Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten 2017


detnol

Aanbevolen berichten

Ja...en teveel kali breekt weer magnesium af.

 

Daarom had ik mijn twijfels over patentkali geven, zit weliswaar magnesium in, maar wie weet zou ik ze daarmee weer een overschot aan kali geven.

 

Een bodemtest lijkt me wel interessant..gewoon uit nieuwsgierigheid, maar ik vind het te prijzig mbt mijn amateuristische tomatenkweek in potten

 

Het (grote) tuincentrum heeft trouwens niet eens meer voeding speciaal voor tomaten, dat had het merk Ecostyle ooit wél. Was benieuwd wat de samenstelling van tomatenvoeding zou zijn maar kon dat daar ter plekke dus niet checken.

 

Ik had dus al moestuinvoeding (2.7% stikstof/1.3% fosfor/5.9% kalium) van Ecostyle in huis en dat zal ik vanaf nu wekelijks gaan geven in combi met de magnesium dus. Hoop dat de tomaatjes er blij van worden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben dit jaar voor het eerst bezig met tomaten. Lees er veel over, studies, sites, fora...etc.

 

Daaruit kon ik opmaken dat ongeveer 400 mg kalium, 300 mg magnesium en 300 mg calcium per L potgrond het beste is voor je tomatenplanten. Stikstof benoem ik niet, aangezien je het liefst je tomaten niet te veel ziet groeien(vanwege risico op ziektes).

 

Daarnaast wordt wat natrium aangeraden. Een afgestreken theelepel tafelzout per plant is voldoende.

 

Het is beter als je niet de volle lading ineens geeft.

 

Als je plant in een 50 liter pot zit dan zou je het dus 80 gram patentkali moeten geven. Zelf heb ik hier nog maar 1/3 van gegeven. De rest zal komende weken volgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarnaast wordt wat natrium aangeraden. Een afgestreken theelepel tafelzout per plant is voldoende

 

Gisteren zei iemand in het tuincentrum die ook tomaten kweekt dat bicarbonaat/bakingsoda óók goed schijnt te zijn. Komt overeen met dat zout denk ik. Hém heb ik weer over het NP-sap verteld, zo leer je weer van elkaar

 

Leuk en leerzaam al die tips, bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook tomatenplanten waarvan de bladeren geel/bruin kleuren. Ik ga er vanuit dat het magnesiumtekort is en ga straks er wat voor halen. Maar ik dacht ik plaats hier even een foto voor de zekerheid en ben benieuwd of ik gelijk heb.

IMAG238490671497538075.jpgIMAG238518281497538084.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daktuin, dit ziet er voor mij wel uit als een gebrek aan magnesium. Donkere nerven en geel blad. Had ik vorig jaar bij de bramen en nog wat planten. Ik heb erg kalkrijke grond. Ik heb toen magnesium toegevoegd en dit jaar heb ik tot nu toe nog niks gezien dat dezelfde symptomen heeft. Magnesium heeft dus in mijn geval gewerkt.

Nochtans zei mijn bodemverslag dat het gehalte aan magnesium voldoende was. Toch niet voldoende met al die kalk blijkbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren rampdag in de kas.

s'Morgens nog niets te zien en gisteravond heel veel neusrot.

Door de hitte? De snoeischaar kon ik niet blijven vasthouden zo warm was die geworden.

Of ik heb iets verkeerds gedaan zonder het te beseffen.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees in het stukje van henkg dat te weinig water maar ook teveel water geven de oorzaak kan zijn van neusrot. Weer wat geleerd.

Goed om ook te lezen, dat zelfs professionele kwekers dit probleem ook wel eens hebben

 

Ik kan alleen maar aangeven Aalterse-Willy, dat ik deze warme dagen veel profijt heb van het schaduwdoek dat ik over mijn kas heb heen gelegd en van de vliesdoek gordijnen binnen in de kas. Ik heb de kasdeur dag en nacht open staan met een vitrage voor de ZW deur gehangen. Hiermee hou ik beluchting, maar komt de zon niet voor de volle 100% op de planten te staan. Mijn idee is, dat de tomaten vooral warmte nodig hebben. Ik meet elke avond de maximaal bereikte temperatuur van die dag en stem daar de watergift voor de volgende dag op af. Gisteren en eergisteren zo rond de 34 graden geworden, gemeten bij de grond. Vandaag hebben alle planten één plastic bekertje water ontvangen. Dat is 180 ml. Als de toppen van de planten het gistermiddag moeilijk hadden gehad (slap hangen), dan had ik er een extra bekertje water bij gedaan. Bij gematigde dagen, geef ik 1 bekertje water per 2 dagen.

