Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi,

Ik het de plantjes van iemand gekregen die ze over had. Maar geen idee vanwaar de zaden komen of hoe de variëteit echt heet.

Maar als ik kijk naar de planten zijn het duidelijk stamtomaten, dus dieven

Merci voor het opzoekingswerk

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Mijn tomatenplanten zijn enorm gegroeid en hebben veel bloemetjes en beginnende tomaten.

Maar nu helaas dezelfde verschijnselen aan de bladeren als vorig jaar; bruine vlekjes met wat geel, dat aan de onderste takken begint .

Vorig jaar wist ik nog niet dat de planten niet nat mochten worden dus elke dag werden ze door mij nat gesproeid en ze stonden vaak in de regen. Ik dacht dus dat het dáárdoor kwam. Ondanks dat er bijna geen gezond blad aan zat hebben ze veel lekkere tomaten (o.a. hele grote cherrytomaten!) gegeven.

Nu staan ze onder een afdak dat ik onlangs heb gemaakt.

Wat kan dit zijn. Gebrek aan bepaalde voeding oid? Ze staan in potten.

Zal ik de takken met die "aangetaste" bladeren in zijn geheel afknippen?

Grtz Sonaya

20170605100900resized91661496658367.jpg20170605101115resized29641496658394.jpg20170605100915resized85951496658408.jpg20170605101131resized37051496658418.jpg

Geplaatst:

Vandaag tijdens de plensbuien in de kas de brede kant ontdaan van veel winde en zevenblad gewortel en daar de rest van de binnentomaten geplant.

Nu staan er 22 plantjes in totaal in de kas.

En er zijn al diverse links gegeven naar sites die verklaringen geven voor diverse aantastingen en vlekjes op tomatenblaadjes. Ook in dit topic.

Geplaatst:

Naar iets specifieks zoeken is niet zo simpel helaas...als je 42 overeenkomsten in de zoekfunctie krijgt die tóch niet bevatten wat je zoekt... .

Had mijn vraag eerst in een ander topic van mijzelf geplaatst maar aangezien het daardoor offtopic werd is mij aangeraden mijn vraag en foto's hier te plaatsen. Vandaar...

Geplaatst:

Wat kan dit zijn. Gebrek aan bepaalde voeding oid? Ze staan in potten.

Zal ik de takken met die "aangetaste" bladeren in zijn geheel afknippen?

Ik denk sterk aan magnesiumgebrek. Het is daarom niet handig om bladeren af te knippen.

De plant heeft al een tekort, dus laat de plant de nuttige stoffen uit de slechte bladeren hergebruiken.

Wat voor voeding geef je en zit daar wat Mg in? Bitterzout een goed oplosbaar Mg zout en kan dit probleem (mits ik in de goede richting zit) snel oplossen. Google even op bitterzout, epsom of magnesiumsulfaat.

Geplaatst:

Ik geef geen voeding, 2 weken geleden alleen 1x voeding voor moestuinen van Ecostyle gegeven. Voor zover ik nu op de fles kan zien zit er geen magnesium in..zie foto's onder.

20170609233508resized89851497044296.jpg20170609233402resized73661497044306.jpg

Staat een foto van tomaten op het label dus ik dacht dat het wel goed zou zijn

De planten hadden vorig jaar exact hetzelfde maar gaven wel superveel mooie lekkere tomaten.

Kan ik die magnesium-aanvulling gewoon bij een tuincentrum halen?

Online zie ik bijv. "Pokon Bitterzout Groenmaker" :

16% Magnesiumoxide (MgO), en oplosbaar in water.

En "Pokon magnesiummest":

25% Magnesiumoxide, oplosbaar in water en 50% zwavelzuuranhydride (SO3) oplosbaar in water.

en "Magnesiummeststof" van Ecostyle:

5% Magnesium (MgO) oplosbaar in water, 50% Zwaveltrioxide (SO3) oplosbaar in water.

Allemaal verschillend qua % mg...zegt me niks.

Geplaatst:

Voor mij ziet dit er helemaal niet uit als magnesiumgebrek. Typisch aan zo'n gebrek zijn de donkergroene nerven op een gelig blad. Dat zie ik hier niet.

