henkg Geplaatst: 10 november 2013 Geplaatst: 10 november 2013 Je hebt dus moutextract. In een blik. Veel te weinig informatie, daarmee kan niemand een zinnig antwoord geven.Is dat stroop of poeder?Wat staat er wel op het blik: merk, soort, netto gewicht, nog iets anders nuttigs? (zit er geen papiertje onder het plastic kapje op het blik?En daarna: wat wil je maken. Een biertje van pils sterkte, of b.v. een zware blonde (Duvel, Leffe blond)?Hoe meer vergistbaar spul (moutextract of suiker) hoe meer alcohol in je bier.En die gistsoort die je hebt. Welke?Blik + gist + hop: als een pakket gekocht, of los? Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
appelvrouw Geplaatst: 10 november 2013 Geplaatst: 10 november 2013 Ha Henk.Hop heb ik los..de gist ook. Ik wil het recept op pagina een van dit topic maken. Is Pils denk ik,In het recept staat: een blik moutextract. Maar de blikken waren vroeger zeker weten niet zo groot als het blik wat ik nu heb.Dat blik wat ik nu heb dus:Stroop van Brewferm.1,5 kilo..vervaardigd uit de beste mouten. Ongehopt. Licht. 8 EBCTekst: kan ook als vervanger van mout gebruikt worden..gebruik 75% van de vermelde hoeveelheid. Voor exactbrouwers en mini maisch methode. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
henkg Geplaatst: 11 november 2013 Geplaatst: 11 november 2013 (aangepast) Die info helpt.Deze blikken (http://www.brewferm.be/NED/extracten.htm) lijken even groot te zijn als de bierkits (blikken met ook hop en gist). Voor die bierkits zijn wel standaard recepten, o.a.:- Tripel, voor totaal 9 liter, waarin ook 500 g suiker opgelost is -> 8,0%- Bock, voor totaal 12 liter, waarin ook 500 g suiker opgelost is -> 6,0%- Pils, voor totaal 12 liter, waaraan geen suiker toegevoegd is -> 4,5%Voor jouw pils-achtige zou ik kiezen voor het Bock-recept. Je krijgt dan iets zwaarder bier (geen Bock-smaak, want die smaaelementen zitten niet in jouw blik). Een iets zwaarder bier lijkt me wel geschikt voor mensen die eau de vie van 48% drinken. Dat recept van jou, meer dan 40 jaar oud! hier gaat "Oma weet het beter" niet op. Sinds die tijd is er veel meer inzicht in het brouwproces ontstaan. - Dat recept is voor 20 liter, moet 1750 gram suiker bij. Dat lijkt me erg veel. Je krijgt wel meer dan voldoende alcohol (ruim 7%) maar een enorme smaakverdunning.- 1 theelepel zout? Als ze daar gistvoedingszout mee bedoelen kan ik me daar iets bij voorstellen (is niet nodig voor een blik). Keukenzout is geen voeding voor gist, daarvan gaat je bier alleen iets zout smaken. - 1/2 uur hopkoken? Lijkt me erg kort. Ik lees tijden tussen 60 en 90 minuten bij 20 - 25 gram per 10 liter.- Gist toevoegen: pas doen als alles afgekoeld is tot ongeveer 25 graden! (en vlak daarvoor meet je het begin SG, met je hydrometer)- Zet de container weg op een warme plaats. Bedoeld wordt hopelijk: kamertemperatuur 20 - 22 graden.- Bottelen na 4 a 5 dagen? Bottelen doe je pas als het SG laag genoeg is, en niet meer daalt (dat meet je met je hydrometer). In de praktijk iets van 10 - 14 dagen, of zelfs langer. Al die tijd: bij kamertemperatuur.- Kopje thee? Zie ik het nut niet van.- Bottelsuiker 1 afgestreken theelepel? Dat kan erg onnauwkeurig zijn. Men rekent tegenwoordig met 7 - 8 gram per liter. Ruim 3 gram per Grolsch beugel. Tip om te ijken: Neem 10x een afgestreken theelepel. Weeg dat, en deel door 10. Misschien moet je op zoek naar een andere maat theelepel.- Na bottelen de flessen twee dagen laten staan en daarna 1 week op een koele plaats? Beter is twee weken bij kamertemperatuur. Er is dan voldoende tijd en warmte om alle bottelsuiker om te zetten in CO2, en nog een beetje alcohol. Nu moet ik zeggen dat ik alleen nog maar met bierkits gebrouwen heb (in zo een blik zit -behalve eventuele extra suiker- alles, ook hop, er zit een zakje gist bij, en een gebruiksaanwijzing). Zo een bierkit is ongeveer 3,- duurder. Nuttige links:- http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:veel_gestelde_vragen_beginners- http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:blikbrouwen 12 november 2013 aangepast door Gast Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
