer krijgt, maar dat die nummers vervolgens niet in een database gekoppeld zitten aan waar je ze heen vervoert. Of uberhaupt in een database zitten waarbij varken gekoppeld zit aan nummer.

Afijn voor nu is alles weer geregeld. Eens kijken wat borg ons dit weekeinde weer aan kunsten voorschotelt... (altijd lachen die gast)

aangepast door Gast

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Whoppa!

 

De hufter

Nu twee draden extra over t hek gespannen. Dit lijkt te werken*

 

*in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst

 

 

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee toch, hij wordt te slim! Hij houdt jullie wel bezig

 

Klopt, varkens hebben wel een oornummer maar dat nummer wordt nergens gevraagd of opgeslagen. Ja, als je het varken naar de slager brengt dan vul je daar het nummer in. En dat van het slachtblikje.

Maar nu is alles dus weer kloppend?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een pummel, die krulstaart. Maar wel geestig.

Zo vind ik varkensneuzen, dus echt het stopcontactje zelf, enorm intrigerende dingen.

Dikkie is anti-neus kriebel, maar borg vindt het het einde. En daar moeten we hier dan weer erg om lachen.

Neus tegen hek, en kriebelen maar!

Dikkie is meer van het schurken. Bolletje krabbelen, oren, rug... We hebben zo'n oud roskammetje liggen. Ze knort dan letterlijk van plezier.

(Tot ze haar interesse verliest en wegloopt, sta je dan met je borsteltje )

We maken ons toch nog wel wat zorgen om die lange teennagels. Vooralsnog daar nog geen succes mee.

Als we haar poot proberen op te tellen geeft ze zo'n kleine squeek. Vrijelijk geinterpreteerd als: niiiiiet! Dat geluidje maakt ze trouwens ook als we haar neusje aanraken. Of haar / borg proberen weg te duwen. Korte squeek = niet doen, niet tof, gewoon niiiiiiet dus.

 

Edit: ja alles staat nu goed mbt registratie

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Bij een Moestuinupdate kan je zo leuk een kop meegeven aan je tekstje he.

Jammer dat dat hier niet kan, anders was de titel: PotverDikkie!

 

Want ja. We zijn de afgelopen week niet echt vriendjes geweest met knor&knor.

Zo is borg nog 3x uitgebroken. Hij had een zwakke plek tussen het gaas en de bevestiging aan de ijzeren paal ontdekt, en hoe we dat ook weer probeerden dicht te krijgen, meneer wist nu dat het stuk kon, en dussss... Uiteindelijk een grote regenton vol water tegen dat stukje hek gezet.

Dat werkt. Voor nu. Maar veldje 3 is inmiddels door zijn geklier ook redelijk naar zijn grootje. En dat is het laatste veldje, dat we voor de varkens bedacht hadden...

 

Jajaja. Drie "..." want. Dikkie vond dat ze niet achter kon blijven natuurlijk. Zij had eea zo eens rustig stilzwijgend staan bekijken en moet bedacht hebben dat uitbreken naar een klein naastgelegen varkensveldje eigenlijk nauwelijks de moeite loont, als je ook kunt uitbreken naar de grote geitenweide! En dus gisterenavond na het voeren drukt ze haar kop tegen de onderkant van het gaas. Staat nog even rustig na te denken, duwt vervolgens haar snuit naar boven en geeft gas. En buigt net zo makkelijk het gaas naar boven, alsof het nix is.

(okay, eerst nog heel even grappig, want ze gingen tikkertje doen met de geiten, die daar heel komisch hipsend op reageerden)

 

Maar toch ook wel stinkvervelend. Want het was een half uurtje voor we naar bed wilden gaan, wat uiteindelijk nog 1,5 uur geduurd heeft (GAAAAP) Afijn. We hebben een draad "gespannen" (zo hard mogelijk aangetrokken) op neus hoogte bij dat betreffende stukje gaas, en het houten toegangshek van het derde weitje er nog voor geknoopt. Dat betekent vrij toegang tot het derde weitje nu ook al, maar goed, dat was toch al aangetast. We hopen hiermee op voorlopig uitstel van verdere uitbraakpogingen naar de grote geitenwei...

 

Dusss.... Of aan het stroomdraad, of op neushoogte een draad gaan spannen nog overal. Dat laatste is natuurlijk wel goedkoper.

Heb alleen het vage idee dat we het gaaswerk gewoon niet goed opgezet hebben. Het mag toch niet zo makkelijk zijn voor (potver)Dikkie om het zo om te buigen?

We hebben het gaas nu van paaltje naar paaltje gemaakt met krammetjes in het hout en zo hard mogelijk met de hand aangetrokken. Daarnaast van paaltje naar paaltje een dikke draad. Deze draad is losjes vastgezet aan het gaas. En aan de bovenkant van elk paaltje met een krammetje vastgezet.