Vorig jaar had ik enkele planten met een magnesiumgebrek, vooral de bramen hadden het erg. Ik heb een kalkrijke grond die blijkbaar de opname van magnesium en kalium verhindert. De bladeren zagen er heel anders uit dan de jouwe.

https://www.google.be/search?q=tomatoes+magnesium+deficiency&client=ms-android-motorola&prmd=insv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi-9LnK6bLUAhWMblAKHYCnBKwQ_AUICSgB&biw=360&bih=512#imgrc=_

Zou het kunnen door te veel water te geven?

Geplaatst:

Vroeg ik me óók af. Ik geef ze elke avond water (niet door en door nat met een laag water in de pot en ook niet op het blad) en 's ochtends zie ik dan weer droge aarde in de pot. Is toch goed lijkt me?

Zit ook te zoeken naar waar ik aan de bovenkant in kan korten ivm te hoog worden. Wel wat over gevonden maar snap het niet :

Verwijder de groeitop van de hoofdscheut twee bladeren boven de bovenste bloemtros, als de plant de vereiste hoogte heeft bereikt

Onder de 2 bladeren? Erboven? En ik zie daar niet eens 2 bladeren hh.

Geplaatst:

Na het maken van een bloemtros groeit de hoofdstam gewoon door om verderop weer een bloemtros te maken. Dat gaat dan weer verder door. Ligt er aan hoe hoog je je tomatenplant wil laten worden.

Je kunt hem dus doen stoppen ergens indien gewenst, door de kop; de hoofdstam te toppen na 2 bladeren ná een bloemtros.

De hoogte, en dus de hoeveelheid bloemtrossen en dus je oogst, kan je zo zelf bepalen.

In de oksels van die 2 bovenste bladeren gaat de tomaat verder proberen te groeien, daar moet ie ook zijn groeikracht kwijt kunnen en , zeg maar de ' aanjager ' van de voeding en vochtstroom voor naar de tomaten er onder.

Die oksel scheuten ga je later weer toppen op 1 blad.

Geplaatst:

Zie plaatje van magnesiumgebrek bij de aardappel en bij de tomaat. De zwarte vlekken geven aan dat je te maken hebt met een ernstig Mg tekort. Bij een mild tekort blijft het bij vergeling. Gezien je beperking van de potgrootte en de samenstelling van jouw voedingsoplossing lijkt een Mg gebrek voor de hand liggend.

Sonaya, alle produkten hier genoemd zijn prima, mits je je aan de dosering houdt. Patentkali is voor tomaten goed, omdat daar naast Mg ook K in zit. Patentkali geef ik zelf ook aan komkommer, courgette, tomaten, aardappel en aardbeien.

Geplaatst:

Af en toe zie ik zulke bladeren aan mijn planten hangen. Wat kan dit betekenen? Oud blad, een tekort, overschot aan iets of een ziekte?

Hier gaat het om een negro azteca. Voor de rest ziet de plant er wel goed uit. Enkele bladeren vertonen zulke vlekken.

2017061118232425501497198449.jpg

Geplaatst:
Zie plaatje van magnesiumgebrek bij de aardappel en bij de tomaat. De zwarte vlekken geven aan dat je te maken hebt met een ernstig Mg tekort. Bij een mild tekort blijft het bij vergeling. Gezien je beperking van de potgrootte en de samenstelling van jouw voedingsoplossing lijkt een Mg gebrek voor de hand liggend.

Sonaya, alle produkten hier genoemd zijn prima, mits je je aan de dosering houdt. Patentkali is voor tomaten goed, omdat daar naast Mg ook K in zit. Patentkali geef ik zelf ook aan komkommer, courgette, tomaten, aardappel en aardbeien.

Ik heb het in mijn kas dus ook, eerst lichtgroen blad en dan die vlekken. De paprika's hebben het ook, maar sommige tomaten echt veel erger. Vorig jaar trouwens ook met de tomaten, uiteindelijk prima tomaatjes van geoogst.

Ik verplof het om nog iets van Pokon te gaan kopen, dus als experiment hebben de twee slechte tomaten en de meest trieste paprika een papje gekregen van banaan/koffieprut/thee/lavameel/avocado, En ik ga een aantal andere planten een kraanwatertje geven met cacao en lavameel.