appelvrouw Geplaatst: 11 november 2013 Geplaatst: 11 november 2013 Dank Henk voor je uitgebreide antwoord. Dat moet ik allemaal even laten bezinken. Vandaag komen er gasten aan,morgen zijn ze weer weg, dus dan kan ik me er rustig mee bezig houden. Ik kreeg trouwens net ook een mail van de receptschrijver..die wist nog dat het blik er een van een kilo mout was... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 16 november 2013 Geplaatst: 16 november 2013 OK, vandaag ga ik aan de slag met het bier.Ik ga dus de hop koken..moet dat in al het water? Of mag je ook voor de 12 liter die ik ga maken de hop in 6 liter koken en dan nog 6 liter aanvullen?Ik wil niet een sterk bier maken..eigenlijk beginnen met gewone pils 4,5 of iets hoger. Sterke drank hebben we al genoeg ! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
henkg Geplaatst: 16 november 2013 Geplaatst: 16 november 2013 Koken in 6 l, daarna zeven en aanvullen met koud water lijkt me geen probleem. Totaal is dan ook sneller afgekoeld tot 25 graden.Nog even een onduidelijkheid: bij brewferm wordt ook de pils-achtige meestal vergist met een bovengist (Brewferm "top-gist"). Specifieke pilsgist is ondergistend, en moet bij een beduidend lagere temperatuur, daar heb ik geen ervaring mee. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
appelvrouw Geplaatst: 16 november 2013 Geplaatst: 16 november 2013 Dank Henk. Het zakje van de gist vermeld: Ondergist speciaal bestemd voor lagers en pilsbieren. Kan ook bij hogere temp om een Californisch ale te maken... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 16 november 2013 Geplaatst: 16 november 2013 Bijna alles is gedaan. De vloeistof waar de hop in is gekookt, de mout, het suiker en aangevuld met eigen bronwater staat af te koelen in het bad. Het moet opschieten want ik moet om half 7 ergens zijn. De gist staat al in de maatbeker te "trekken"...als die erbij kan ( als de vloeistof is afgekoeld tot 25 graden) is ren ik weg. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 KLaar.Of ik het goed gedaan heb weet ik niet..ik heb op een heleboel websites gelezen en de tips van Henk, alles bij elkaar een beetje geschud en dit is mijn recept: Ik heb 40 gram hop een uur gekookt op de kachel in 5 liter water.In de laatste 5 minuten heb ik er nog een pond suiker in opgelost.Ondertussen heb ik het blik moutextract 1.5 kilo au bain marie verwarmt en in het gistingsvat gedaan. Ik heb het blik nagespoeld met een liter kokend water en dat ook in het vat gedaan.Daar heb ik 6 liter bronwater uit eigen kraan bijgedaan.Na een uur dus ook de hop/suiker/watervloeistof.( de hop zat in een kookzakje en er hoefde dus niet gezeefd te worden)Het geheel in het bad gezet om snel af te koelen.ondertussen in 100 ml water 8 gram gist opgelost.( water tussen de 24 en 30 graden..de gist erop strooien maar niet roeren..een kwartier laten staan zonder er aan te komen, dan roeren en nog 5 minuten laten staan)Toen de vloeistof in het vat tegen de 25 graden was heb ik het gist erbij gedaan ( ik moest weg..ik had de snelheid van het afkoelen wat te luchtigjes ingeschat)..waterslot erop, uit het bad en in de woonkamer in de buurt van de kachel. Nu vanmorgen staat het te bubbelen.Henk ik het ook nog wat gemeten met mijn sacrometer, maar wat het zegt geen idee..ik heb er een foto van gemaakt en laat die later wel zien..nu eerst vandaag vissen Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 2 december 2013 Geplaatst: 2 december 2013 - Bottelen na 4 a 5 dagen? Bottelen doe je pas als het SG laag genoeg is, en niet meer daalt (dat meet je met je hydrometer). In de praktijk iets van 10 - 14 dagen, of zelfs langer. Al die tijd: bij kamertemperatuur. Het blubt een stuk minder in mijn bierton..zal ik nu nog eens het sg meten Henk? De foto`s die ik eerder heb gemaakt van het meten ben ik kwijt. Ik weet dat het 25 min een streepje was op mijn sacrometer, het zegt me niets, en ik weet dus ook niet waar ik nu op moet letten of wat nu de waarde zou moeten zijn... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