 

Begin toch te geloven dat we beter aan het stroomdraad kunnen. Op neushoogte, aan de binnenkant van de paaltjes aan isolatoren. Eens kijken of ik Mr Gigagaas eens kan porren voor wat advies?

 

Afijn. Ik begon al te denken dat varkens houden alleen maar leuk is

Maar deze keer ff niets geestigs te melden.

 

Of toch. Borg heeft bedacht dat de waterbakken (200 litervaten in de breedte door de helft, en dan ingegraven) ook prima dienst kunnen doen als bad voor je voorste helft. En dus speelt hij duikbootje met zichtzelf en zijn twee voorpoten in de waterbak. Enorm komisch om te zien. (Al blijf je wel met water sjouwen zo, want als hij gebadderd heeft, kan Dikkie met haar korte pootjes niet meer bij t water natuurlijk )

 

Had fotootjes willen maken, maar mijn iphone camera heeft kaas-naweeen en wil niet.

Zal idlvd week de peun van lief even snatchen!

 

Nou. In het kader dat de aanhouder wint (en wij hopen die aanhouder te zijn dus he) de volgende keer vast een leukere update.

Groetjes maar weer!

 

Oh ja Jorieke, bakker (Edit: naam verwijderd) is de broodjeszaak waar we brood krijgen. Alleen had ik ze eerst niet bij merk willen noemen (weet niet of ze dat leuk vinden), vandaar dat ik ze 'broodjeszaak' genoemd had. Maar dat was ik daarna weer vergeten.

aangepast door Gast

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wat een eikels zeg En Dikkie?! Valt me van haar tegen

 

Uhm, je zou nog op die ontsnap plekken een plank tegen de palen kunnen schroeven? Aan de buitenkant van de wei, al grenzen ze aan elkaar dus is er niet echt een buitenkant? Maar op neushoogte dan dus. Gewoon wat je maar hebt liggen of aan kan komen. Van pallets zelfs? Al zijn die niet lang genoeg om van paal naar paal te komen?

 

Naam van de broodjeszaak kan ik ook weer weghalen hoor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou langzaamaan toch maar wat schrikdraad gaan zetten. Hier hadden de varkens (of ja vooral eentje) ook ontdekt dat ze onder het hekwerk door konden als ze er maar hard genoeg tegen duwden. Eerst ook geprobeerd dit op te lossen met planken maar ook die krijgen ze op een gegeven moment van hun plaats. Schrikdraad kost wel iets meer maar zorgde er wel voor dat de varkens niet meer proberen uit te breken. En de kosten van schrikdraad vallen ook wel mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de meelevende reacties. Ook een heel meelevende PB gehad van Joep123, nav mijn hulpvraag, met goede tips over stroomdraad- en andere oplossingen. Ik ga even vragen of ik die mag delen, nuttige varkens-binnenhoudtips passen wel bij dit topic.

 

Ik heb gisteren Dikke en borg toegesproken, dat hun voormalige eigenaars niet te spreken zijn over hun gedrag. Meende bij Dikkie enigzins schuldbewuste blik te ontdekken In ieder geval zijn ze gisteren en vanochtend nog niet uigebroken.

 

Ik ga nu even precies uitrekenen wat schrikdraad zou kosten in totaal. Want hoewel wij goed aan pallets kunnen komen, zijn die planken idd niet lang genoeg... En ook hopen we op een definitieve oplossing (of iig zo definitief als mogelijk met levende varkens dan )

 

Onze situatie schijnt wel herkenbaar te zijn gelukkig. Dacht nog even dat we echt volledig aan kneusjeskramp leden hiero. Maar het blijkt allemaal onderdeel van een gangbaar leerproces. Nou vooruit maar dan he!

 

Oh en Jorieke, als je de broodjesnaam tzt zou willen weghalen: misschien beter. Stel dat ze geen toestemming hebben van het hoofdkantoor bijv ofzo. Zo gaat dat nl met de kantine-restjes ook. Zit een grote cateraar bij het bedrijf waar ik nu werk, zij mogen eigenlijk van hun hoofdkantoor niets meegeven, maar maken op eigen initiatief voor ons - heel fijn - een uitzondering. Vandaar dat ik eraan dacht.

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

had ik ze eerst niet bij merk willen noemen (weet niet of ze dat leuk vinden), vandaar dat ik ze 'broodjeszaak' genoemd had.

Daar heb je gelijk in. Volgens mij is het nog steeds verboden om keukenafval aan dieren te voeren.

Er zal niet zo snel moeilijk over worden gedaan, maar ik zou er als (broodjes)zaak niet blij mee zijn als mijn naam in dit verband op internet kwam te staan.

 

Verder geniet ik van de verhalen en filmpjes van die ondeugden

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het weggehaald/aangepast.