Ik zal zo blij zijn als ik eenmaal genoeg eigen compost heb, daar zit alles in in de juiste verhoudingen. Ik heb thuis nog 2 tomaten en wat paprika's staan die niks anders krijgen, en die staan frisgroen te bloeien en te groeien.

Geplaatst:

Bedankt voor de reacties.

Tóch twijfel ik... bij magnesiumtekort zouden de nerven groen zijn maar dat zijn ze niet...ze zijn bruin.

Heb nu zoooveel gezocht op internet maar niks geeft een soort van zekerheid. Ik heb ook op kalitekort gekeken.

En bij de ene plant is het blad gekruld maar bij de ander niet. De ene heeft vlekken, de ander niet.

Patentkali heeft mijn tuincentrum denk ik niet, want vindt het woord "kali" met de zoekfunctie niet in hun webshop.

Morgen tussen het werk door maar even in de fysieke winkel snuffelen en anders neem ik maar magnesium mee.

Zie door de bomen het bos niet meer...magnesiumsulfaat, magnesiumoxide, wel zwavel, geen zwavel. Teveel kali breekt magnesium af...misschien heeft de plant kalitekort...etc.

Hopelijk werkt alleen magnesium. Binnen hoeveel tijd zal ik resultaat moeten zien? En kan eenmaal verkleurd blad weer "normaal " worden?

Ik geef het ook maar aan mijn chilipeper, want die ziet er ook niet florissant uit (maar niet zo erg als de tomaat) en de pepers zíjn zacht en rimpelig. Wie weet....

Geplaatst:

Is dit niet ook gewoon zonnebrand? Als ik de temperaturen soms in mijn kas zie verbaasd het nog als ze nog recht staan. 50 graden heb ik al gehaald hoor (al is dit wel een uitzondering). Maar ik zit toch wel zodra de zon een beetje schijnt in de hoge dertigers.

Geplaatst:

De buitentomaten staan sinds gister ook in de grond (met wat houtas en mest aan de kont).

Nog een paar van de zaadjes van Fruitlent van vorig jaar en deels eigen gewonnen zaad van die tomaten. En de tomaat van Yuras natuurlijk, de Tomatito Jalapa die al wat eerste bloemetjes heeft.

Ook nog twee Kruisbestomaten buiten geplant.

Fijn dat die eindelijk in de grond staan, is weer een zorg minder.

Geplaatst:
Patentkali heeft mijn tuincentrum denk ik niet, want vindt het woord "kali" met de zoekfunctie niet in hun webshop.

Inderdaad hebben ze het niet. Dus maar alleen magnesium meegenomen.

Binnen hoeveel tijd zal ik resultaat moeten zien? En kan eenmaal verkleurd blad weer "normaal " worden?

Anybody?

Wat ik nu heb gekocht bestaat uit 25% magnesium en 50% zwavel.

15 gr/m2 dus 1gr per pot. Maar hoe vaak moet ik dat geven dan? Eens per week? Maand?

Geplaatst:

Het verkleurde blad wordt niet meer gaaf. Maar als de jonge, nieuwe bladeren gezond zijn is het in orde, dan is de plant weer gelukkig.

Geplaatst:

En ík óók

Net magnesium gegeven maar wacht nog op antwoord hoe vaak in dat nou geven moet. Eerst als herstel, daarna als "onderhoud".

Is magnesium eigenlijk sowieso goed voor alle planten met groene bladeren? Gewoon als meststof?

Geplaatst:

Het is sowieso geen goed idee om wat stoffen rond te strooien ik het wilde weg. Ik heb enkele jaren geleden een bodemtest laten doen om te weten welke zwakke punten er in onze grond zitten. Is niet noodzakelijk natuurlijk maar ik vond/vind het nuttig.

Een overdaad van het ene element levert vaak een gebrek aan een ander. Ik denk, maar weet het niet zeker (en heb nu geen zin om te googleen) dat de opname van kalk verminderd wordt door een overdaad aan magnesium. Tomaten hebben ook calcium nodig. Anders kunnen ze blossom end rot krijgen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...