henkg Geplaatst: 3 december 2013 Geplaatst: 3 december 2013 Gevonden, zie: http://touch.boards.ie/thread/2056715145 Ik denk dat je zoiets hebt. De afbeelding van het papiertje maakt het mogelijk om om te rekenen naar hydrometerwaarden. Makkelijker waarde omdat verreweg de meeste biermakers die schaal gebruiken.Omrekenen kan ook zonder tabel: eerst -5, dan x2, dan + 1000.24 - 5 = 1919 × 2 = 38Geeft dan 1.038Met die startwaarde zou je een biertje van ruim 6% kunnen krijgen. Verwachte eindwaarde als vergisting klaar is: 1.010 tot 1.012Die eindwaarde is niet zaligmakend: het gaat erom dat die waarde daar in de buurt ligt, EN dat een tweede meting twee dagen later dezelfde waarde blijft. Er is dan in die twee dagen niets meer vergist, klaar dus. Al dan niet samen met Lie (dat wordt waarschijnlijk de consument?) moet dat rekenen nu wel gaan lukken. Bij volgende brouwsels kun je meer op ervaring afgaan.o ja: alle metingen doe je bij ongeveer 20 graden. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
appelvrouw Geplaatst: 3 december 2013 Geplaatst: 3 december 2013 OK. Die berekening snap ik zelf ook wel hoor Henk dank je wel. Als ik het goed begrijp ga ik vanmorgen meten en overmorgen weer. Is de waarde dan gelijk dan ga ik bottelen.Is er nog iets met de flesjes? Mogen die bv nog vochtig zijn van het afwassen, of moeten ze helemaal droog zijn? Ik heb beugelflesjes van een bekend merk waarvan de Fransen de naam niet kunnen uitspreken... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
henkg Geplaatst: 3 december 2013 Geplaatst: 3 december 2013 Flesjes moeten heel goed schoon zijn. Rubbertjes / dop apart schoonmaken. Vochtig van kraanwater mag, in ieder geval met het schone drinkwater dat we in NL hebben. Zie ook http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:blikbrouwenVergeet straks bij het bottelen de bottelsuiker niet! Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
appelvrouw Geplaatst: 3 december 2013 Geplaatst: 3 december 2013 Gemeten. Wat een enorm verschil...stond de meter eerst op ongeveer 25, nu op 8..dat is een heel laag alcoholpercentage? 2.7 hooguit? Je had het goed met de (voorlopige) eindmeting...Wat is dan de beste manier om te berekenen hoeveel suiker ik per G-flesje van 45 cl kan toevoegen om een percentage van hooguit 6% te verkrijgen? Dank Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
henkg Geplaatst: 3 december 2013 Geplaatst: 3 december 2013 Met een waarde van 8 ((8-5)*2 +1000 = 1006) lijkt het spul heel goed uitvergist. Over twee dagen nog eens meten, en dan bottelen. Ik dacht nog: zal ik dat ook uitleggen in mijn eerdere reply, maar dan werd de tekst zo lang:Dat tabelletje geeft het verwachte alcoholpercentage weer, op basis van de startwaarde, vóór de vergisting. Tijdens / na de vergisting kun je er niet het uiteindelijke alcoholpercentage uit aflezen.Bottelsuiker is enkel en alleen om CO2 in de flesjes te laten ontstaan, als bijverschijnsel neemt het alcoholpercentage dan nog ietsje toe (ca 0,3%). Bottelsuiker: 6 a 8 gram per liter. Per flesje van 450 ml dus 3,0 a 3,5 gram. Nauwkeurig afmeten (daar schreef ik al eerder over). Teveel bottelsuiker geeft teveel druk in de flesjes: kans op spuitende of zelfs ontploffende flesjes. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
appelvrouw Geplaatst: 3 december 2013 Geplaatst: 3 december 2013 Begrepen. Het is dus wel ergens fout gegaan, want ik heb pisbier gemaakt begrijp ik ..misschien net goed genoeg om met picon te drinken... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