 

Speets: groente resten en oud brood vallen niet onder keukenafval, en zijn dus niet verboden. (Edit: zo heb ik het moeilijke stuk tekst in ieder geval geïnterpreteerd, wat daar over gaat. Het grootste probleem is 'afval' dat voor mensen is bereid waar vlees bij in de buurt is geweest)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedkoopste draad:

Http://www.giga-gaas.nl/schrikdraad-lint-koord/draad-lint-koord/schrikdraad-250m---3x-rvs-016mm---46-kg---12-ohm-m

 

Afstandsisolatoren want van gewone krijg je spijt als je ze op zelfde paal als het gaas zet want dan heb je steeds ergens het gaas tegen het draad en weg is je spanning.

http://www.giga-gaas.nl/schrikdraad-lint-koord/isolatoren/afstand-ringisolator-180mm

 

Net niet het goedkoopste schrikdraadding op 220volt

http://www.giga-gaas.nl/schrikdraad-lint-koord/schrikdraadapparaten/schrikdraadapparaat-pulsara-pn1000-230v209066

 

ding van schrikdraadapparaat naar draad in het veld

http://www.giga-gaas.nl/schrikdraad-lint-koord/toebehoren/aansluitkabel-lint-hartklem

 

Aardpen (je kunt ook een ander stuk metaal van 1 meter gebruiken wat je nog hebt liggen)

http://www.giga-gaas.nl/schrikdraad-lint-koord/toebehoren/aardpen-1m

 

kabel van aardpen naar schrikdraadapparaat

http://www.giga-gaas.nl/schrikdraad-lint-koord/toebehoren/grondkabel-16mm-per-meter

 

en het aller belangrijkste... Dagelijks testen of het draad nog goed is. 5 lampjes is perfect... 3 is te doen maar als die derde zwak begint te worden moet je echt gaan zorgen dat de draad weer vrij is van zand/gras want anders heb je over een paar dagen spijt.

http://www.giga-gaas.nl/schrikdraad-lint-koord/toebehoren/afrastertester-5-leds

 

Volgens mij is dat alles wat je nodig hebt. (naast de boormachine om wat gaten te boren waar je de isolator in te draaien en misschien een boutje en moertje om het draad aan de aardpen te bevestigen.)

/ )

 

Nou. Bovenstaand dus (een deel van de) de fijne PB van Joep.

 

Naar aanleiding daarvan uitgerekend:

3 veldjes naast elkaar van 8 x 30 meter (ongeveer). Dus dat is 228 meter omtrek

Met om de 1,5 / 2 meter een paal. (ik ga ff uit van om de 2 meter)

Dat is 145 palen

 

228 meter = 1 rollen stroomdraad van 250 meter = 13 euro

145 palen is dito aantal isolatoren = 122 euro

Apparaat = 100 euro

Aansluitkabel = 7 euro

Aardpen hoeft niet, we hebben wel een metalen ding van 1 meter

grondkabel = 0,75 (neem aan dat je de pen naast het apparaat in de grond prikt?

afrastertester = 15 euro

 

Totaal = 257,75 euro

 

 

Maar het is nodig. Want as i type scharrelt borg alweer lekker in de geitenweide. Waar ik hem toch echt een half uur geleden nog uitgevist heb..

(Wanhoop icoontje hier )

 

Best meelezers. Missen jullie wellicht nog iets in bovenstaande opsomming? Niet dat ik zaterdag met de boor in de hand klaarsta en denk: verhips, hoe maak ik dit stukje nu aan dat vast?

 

Afijn. To be continued maar weer!

 

Dikke vette edit:

Mijn lieve meneer komt net thuis en geeft aan toch nog niet te willen toegeven. Eerst ff toch weer anders proberen met extra paaltjes en draad. En dus staat hij nu buiten met z'n zaag en de grote houten hamer en allerlei ander spul. Lang leve de koppige mensch!

 

Oh en nog eentje: dank voor weghalen Jorieke!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je gebruik maakt van de afstandsisolatoren hoef je niet nog een keer extra palen te kopen als die er al staan van de afrastering.

Je kunt dan gewoon de afstandsisolatoren in de al bestaande palen draaien. ( zo heb ik het hier in ieder geval gedaan)

 

beetje afhankelijk van aan welke kant van de paal het gaas zit kun je ook wel gewone isolatoren gebruiken. Als je gaas aan de buitenkant aan de paal zit dan kun je volgens mij best wel gewone isolatoren gebruiken. De afstand tussen gaas en schrikdraad is dan groot genoeg. (als het gaas aardig strak tegen de palen zit)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En bekijk even wat je met de doorgangen wil. Moet het schrikdraad daar aan de kant kunnen voor bijvoorbeeld een kruiwagen of til je alles over het schrikdraad heen?

 

En de aansluitkabel is afhankelijk van waar je het apparaat plaatst. Daar heb je vast al over nagedacht maar ik zeg het toch even

(Ik heb het kastje in de schuur hangen en ga met hoogspanningskabels door de muur naar het schrikdraad buiten, die kabel is voor grotere afstanden door de lucht. Mijn ouders hebben een grondkabel ingegraven. Als het kastje direct bij het schrikdraad hangt is dat allemaal niet nodig en is de kabel in het linkje voldoende )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...