Geplaatst: 13 februari 20178 j Hallo, In februari zou ik in de serre spinazie zetten en na de oogst komen er tomaten, paprika's, komkommers,... in de plaats. Nu vroeg ik mij af als ik de grond al moet bewerken met paardenmest of pas nadat ik spinazie heb geoogst. Het is paardenmest die ik vorig jaar op de composthoop heb gesmeten en dus goed gecomposteerd is met ander groenafval. Alvast bedankt
Geplaatst: 13 februari 20178 j Moeilijk in te schatten. Ik geef wat overwegingen waarmee je het zelf beter kunt bepalen. Is ook afhankelijk van wat je bodem nog bevat. Oppassen met overbemesting....veel stikstof vooral.....voor spinazie in kas in voorjaar (laag lichtniveau) is er een serieus risico op te hoge nitraatgehalten, waardoor zich bij eten giftige nitraten in je lijf kunnen vormen. Hard groeiende spinazie is niet gelijk aan goede spinazie. Omdat ook de volgende teelten behoorlijk wat vragen (en minder gevaar lopen op ongezondheid door overbemesting....die verdragen zelfs onverteerde compost....hoewel ik dat niet zal aanraden) zou je kunnen overwegen om na oogst van spinazie alles of het grootste deel van de verteerde (?) paardenmest te geven. Voordeel van verteerde = goed gecomposteerde paardenmest = compost is op zich wel dat het geleidelijk voeding voor je planten is, maar zelfs daarmee kun je overdrijven. Paardenmest + groenafval is waarschijnlijk niet de beste compost...bestaat dan overwegend uit "groen"+ "groen" (en weinig/geen "bruin") = stikstofrijk voor het composteren = waarschijnlijk veel uitspoeling en vooral ammoniakverdamping in de lucht = weinig het bodemopbouwend effect dat je met compost wilt bereiken...... Als dit zo is, dan is misschien de (stikstof) voedingswaarde van die "compost" ook niet meer zo hoog.....maar nogmaals van veel factoren die ik niet ken afhankelijk! In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 13 februari 20178 j Ik denk dat het ook afhangt van de teeltmethode (al dan niet tussen teelt) ?Wilt je de plek volledig vol zaaien met spinazie ? Of zoals hier De emmers is de bedoeling dat daar de tomaten inkomen in beiden richtingen is er eerste helft spinazie gezaaid die aan het ontkiemen is en 2de helft lente wortels (ook aan het uitkomen) . Deze kunnen nog wat verder groeien als de nog kleinere tomaten planten al ter plaatsen staan . Kan ook zonder tomaten in emmers te zetten als je nu bepaald waar de planden komen en deze plekken vrijhouden maar lijkt me de grond bewerken (compost inwerken ) moeilijker.
Geplaatst: 13 februari 20178 j maar lijkt me de grond bewerken (compost inwerken ) moeilijker. schreef Waaslander. Even terzijde. Voor mij is het vanzelfsprekend om compost als mulch te gebruiken. Ook in de kas. Ik zal dat niet inwerken dus. (Om meerdere redenen, maar een voor de hand liggende is dat onkruid onderdrukt wordt......hoewel met paardenmest, je juist extra onkruid kan binnenhalen....) In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 13 februari 20178 j Even terzijde. Voor mij is het vanzelfsprekend om compost als mulch te gebruiken. Ook in de kas. Ik zal dat niet inwerken dus. (Om meerdere redenen, maar een voor de hand liggende is dat onkruid onderdrukt wordt......hoewel met paardenmest, je juist extra onkruid kan binnenhalen....) Juist omdat topic starter schreef inwerken van paardenmest van enkele maanden met kans op veel onkruidzaden dus , had ik optie mulchen niet vermeld . Vermoed dat deze compost ligt inwerken (bovenste 5cm of zo) en dan mulchen bij bv grasmaaisel of stro beter is om het onkruid te drukken .
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.