 

v.w.b. calcium, lijkt het erop, dat je planten extra gevoelig zijn voor neusrot wat betekent dat het calcium niet goed wordt opgenomen. Mogelijk is er dus wel calcium aanwezig in de grond, maar is de verhouding Mg:Ca niet goed. Nu meen ik me te herinneren, dat je bitterzout in de grond strooit voorafgaand aan het planten van je tomaten. Zou dat de reden kunnen zijn, dat je nu neusrotverschijnselen hebt? Is de hoeveelheid toegevoegd Mg zo groot, dat het calcium niet opgenomen kan worden? Ik lees in het stukje van henkg nl. dat "Een te hoge zoutconcentratie in de serre kan om diezelfde reden de oorzaak zijn van calciumgebrek."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de 46 soorten die hier staan vind ik dit de mooiste : de Liguria van bij Diana. Hier is de Liguria de grootste en stevigste plant met de grootste vruchten. Ze zijn nog erg klein in vergelijking met de foto's die hier op het forum passeren maar ze staan buiten (ik heb geen serre) en ik heb ze wat later gezaaid dan gewoonlijk. Ik heb twee soorten die nog niet eens aan het bloeien zijn (green zebra en rebel yell). Dan zijn die Liguria's dus wel vroege vogels.

 

IMG20170620092738225HDR25321497952418.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Vruchten van mijn Pyros tomaat beginnen te komen, nu stel ik wel vast dat ik voor het moment 1 grote tomaat hangen heb en verschillende kleintjes.

 

De grote begint onderaan als het ware een "barst" te vertonen:

 

19400750102094613425190271722522227o29521497956747.jpg

 

Komt dit wel vaker voor ? Ik denk niet dat dit neusrot is.

 

Wijst dit er op dat ik iets verkeerd doe ? Of hoort dit erbij?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn tomaten bijna 2 weken geen water gegeven en ze hangen nog niet slap. Bij mij moeten ze het zelf maar zoeken Vanaf het moment dat ze een verschijnsel van droogte tonen dan krijgen ze een portie water.

 

Glenn D Ik heb geen ervaring met Pyros. Maar ik kan je alvast bevestigen dat het geen neusrot is. Betreft gewoon een krasje. Komt vooral voor bij grotere tomaten en tomaten die ontstaan zijn door in elkaar gegroeide bloemen (waardoor je een tomaat in een tomaat krijgt).

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Krikke83, je hebt je tomatenplanten goed afgericht Dat scheelt een hoop gesjouw met water

Ik neem aan dat je buitentomaten hebt. Welk type grond heb je?

Hoe bouw je de watergift vanaf planten af, zodanig dat je nu maar eens in de 2 weken water hoeft te geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geluk. Op 15 mei alle planten de serre in gezet, een beetje gegoten toen. Tot gisteren niets gegoten. En toch tonen de planten nog steeds geen tekenen van water tekort .. Ook de sla die in het voorjaar in de serre stond heb ik maar 1 keer moeten gieten en dat was bij het planten.

Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de grond bij mijn Tiny Tim (kleine tomaatjes voor teelt pot) zijn er redelijk wat takken / bladen, mijn vraag is nu of ik deze mag verwijderen of niet? Nemen ze niet teveel voeding af voor de vruchten?91ff3d4d4916abcecf3007edc2224c91.jpg

 

 

Ik snij eigenlijk alle onderste takken en bladeren volledig weg tot ongeveer aan de eerste tak net onder de eerste bloemen. Alles wat laag op de stam groeit heeft toch geen enkel nut en vraagt enkel energie van de plant. Energie die ik liever naar het maken van lekkere tomaatjes laat gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allen!

 

Dit is m'n eerste post, want ik ben nieuw hier. Ik zocht al een tijdje een forum waar ik veel informatie uit kan halen over groenten kweken in eigen tuin, omdat we sinds kort verhuist zijn van een appartement naar een huis en tuin.

 

Een week of drie geleden had ik zaadjes voor tomatenplanten gezaaid, kleine snoeptomaatjes worden het. Nu zijn ze nog niet heel groot, 10cm hoog. Omdat ze moeten worden verpot heb ik een kweekbak gemaakt, van ongeveer 60 liter inhoud. Maar eigenlijk vind ik het zonde om daar kleine plantjes in te zetten en wil ik liever wat grotere tomatenplanten.

 

Kan ik nu nog kleine tomatenplanten kopen ipv zaadjes en die nog planten? Of is het daar te laat voor? En welk type raden jullie aan voor een bak van 1 meter bij 30 cm, 25cm diep? Het liefst rond de 1,7 meter hoog maximaal.

 

Hopelijk kan het nu nog

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ugor, voor tomaten is het nu te laat. Je kan wel micro rassen zaaien (genre red robin) in pot maar voor gewone tomaten is het beter een plant te kopen.

Een micro geeft vroeger vrucht en kan je, wanneer het koud wordt, binnen nemen.

De meesten zaaien hun tomaten rond midden maart. 3 maanden geleden dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de tomatentraining: Bij het planten voldoende water geven. Even ook dagelijks of om de dag geven. Minstens een week. Dan gewoon geleidelijk afbouwen. Kijk steeds hoe de planten reageren. Vanaf het moment dat de bladeren slap gaan hangen, dan niet te lang gaan wachten. Ik ga ze straks water geven. Maar bij normale omstandigheden (dus niet zo warm en droog) moeten ze bij mij soms een maand wachten. Ze staan trouwens in de serre. Ik merk wel met het werken in de serre dat het grondwater er hoog staat.

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...