Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Luchtstekken, wie heeft er ervaring mee?

Ik heb wat youtube filmpjes gekeken en de een pakt eerst in met plastic en dan aluminiumfolie, de ander puur alleen aluminiumfolie. De een gebruikt stekpoeder, de ander niet. De een pakt 1-2 jaar oud hout, de ander pakt ook dikke, oudere stammen. Ook varieert de tijd dat ze de grondbol aan de moederplant laten zitten van 1 tot 6 maanden.

Ik denk dat het beste is om;

- alleen aluminiumfolie met voorgeweekte turf er in

- met stekpoeder

- jong hout

- 8-12 weken

Nu wordt er een stuk stam/tak van 2-3 cm volledig rondom van de schors ontdaan en ook nog geschraapt. Zou het niet verstandig zijn een strookje schors te laten zitten voor de saptoevoer naar de te stekken tak? Het lijkt me dat de tak anders veel sneller afsterft of krijg je dan geen, of aanzienlijk minder, wortelvorming?

Ik wil het gaan proberen op Blauwe bessensoorten. Nui, Brigitta, Libery en Elliot. Voor de geinteresseerden zal ik een logboekje bijhouden in dit topic. Het avontuur zal in juni beginnen en in augustus hoop ik de stekken los te kunnen knippen.

Feedback verneem ik graag omdat ik het meteen op een grotere schaal van plan ben te gaan doen.

Geplaatst:
  • Auteur

Bedankt Juras,

Marcotteren heet het dus. Weer wat geleerd. Mijn vragen zijn beantwoord. Wel zal ik alsnog het logje bijhouden.

Geplaatst:

mijn ervaring met marcotteren zijn van jaren geleden. Struiken waarbij je via het afleggen kan stekken lenen zich daar uitstekend voor. Ik vindt het voordeel dat je niet hoeft te buigen en de twijg hoeft vast te leggen. Wij gebruikte vochtig mos en huishoudfolie.

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

sluit ik dit topic, kan iedereen die dat wil in het genoemde topic verder.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.