henkg Geplaatst: 3 december 2013 Geplaatst: 3 december 2013 (aangepast) Maar goed dat ik een abonnementje op dit topic heb, samen met push email. Ik hoorde net een piepje. Hoezo pisbier? Er is toch niks mis? Ik denk dat je mijn vorige reply niet begrepen hebt. Dat tabelletje is goed. Toekomstig % is echter allleen informatief voordat de vergisting begint. Na de -bij jou goede vergisting- heb je niks aan die tabel voor het %.Meet met je meter maar eens een beetje droge wijn. Geeft ws een waarde van onder de 1.000Er zit immers nauwelijks suiker meer in (zwaarder dan water), en behoorlijk wat alcohol (lichter dan water). Dobber zakt dan verder in de vloeistof, geeft lagere waarde op de meter. Met jouw interpretatie van de tabel zou het % negatief zijn. Je had een goede startwaarde: voor vergisting 6%. Goede voorlopige eindwaarde: alles is vergist, en daarmee omgezet in alcohol. Je hebt dus nu al jongbier van 6%. Dat kun je bij de komende meting ook proeven. Vrij droog, al behoorlijke biersmaak, ws nu nog een beetje plat, er zit immers weinig CO2 in, dat gaat straks op fles komen, door de bottelsuiker. Gewoon doorgaan volgens plan. Hou maar een flesje voor mij apart, dat heb ik inmiddels wel verdiend. 3 december 2013 aangepast door Gast Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
thea Geplaatst: 3 december 2013 Geplaatst: 3 december 2013 Ha ha zo komt splinter door de winter...................... Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
appelvrouw Geplaatst: 3 december 2013 Geplaatst: 3 december 2013 Ik denk dat je mijn vorige reply niet begrepen hebt.Je had een goede startwaarde: voor vergisting 6%. Inderdaad verkeerd begrepen Henk. Ik vind het altijd lastig van tekst te leren, ik ben nu eenmaal meer visueel ingesteld ( erg lastig voor een boekhouder, maar ik red me )Dan ben ik blijer dan gedacht Gewoon doorgaan volgens plan. Hou maar een flesje voor mij apart, dat heb ik inmiddels wel verdiend. Had ik me ook al bedacht. Een klein proeferijtje ten huize Jet is je bij deze aangeboden.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 5 december 2013 Geplaatst: 5 december 2013 Ik heb het bier net gebotteld..Sinterklaasbier 29 flesjes van 45 cl...13 liter dus...grappig, ik dacht dat ik 12 liter vocht had?Enfin,het bier was nog niet echt helemaal helder..maar onderin lag een dikke laag gist. Het suiker afmeten gedaan volgens jouw tip, en de goede theelepel gevonden voor 3 gram per flesje...Flesjes in speciale oplossing gewassen volgens het blijkbrouwcursusje..en voorzichtig ingeschonken. Suiker via trechter eerst in de fles, dan het bier erop.Nu staat het bier nog een week warm, daarna de kou in Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
henkg Geplaatst: 5 december 2013 Geplaatst: 5 december 2013 Mooi zo! Nog de eindwaarde gemeten?Je zou de flesjes een keer kunnen schudden, niet te wild. Dan lossen de suikerkorrels beter op.Warm laten staan, bij kamertemperatuur: doe maar twee weken, misschien nog iets langer.Na 2 wkn eentje openmaken. Goeie plop = klaar, paar uurtjes in de koelkast en dan testen!Bij te weinig plop het flesje direct weer dichtdoen en alles nog een extra weekje bij kamertemp laten staan: co2 vorming schijnt soms behoorlijk lang te duren.Voor dan: proost. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
appelvrouw Geplaatst: 5 december 2013 Geplaatst: 5 december 2013 Zelfde waarde als eergisteren. 6.Twee weken warm gaat het niet worden helaas..we gaan over een week hier de kachel uitdoen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 1 januari 2014 Geplaatst: 1 januari 2014 Twee weken geleden een flesje opengemaakt..de plop was niet erg overtuigend...maar nu wel, ik had een duidelijke PLOP! Te hard bijna. Dat wordt proeven vandaag... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
henkg Geplaatst: 2 januari 2014 Geplaatst: 2 januari 2014 En, is het bier een beetje te hachelen? Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
appelvrouw Geplaatst: 2 januari 2014 Geplaatst: 2 januari 2014 Lekker fris, drinkt goed weg. Wel te bitter, dat is jammer... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.